donderdag, oktober 05, 2006

Testresultaat

Zelfs al begeleid je een atleet al meerdere jaren, toch kan hij je soms nog verbazen. En dat is het nu wat Sven Nys gisteren deed tijdens zijn inspanningstest. De test werd uitgevoerd op een Avantronic, en beginnend met 100 Watt werd de belasting om de 8 minuten met 40 Watt opgedreven. De lengte van deze blokken maakt de test bijzonder zwaar. Svens beste resultaat was 420 Watt, vorig jaar gerealiseerd rond dezelfde periode. Toen al was dat het beste dat hij ooit gedaan had. Gisteren deed hij nog beter. Hij fietste liefst 8 minuten langer met een belasting die nog eens 40 Watt hoger lag. Schitterend. Professor Hespel, die instaat voor o.a. de begeleiding van het Quick Step team bekeek me veelbetekend, en hij zei dat alleen maar wegrenners van de hoogste categorie een dergelijk testresultaat kunnen neerzetten. Sven scoorde hoog op alle parameters: zijn basisuithouding is beter dan ooit tevoren, zijn hartslag steeg vlot wanneer de belasting echt zwaar werd, en zijn eindverzuring was zeer goed. Ik kreeg nog maar eens de bevestiging van wat ik al wist: Sven is, als alles normaal verloopt, klaar om weer een heel seizoen op hoog niveau mee te draaien.
Toch mag dit voor Sven en mezelf geen aanleiding zijn om minder alert te trainen of de zaken op hun beloop te laten. Er zijn nog problemen die moeten opgelost worden, o.a. Svens probleem om in warme en vochtige omstandigheden te presteren. Deelnemen aan de Olympische Spelen blijft immers het volgende grote doel. We werken aan een oplossing, samen met professor Hespel. Om zoveel mogelijk informatie te krijgen reden Sven en ik gisteravond nog naar Gerard Rietjes, inspanningsfysioloog en officieel “Scientific Consultant” van het Nederlands Olympisch Comite. Dhr Rietjes is al van vóór de Spelen in Athene in dienst van het NOC om alle problemen die zich kunnen voordoen bij de atleten met hitte, vochtigheid, koude (tijdens de Winterspelen), smog, jetlag e.d. op te lossen. Ondanks het feit dat Sven wel eens een concurrent zou kunnen worden van een aantal Nederlandse atleten, stond hij ons bereidwillig te woord. Dit gesprek maakte me ook duidelijk waarom de Nederlandse atleten gewoontegetrouw heel wat meer medailles halen dan de Belgische, maar dat is een andere kwestie. We zijn in ieder geval heel wat wijzer terug gekomen, met het besef dat er werk aan de winkel is.

9 Comments:

At 10/05/2006 08:56:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Paul ,
Hoewel dat al dat duidelijk geworden is in vrijwel al je blogs , valt het me ook hier weer op hoe professioneel en tegelijk "down to earth" jij en Sven bezig zijn met je vak. Sven kan inderdaad terecht uitgaan van zijn eigen kracht en niet van de zwakte van de tegenstander. Vraagje : de toename in kracht die je vaststelt bij Sven , is dat te wijten aan het "rijper" worden van zijn lichaam (leeftijd en training) of veeleer een gevolg van de mountainbike-inspanningen die hij in het tussenseizoen leverde ?

 
At 10/05/2006 09:09:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

Ik denk dat het aan beide te danken is. Sven wordt sterker, logisch omdat hij nu in zijn fysiek sterkste jaren komt. Daardoor kan hij ook meer traning aan en recupereert hij beter. De MB inspanningen hebben, tot nogtoe, zeker geen negatieve invloed gehad, integendeel. Ik ben echter realist genoeg om te weten dat een lichaam geen machine is, en dat het op ieder ogenblok kan beginnen te sputteren. Ik wil dus niet te vroeg victorie kraaien. Daarom dat ik ook schreef: "in normale omstandigheden".

Coach

 
At 10/05/2006 10:22:00 a.m., Anonymous Jos Verleysen said...

"Dit gesprek maakte me ook duidelijk waarom de Nederlandse atleten gewoontegetrouw heel wat meer medailles halen dan de Belgische..."
Kan/wil je daar iets meer over vertellen,Paul?
Met dank en sportieve groeten...

 
At 10/05/2006 11:01:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

Dag Jos,

misschien ben ik fout, maar ik denk niet dat bij het BOIC iemand in dienst is genomen die exclusief met deze problematiek bezig is en daarover heel wat contact heeft met de atleten. Er wordt bij de Nederlandse kandidaten een analyse gemaakt van hun vochtverlies, van de samenstelling van hun zweet, en functie daarvan worden persoonlijke adviezen aangereikt. Het probleem van Sven Nys is, naar ik vermoed, meer dan gekend. Het is toch eigenaardig dat hiervoor geen enkele oplossing wordt aangereikt of gesuggereerd, en dat we moeten te raden gaan bij de concurrentie. Uiteindelijk heb ik de indruk dat de O.S. veel professioneler worden voorbereid bij onze noorderburen. Maar misschien is dit maar een indruk.

 
At 10/05/2006 02:28:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Paul, nog maar net je blog ontdekt maar ben onder de indruk.
Super interessant!RESPECT!!

 
At 10/05/2006 02:46:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

bedankt

 
At 10/05/2006 11:37:00 p.m., Blogger rik said...

Paul,
volgens mij heeft Sven meer crossen verloren door de warmte. Hij weet dat zelf ook. Vorig jaar in Sint-Michielsgestel was het hem duidelijk te warm: rood kopke en maar zweten en hij kon Bart niet volgen. Hij is nu eenmaal van het transpirerende type en dat zal zo blijven. Misschien is er wat aan te doen door zijn voeding aan te passen.

 
At 10/06/2006 01:54:00 a.m., Blogger Jerre de sportkotter said...

Hoi Paul,

Ik lees je blog al een hele tijd en ik vind het super interessant. Ik ben lid van de supportersclub van Sven en ik zit in mijn tweede jaar sportkot aan de KUL. Ik heb je daar trouwens al een paar keer gezien.
Betreffende het probleem van Sven, het wil nu juist lukken dat ik voor kinesiologie een werkje moet maken, en ik heb als onderwerp gekozen: "Exercise in a hot environment". Er zijn verschillende patronen van vochtinname, je kan bv één keer een grote hoeveelheid drinken voor de fysieke inspanning of je kan het beetje bij beetje doen, tijdens de inspanning. In de artikels schrijft men dat je best een grote hoeveelheid vocht inneemt voor de fysieke inspanning, als je inspanning zich beperkt tot ongeveer 40 minuten. Dit komt ondermeer omdat door de grote hoeveelheid vocht in de maag er veel gemakkelijker osmose optreedt. De maag is dus sneller leeg en bijgevolg is er een groter behoud van het plasmavolume. Hieruit volgt dan weer dat het slagvolume stijgt. Nu is mijn vraag wat Sven zijn vochtinname patroon is bij een veldrit? Drinkt Sven nog tussendoor? Is dat patroon gewijzigd door de invoering om een wereldbeker cross langer te laten duren?

Misschien ter info, een goed tijdschrift waar dit en andere problemen goed in uitgelegd staan is: "The journal of sports medicine and physical fitness".

Jeroen

 
At 10/07/2006 11:11:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

mogen we ook het vetpercentage van sven weten paul?

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home