dinsdag, oktober 10, 2006

Beangstigend

Deze avond stelde Sven Nys in Baal zijn auto-biografie “Ik, Sven Nys” voor. Nog niet zo heel lang geleden was een biografie weggelegd voor mensen die het heden voor het hiernamaals hadden gewisseld, een autobiografie voor mensen die in de wintermaanden van hun leven dicht bij voorgaande actie stonden. Niet zo dus voor sportmensen, zoals Tom Boonen, Sven Nys en Stefan Everts, samen gemiddeld minder dan 30 jaar oud. Alle drie hebben ze op jonge leeftijd de top in hun discipline bereikt en hebben ze intenser geleefd dan anderen die meer dan dubbel zo oud zijn, alle drie hebben ze al heel wat om op terug te kijken. In de loop der jaren zijn zij bijna publiek bezit geworden, een open boek, eerst figuurlijk en nu zelfs letterlijk. Als ik hierover nadenk vind ik dit haast beangstigend.
Ik heb het boek van Sven nog niet gelezen, maar ik hoop dat het boeiend zal zijn, dat duidelijk zal worden dat achter de glorie van de kampioen een gewone gast schuil gaat die keihard gewerkt heeft om te komen waar hij nu staat, en die iedere dag opnieuw het beste van zichzelf moet geven om aan de top te blijven. Waarschijnlijk vind ik er nog veel meer in terug. Grappige, ontroerende en zelfs leerijke zaken. Ik kan haast niet wachten om het boek beginnen te lezen.

15 Comments:

At 10/11/2006 12:05:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Hi, i was looking over your blog and didn't
quite find what I was looking for. I'm looking for
different ways to earn money... I did find this though...
a place where you can make some nice extra cash secret shopping.
I made over $900 last month having fun!
make extra money

 
At 10/11/2006 09:02:00 a.m., Anonymous piet said...

Ik vind het vooral beangstigend dat die kwasten niet eens kunnen wachten tot ze de fiets aan de haak hebben gehangen. Wat heb je nu aan een bio als je erelijst nog niet rond is? Maar ja, de kassa moet rinkelen, hè. Op de volgende boekenbeurs: "Wij, de tweeling Borlee", naast "Ik, de zus van de tweeling". Of "Op weg naar goud in 2016" door Jefke van het vierde studiejaar.

 
At 10/11/2006 09:30:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

@ Piet
Als je een biografie dient te beschouwen als een soort van testament , dan ga ik akkoord met jou dat je beter wacht tot de carrière over is. Maar misschien kunnen die boeken bijdragen tot het beter begrijpen van prestaties , motivatie , mentaliteit. En dan heb je die kennis beter nu. Het plaatst hun woorden en daden misschien in een ander licht..

 
At 10/11/2006 09:36:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ronduit belachelijk vind ik het dat mensen van die leeftijd het nodig vinden om uit te pakken met een autobiografie. Het zegt heel veel over hun ego's... Bovendien is het merendeel van die gasten niet eens in staat om vijf zinnen na elkaar behoorlijk uit te spreken, laat staan ze deftig op papier te zetten. Doorgaans moeten ze dan ook nog eens beroep doen op een ander om voor hen neer te schrijven hoe ze als driejarige kleuter al konden fietsen zonder wieltjes en hoe ze vijf jaar later iedereen naar huis reden tijdens een nagespeelde Ronde van Frankrijk bij hun in de buurt! Een ronduit triestige zaak vind ik het dat we tegenwoordig met dergelijke ondingen om de oren worden geslagen. Dat er iedere keer nog voldoende mensen in geïnteresseerd blijken te zijn om van iedere uitgave een bestseller te maken vind ik nog erger. Ik lig alvast niet wakker van de levensloop van een 25-jarige snotneus die toevallig heel hard met de fiets kan rijden!

 
At 10/11/2006 10:25:00 a.m., Blogger PiSaNgAmBoN said...

Wij liggen ook niet wakker van een arrogante vent die het nodig vindt om de mensen te ridiculiseren.

Verder vind ik wel dat men zoiets beter na z'n sportieve carrière kan doen, niets houdt een mens tegen natuurlijk, maar zoals Stefan Everts het nu gedaan heeft, lijkt me ideaal.

 
At 10/11/2006 10:33:00 a.m., Anonymous Patrick said...

"Bovendien is het merendeel van die gasten niet eens in staat om vijf zinnen na elkaar behoorlijk uit te spreken, laat staan ze deftig op papier te zetten"

..."nagespeelde Ronde van Frankrijk bij HEN in de buurt..."

verbeter de wereld, begin bij jezelf...

 
At 10/11/2006 10:48:00 a.m., Anonymous Bert said...

Leve de positieve ingesteldheid.

 
At 10/11/2006 11:05:00 a.m., Anonymous Mirari said...

Wat maakt het nu uit, autobiografie of niet. Ik bewonder Sven voor zijn prestaties en het geen hij aan de fans laat zien in de wedstrijd. En natuurlijk ook met volle respect voor Sven's omgeving.
Dan ga je hem toch niet beoordelen op begot "een autobiografie of niet op die leeftijd"? Die ik namelijk wel ga lezen btw.

 
At 10/11/2006 01:01:00 p.m., Anonymous cursief huigje said...

oei, ik ben al bijna 47 én heb nog steeds geen boek geschreven. Komt dat nog goed?

 
At 10/11/2006 05:50:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Anderzijds kan ik me wel wat vinden in comment van hierboven. Het niveau van sportverslaggeving is de laatste jaren dramatisch naar beneden gegaan. Men heeft het tegenwoordig vooral over het feit dat de ene duifkes eet en dat zijn grootmoeder een straat verder woont, dus dat dat een ideale plaats is om te demareren... jongensjongens.

Het wordt grotendeels versterkt door de Sporza verslaggeving die een bijna goddelijke status geven aan renners, zonder ook maar enige vorm van kritiek. Dat soort verheerlijking wordt dan verder gezet in biografien die veel te vroeg verschijnen.

Ik vind het schitterend om naar de koers of veldrijden te kijken, maar ik zet hoe langer hoe meer de klank af...

 
At 10/11/2006 06:07:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

om nog maar te zwijgen over de verslaggeving tijdens tennismatchen...

 
At 10/11/2006 08:04:00 p.m., Anonymous pol said...

Niemand is verplicht om iets te lezen. Als er lezers zijn die er blijkbaar wel iets aan hebben, bewijst zo'n biografie toch zijn nut?

 
At 10/11/2006 08:40:00 p.m., Blogger DieVerr said...

'k Ben het wel eens met het feit dat de verslaggeving de laatste jaren achteruit gaat. En ook de verafgoding gaat me soms te ver. Ik was vroeger een absolute fan van Michel Wuyts, heb zijn eerste boek gekocht, maar tegenwoordig gaat het me toch ook te ver... Al de melancholie...
Niettemin denk ik wel dat ik minstens is in Nys zijn biografie zal bladen.

 
At 10/12/2006 12:22:00 a.m., Blogger Jerre de sportkotter said...

Ik vind dat de verslaggeving op sporza vrij goed is. Je moet het maar doen om zo'n lange tijd vol te spreken en dan liefst nog met zinnige dingen. Ik wil wel zeggen dat ik Paul Herrijgers een zalige co commentator vind. Herrijgers rules :)!

ps. het boek van Sven is besteld

 
At 10/12/2006 07:47:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Boek van Sven is goed nieuws : hoe meer literatuur over sport, hoe beter.
Even terzijde : wanneer verschijnt het boek "Radtraining für Triathleten" (verschenen in sept. 2006) van onze coach Paul v.d. Bosch in het nederlands op de markt ? Heb dat ondertussen besteld bij www.Amazon.de en is sinds gisteren ergens onderweg tussen Duitsland en Belgie...

triatleet Jos

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home