woensdag, oktober 04, 2006

Ruggesteun

Ik heb het vroeger al wel eens gezegd: het efficiënt begeleiden van atleten vergt een multi-discipli-naire aanpak, zeg maar groepswerk. Ik heb soms de indruk dat nog al te veel trainers op hun eigen kleine eilandje werken, zichzelf en hun atleet afschermend tegen al wie baat zou kunnen hebben bij hun kennis en ervaring.
Onlangs schreef iemand in een comment dat hij het vreemd vond dat ik in mijn weblogs soms extra informatie over mijn atleten geef, informatie waarbij ook hun tegenstanders baat mee zouden kunnen hebben. En inderdaad, ik laat wel eens in de kaarten kijken op vlak van training en planning, op vlak van vooruitzichten en van mijn eigen verwachtingen. En wat dan nog? Iedere atleet vraagt toch een individuele benadering, en louter imiteren leidt tot niks, tenzij tot catastrofes. Bovendien is wat ik prijs geef maar een schakeltje in een veel groter geheel. Een geheel waarin ook ik soms maar een schakel ben.
Meer en meer krijgt dat geheel een naam voor mij: het TOPSPORT ABC van de KULeuven, onder leiding van prof. Peter Hespel. ABC staat voor Advies- en BegeleidingsCentrum. Sinds dit jaar stel ik de expertise die ik tijdens al de voorbije jaren heb opgebouwd graag ter beschikking van dit centrum, in de hoop een steentje bij te dragen aan de verdere uitbouw ervan. Mijn eigen atleten kunnen er alleen maar goed bij varen. Vandaag ben ik trouwens de hele dag daar. Om 9 u beginnen we met een gesprek over en met Peter Croes. Ik wil Peter helemaal integreren in de begeleidingsmogelijkheden van het centrum, in de zekerheid dat dit hem nog beter zal helpen om volgend jaar zijn kwalificatie voor de Olympische Spelen veilig te stellen. Om 10 u komt Sven Nys aan de beurt met een onderwatervetmeting, gevolgd door een inspanningstest. Van 12 tot 14 u hebben we een vergadering over de informatisering en de rapportering van de testresultaten, waarna nog een gesprek volgt met een bijzonder getalenteerde jonge beroepsrenner over zijn trainingsbegeleiding en met Luc Wouters, de trainer van Joeri Jansen.
Een atleet moet onder alle omstandigheden kunnen terugvallen op zijn trainer. Maar soms heeft ook die trainer wel eens een ruggesteun nodig. Ik heb die gevonden. In het TOPSPORT ABC van het “sportkot” te Leuven dus. Ik heb geluk.

10 Comments:

At 10/04/2006 08:48:00 a.m., Anonymous Bo said...

Paul,
Je laatste 2 blogs ontroeren me...ik vind het zelfs schattig.
De weet dat er al velen verslaafd zijn aan jouw blogs en je dus dagelijks volgen, is dat ook niet een beetje een ruggesteun?
Greetz,
Bo

 
At 10/04/2006 11:33:00 a.m., Blogger DieVerr said...

Opnieuw een fantastische weergave van hoe het zou moeten, een echt voorbeeld van professionalisme. En het zal hopelijk ook tot mooie resultaten leiden. Daar twijfel ik eigenlijk niet aan!
Greetzzz

 
At 10/04/2006 06:10:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Het topsport ABC lijkt me een prima organisatie om sporters met kennis van zaken te begeleiden. Ik studeer zelf aan de kuleuven en heb soms de indruk dat het vooral toegankelijk is voor een relatief klein aantal van (top)sporters. Voor de recreatieve sporter is het echter moeilijk om daar binnen te geraken. Als ik zie hoeveel joggers en wielertoeristen er in België vertoeven denk ik dat een soort van 'recreatief-sport ABC' ook succes zou kennen...

 
At 10/04/2006 08:49:00 p.m., Anonymous ann said...

inderdaad, geen enkele atleet kan zonder zijn trainer, want dan is geen enkele muur te hoog.

 
At 10/05/2006 08:22:00 a.m., Anonymous Bo said...

je hebt een punt anonymous, ik zou onmiddellijk klant worden dan...
Bo

 
At 10/05/2006 08:43:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

Bo,
het is inderdaag een ruggesteun. Thanks.
Wat betreft een "recreatief-topsport ABC": juist daarover heb ik met prof. Hespel gisteren een lang gesprek gehad. Het zal in de toekomst wel mogelijk worden voor joggers en fietsers om begeleid te worden, gaande van het afleggen van tests tot een meeer individuele begeleiding. Geef dit nog even de tijd, ik schat zo een maand of twee. En dan zal ook dat op punt staan. Info hierover zal dan te vinden zijn via de website van het Topsport ABC (zie link in mijn blog).

Coach

 
At 10/05/2006 01:25:00 p.m., Blogger Stijn said...

Ik wilde toch even de KU Leuven-student van antwoord dienen. Sinds het ontstaan van het Topsport ABC zijn zowel recreatieve, competitieve als topatleten hier welkom. De recreatieve atleet kon en kan hier dus terecht voor o.a. een analyse van zijn/haar conditiepeil, in de vorm van een maximale inspanningstest. Ook andere diensten worden aangeboden (sportmedisch consult, lichaamssamenstelling, ...). Voor verdere opvolging en begeleiding werd er doorverwezen naar een eventuele persoonlijke trainer. De trainer neemt trouwens in de filosofie van het Topsport ABC steeds de belangrijkste plaats in. De begeleiding van een atleet is en blijft een zeer intensieve bezigheid, en zeker als je dat dan goed wil doen!
Met de aanwezige expertise op het sportkot en het aantrekken van toptrainers (zoals Paul), die hun ervaring kunnen doorgeven, moet het in de toekomst mogelijk worden om ook recreatieve atleten te gaan "trainen".

Paul, het doet me veel plezier dat je hier je schouders wil (blijven) onderzetten. We hebben het er in het verleden al samen over gehad, en een eerste aanzet willen geven, maar de mogelijkheden (tijd!) waren toen te beperkt.
Ondertussen blijft het Topsport ABC groeien, en zo ook de beschikbare mogelijkheden. Ik hoop dan ook vroeg of laat (opnieuw) mijn steentje te kunnen bijdragen! Tot gauw!

 
At 10/05/2006 03:41:00 p.m., Blogger pietje velo said...

anonymous is pietje velo die zijn paswoord vergeten was

 
At 10/05/2006 04:19:00 p.m., Blogger pietje velo said...

stijn, ik weet het. De mogelijkheid om een inspanningstest te laten afnemen bestaat inderdaad. Je hebt er ooit zelfs bij mij één afgenomen. Maar ik heb toen wel redelijk wat moeite moeten doen om een afspraak te maken. Mijn commentaar was trouwens helemaal niet negatief bedoeld, ik wilde gewoon aantonen dat de toegankelijkheid beter kan en dat er zeker een markt is voor een 'recreatief-sport ABC'. Ik ben dan ook blij te horen dat er aan zoiets gedacht wordt.
PS: Bouw misschien ineens een heel nieuw complex als testcentrum, want die kelders waar jullie nu zitten zijn ook niet al hé.

 
At 10/06/2006 06:51:00 p.m., Anonymous Fred said...

Aangezien deze topsportcentra tot nu eigenlijk maar losse, weinig interdisciplinair en internationaal gecoördineerde initiatieven zijn, stel ik via deze blog mijn centrum voor een overkoepelende visie voor topsportbegeleidingcentra ter beschikking, met de bedoeling om hun beleid een breder kader te geven en maatschappelijk te stroomlijnen. Oprichters en personeel van die centra kunnen voor hun begeleiding dus terecht bij:

IDIOT - Internationale Dienst voor Internationale Ondersteuning voor Topsportbegeleidingscentra
Eeuwfeeststraat 37
3010 Kessel-Lo

Met IDIOT werken wij met contracten aan de huidige marktprijs.

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home