woensdag, oktober 11, 2006

Goed en slecht nieuws

Het goede nieuws uit Hawaii komt van Marc Herremans. Alles verloopt volgens plan. Marc heeft spectaculaire vorderingen gemaakt met de wheeler. Hij schat dat hij de marathon minstens 20 minuten sneller zal kunnen afleggen dan vorig jaar. Op dit ogenblik (10 u plaatselijke tijd) is hij bezig aan zijn laatste zeer lange en zware training. Samen met Dirk Van Gossum is hij begonnen aan een biketraining over het 180 kilometer lange parcours, van Kona naar Hawi en terug, over glooiende wegen die de warmte vasthouden en iedere vorm van afkoeling in een handbike beletten. Geloof me dat een dergelijke inspanning geen pretje is. Marc zal ongeveer 8 uur onderweg zijn voor deze training, op en top geconcentreerd en de de blik op oneindig. In zijn geest zal hij, nu al, bezig zijn aan de wedstrijd die volgende week zijn wedstrijd moet worden. Zo hopen we toch. Tot nog toe ziet het er goed uit.
Het minder goede nieuws komt van Luc van Lierde. Tijdens een 24-kilometer lange duurloop vorige zondag kreeg hij bijzonder veel pijn aan zijn scheenbeen. Stappen was na de training haast niet meer mogelijk. “Een beginnend stressfractuur”, zo zei hij mij aan de telefoon. Luc heeft, jammer genoeg, meer dan wie ook ervaring met dit letsel. Ik hoop dat het in het ernstigste geval om een beenvliesontsteking gaat, hoewel ook dat bijzonder vervelend is in het vooruitzicht van de Ironman. Er zit niks anders op dan de verdere looptrainingen te schrappen en meer accent te leggen op het fietsen en het zwemmen. Volgende week test Luc dan nog eens op een zachte ondergrond, en zaterdag gaat hij hoe dan ook van start. Op hoop van zegen. Ik weet dat het reduceren van de looptraining tijdens de laatste 14 dagen op zich geen zware gevolgen heeft. Luc is van nature uit een loper, de basis is tijdens de vorige weken gelegd en de conditie blijft optimaal door de andere trainingen. We kunnen alleen maar hopen dat de opgelegde rust voldoende zal zijn om de felste pijn te milderen en dat de wedstrijdadrenaline Luc door de moeilijkste momenten zal sleuren. Hij heeft dit jaar, met vallen en opstaan, te hard gewerkt om uit een diep dal te klauteren. Al dat werk mag nu niet verloren gaan. Die handdoek wordt niet gegooid.

6 Comments:

At 10/11/2006 10:35:00 p.m., Blogger DieVerr said...

Ik hoop voor Luc dat het lukt. Hij verdiend het in ieder geval!
Coach, sta hem zo goed als je kan bij... :)
Greetz en succes!

 
At 10/12/2006 03:30:00 a.m., Anonymous Rutger Demeulenhacker said...

Het is ook altijd wat met Van Lierde. Zou die niet beter een jobke zoeken. Waarschijnlijk is hij alweer gekraakt door al zijn afgetrainde concurenten daar in Kona te zien. Hij zou beter zijn zwembroek, fiets en loopschoenen aan de haak hangen.

 
At 10/12/2006 07:20:00 a.m., Anonymous ericdekort said...

Aan Rutger,
bedant voor de Zeer opbouwende en motiverende reactie waar zowel Luc, coach als alle bloglezers wat aan hebben.

Dank u wel voor uw ideeen...

Aan Luc ,

als ik loop af te zien tijdens het sporten en het kwaad krijg, denk ik steeds aan mijn vrouw en haar 3 pijnlijke bevallingen. Besluit is steeds dat mijn pijn vergeleken met die van haar best wel meevalt.
Helpt me steeds door moeielijke momenten.
succes

 
At 10/12/2006 07:54:00 a.m., Anonymous Bo said...

@Luc:
Ik heb ook veel ervaring met stressfracturen en scheenbeenvliesontstekingen, en ik heb er ondertussen iets op gevonden dat voor mij heel goed helpt, en dat is op het scheenbeen en ook een beetje er rond, elastoplast plakken, maar wel eerst goed uitrekken voordat hij bevestigd wordt, zodat hij als een soort spier werkt en veel druk opvangt. Je voelt dan echt niets meer van pijn en als ik nog niet in het stressfractuur stadium zit, dan geneest mijn scheenbeenvliesontsteking ook met verder te lopen.
Ik weet dat dit tegen alle medische regels in gaat, maar het werkt, en ondertussen hebben al enkele vrienden dit ook met succes uitgeprobeerd.
En als de pijn opsteekt tijdens het lopen in Hawaii, aub blijf vechten, doorgaan... denk aan Marc en aan alle vrouw die al een bevalling meegemaakt hebben zoals erikdekort hierboven schrijft...
Véééél succes, ook aan Marc en ook voor jou Paul,
Grtz,
Bo

 
At 10/12/2006 08:00:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Aan Rutger ,
Winnaars zijn verliezers die nooit opgeven. Het mag inderdaad zo lijken dat Luc's curve niet de indruk geeft continu in stijgende lijn te gaan. Maar hij verdient wel al ons respect dat hij blijft proberen , dat hij geen paniekvoetbal speelt (en bijvoorbeeld zijn toevlucht neemt tot wondermiddelen) maar zich goed laat omringen (bijvoorbeeld door Paul). Hij hoeft dus niet te stoppen , op korte of middellange termijn komt het succes er heus wel. Met of zonder kritikasters.
Aan Paul ,
Keep up the spirit.

 
At 10/12/2006 09:15:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Rutger,

eindigt uw achternaam wel op "hacker" - aan uw commentaar te lezen moet dat wss "kacker" zijn ...

wie ben jij om zo'n sporticoon aan te vallen ...

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home