zaterdag, september 02, 2006

Vragen en antwoorden

Het belooft een druk triatlonweekend te worden. Marc Herremans en Luc Van Lierde hebben hun laatste trainingen afgewerkt in het zuiden van Frankrijk. Morgen gaan ze van start in de Half Ironman van Monaco. 1900 meter zwemmen, 90 kilometer fietsen op een loodzwaar parcours, een zware bergrit waardig, en tot slot een halve marathon over de lichtglooiende wegen van het prinsdom. Marc voelt zich sterk, veel sterker dan vorig jaar nog, en hij hoopt één uur sneller te doen. Als hem dat lukt, dan staan er ons in Hawaii nog mooie momenten te wachten. Luc van zijn kant twijfelt. Tijdens de voorbije jaren heeft hij er op een dergelijk zwaar parcours niks van gebakken. Een helling oprijden stond gelijk met “parkeren”. Ik weet dat hij het kan, ik ben zo overtuigd van het gigantische potentieel dat in hem schuil gaat, maar of hij het zal kunnen ligt volledig in zijn handen. Je kunt op een atleet inpraten, je kunt proberen hem te doen geloven in zichzelf, maar als hij aan de start staat is hij alleen, en dan heeft hij, en alleen hij zijn lot in eigen handen. Maar hij heeft geen keuze. Als hij morgen mislukt, dan wordt het wel bijzonder moeilijk om nog maar eens recht te staan, om nog maar eens te geloven in een comeback. Als hij morgen lukt, dan beloof ik vuurwerk in Hawaii. De drive van Marc Herremans en het talent van Luc, het zou wat geven. Jammer genoeg is dit slechts vluchtig wishfull thinking. Peter Croes zal morgen ook weten hoe laat het is. “Ik heb er zin in”, zei hij me gisteravond nog aan de telefoon. Zijn opdracht is zeker niet minder, wel integendeel. In Lausanne geeft hij de volledige wereldtop partij tijdens het wereldkampioenschap op de Olympische afstand. Zijn doel is te finishen tussen de 16 besten. Ik hoop dat bij hem het fietsparcours een bondgenoot zal zijn. 7 rondjes van 6 kilometer, met telkens twee hellingen van ongeveer vijfhonderd meter. De eerste heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 10.5%, de tweede is met een stijgingspercentage van 12% nog lastiger. Loodzwaar, maar voor Peter is dit misschien een mogelijkheid om weg te raken uit het pak, en met een select groepje te kunnen beginnen aan de loopproef. Ik denk dat dit zijn enige kans is om zijn doelstelling te bereiken. Anderzijds mag het fietsonderdeel niet al te veel krachten opslorpen. Peter zal nog verdomd snel moeten kunnen lopen tijdens de afsluitende 10 kilometer. In ieder geval sneller dan 32 minten, wil hij meespelen met de grote jongens. Bon, morgennamiddag zal ik al heel wat wijzer zijn. Ik zal zo stilaan een antwoord kennen op een paar vragen die me al enige tijd bezig houden: Kan Marc het wereldrecord van Carlos Moleda breken? Zijn de ambities van Luc om in Hawaii opnieuw te schitteren gewettigd? En zit Peter nog altijd op schema voor de Olympische Spelen in Peking?

6 Comments:

At 9/02/2006 10:30:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Paul, vorig jaar was ik in Monaco als toeschouwer, en de schrik sloeg ons op het lijf toen Marc nergens meer te bespeuren was, ook de speaker en ik denk zijn begeleiders (was jij niet maar familie of zo van hem) waren ongerust. Dan ineens toen wij in het Parc rondliepen, iedereen aan de kant, wie vloog daar in vollen vaart naar beneden: Marc, opluchting allom. Hoe hij daar de bergen opgeraakt is met zijn biker begrijp ik nog altijd niet, echt werk voor berggeiten.

Ik weet niet wie er dit jaar allemaal aan de start komt, maar in het gezelschap van vorig jaar had Luc denk ik wel top 5 kunnen halen.

Enfin, ik wens zowel Peter, Marc als Luc veel succes.

 
At 9/02/2006 01:57:00 p.m., Anonymous Borzov said...

Veel hangt af van morgen.
Slaap nog wel deze nacht!
Ik ben daar eigenlijk zeker van. We duimen!

 
At 9/02/2006 08:10:00 p.m., Anonymous marc said...

hey dag paul, het is toch zo dat Luc Van Lierde één van de meest zoniet de meest getalendeerde triathleet is van België en omstreken. Maar wat scheelt er in dat koppeke? Faalangst, zelfvertrouwen,...? ik hoop dat hij het goed doet. veel succes.
marc

 
At 9/02/2006 09:09:00 p.m., Blogger TomEricFlip said...

Altijd vol vertrouwen hebben !

sukses allemaal, ik geloof er in.

filippe

 
At 9/03/2006 06:29:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Peter Croes had zijn dag niet ? Die verwachte looptijd van 32 minuten is ver van de gerealiseerde 36:09. Axel Zeebroek presteerde toch iets beter. Aan coach Paul nu om te analyseren wat de oorzaken zijn van deze mindere prestatie. Gelukkig heeft Luc van Lierde de verwachtingen wel ingelost.

Triatleet Jos Vermeulen

 
At 9/03/2006 08:44:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Oei, 36 minuten lopen voor Peter Croes - wat is er gebeurd ?

Verdoeme, dat is klote ...

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home