maandag, september 11, 2006

Van de regen in de drop

Ondanks het schitterende weer zat ik gisterenmiddag voor de televisie. Als ik vroeger al – en ik druk me nu voorzichtig uit – twijfels geuit had over het niveau en de toekomst van het Belgische voetbal, dan ben ik nu helemaal gerust gesteld. Wij zijn gered, het is nu nog slechts een kwestie van tijd. Een duidelijk opgewonden Bert Anciaux ging tijdens De Zevende Dag zwaar in de clinch met voorzitter De Keersmaecker van de Belgische voetbalbond. De laatste maal dan toch, want van nu af beschouwt de minister de voetbalbond niet meer als een gesprekspartner. "De clubs presteren niet meer Europees, de zakelijke belangen van de bond worden compleet verkeerd aangepakt en de opleiding van de jeugd loopt fout. Ik ga rechtstreeks met de clubs praten over de opleiding van jeugdspelers." Zo zei de minister letterlijk. En nu, Bert? Misschien eerst een cursus jongleren met de bal en met links op doel schieten organiseren voor de topsportmanager en zijn expert. Of wie anders gaat, vanuit het ministerie, het Belgische voetbal redden? Wie gaat een deftige jeugdopleidingsstructuur uittekenen en evalueren? Of gaat de minister ervan uit dat alle clubs goed bezig zijn met hun jeugdwerking, dat alleen goed opgeleide en dus gediplomeerde trainers werkzaam zijn bij de jeugdploegen? Hebben ze hun blad met de ontwikkelingslijnen al ingevuld? Wie gaat controleren of het geld van het opleidingsfonds goed besteed wordt in die clubs? Wie gaat de tien opleidingscentra die de minister belooft oprichten? Wie gaat zorgen voor het privékapitaal dat de minister belooft? Is het misschien de bedoeling dat er een schaduwvoetbalbond wordt opgericht in het kabinet van de minister, met voorzitter, trainers, coachen en nog wat volk met de nodige kennis van zaken? De vlieghaven van Zaventem lijkt me wel een geschikte plaats om dit ambitieuze project onder te brengen. Beseft de minister niet dat het bij de clubs, die hij wel als valabele gesprekspartners beschouwt, mogelijk nog veel meer mis loopt dan bij de bond zelf? Dat het gebrek aan langetermijnvisie (waar heb ik dat nog gehoord?) dat hij verwijt aan de voetbalbond, nu net het grote euvel is bij de meeste clubs? Hoe heet je zoiets? Zal ik het voorzeggen? Van de regen in de drop. Als de minister eens heel even op adem wil komen en rustig wil nadenken, dan zal hij beseffen dat, als hij iets wil doen aan het niveau van het Belgische voetbal, hij niet zonder de voetbalbond kan en misschien zelfs mag, met zijn 500.000 leden en zijn 300.000 wedstrijden op jaarbasis. En wat staat er nadien op het programma? Ik heb de indruk dat het ook in het basketbal niet al te goed gaat. We hebben ook geen rondewinnaars meer en in golf spelen zijn we ook geen toonaangevende natie…
Minister Anciaux lijdt sinds kort aan een sterke profileringsdrang. Insiders beweren dat hij wat betreft sport op zijn kabinet meer en meer zelf de touwtjes in handen neemt. Hij fietst de Mont Ventoux op, gaat op weekendtrip naar Zweden om Kim en Tia om de hals te vliegen en hij werpt zich op als de voetbalredder des vaderlands. Als het moet degradeert hij daarvoor de voorzitter van de voetbalbond publiekelijk tot een stuk onbenul en veegt hij in één beweging de grootste sportbond van het land eigenhandig met blik en borstel op een hoopje. Zou dat iets te maken hebben met de komende gemeenteraadsverkiezingen? Of met de federale verkiezingen van juni volgend jaar?

8 Comments:

At 9/11/2006 01:13:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Paul,

Hoe komt het toch dat je altijd zo uithaalt naar Anciaux, Van Aken en Clonen? Je kan er niets goed over vertellen. Is het een frustratie omdat jij niet die functie hebt gekregen ?
Waarom laat je die mensen niet de tijd om een beleid te ontwikkelen ? Zou jij op 1 jaar alles kunnen keren ?

 
At 9/11/2006 01:56:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Amai, wat een onnozelaar is da ... ?!

Is dat ier de vrouw van den Bert, ons Damienne, die ah reageren is of een regelrecht trutje ???

Wie niet ziet dat den Bert zéér slecht bezig is, atleten TOTAAL géén tijd heeft, niks van visie heeft - awel, den dien is nie blind, maar STEKEBLIND !

Iemand die (bijna autonoom) beslissingen neemt + zelf NOOIT op niveau heeft gesport, zou NOOIT een post van Minister van Sport mogen krijgen ...

wordt wakker, pipo !!!

 
At 9/11/2006 03:50:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste ????


je comment verwondert me een beetje. Hoe het komt dat ik ALTIJD uithaal naar Anciaux, Clonen en Van Aken? Ik heb nu 119 blogs geschreven, en in 3 (drie) ervan is enige kritiek te horen aan het adres van het topsportbeleid: Van de regen in de drop (11/09/06), Open deur (14/08) en Bananenrepubliek (29/06). Wat deze laatste blog betreft zal het niet zo verkeerd geweest zijn, aangezien zowel De Morgen als Het Nieuwsblad deze blog hebben overgenomen, na check van de inhoud en contact met de betrokkenen. Toch niks mis mee? Mijn weblog is nu net een medium om kritisch de sport in al haar facetten te benaderen, uiteraard vanuit mijn persoonlijke invalshoek. Misschien is het ook al opgevallen dat ik even kritisch ben voor mijn eigen atleten, en in dat geval eigenlijk ook wel voor mezelf?
Wat betreft die frustratie kan ik je gerust stellen. Ik heb heb me inderdaad kandidaat gesteld voor die functie, maar al vóór ik naar het assessment ging wist ik uit inside info (één vanuit het kabinet zelf, en één van een kennis van Van Aken aan wie hij uitvoerig verteld had dat alles al in orde was en bovendien onder welke voorwaarden wat betreft zijn andere werkzaamheden) dat de beslissing al lang gevallen was (op 4 februari om exact te zijn). Ook is het bij insiders goed geweten wie Van Aken heeft vooruit geschoven in (binnen) het kabinet. Ik heb toen zelf besloten om verder mee te doen met die klucht, uit nieuwsgierigheid, nadat ik de situatie wel had aangekaart bij de dame van het selectiebureau.
Maar goed, ik heb het dus niet echt moeten afleggen tegenover de huidige topsportmanager, noch wat betreft diploma, noch wat betreft topsportervaring in de breedste betekenis. Ik kijk eerder geamuseerd terug naar die "selectie".
Natuurlijk kunnen ze niet op één jaar alles omkeren. Dat vraagt ook niemand. Ik heb ook nooit gezegd dat er helemaal geen goed werk geleverd wordt. Maar ik heb een vragen bij toestanden zoals ik heb weergegeven in de "bananenrepubliek". Zo zijn er nog wat toestanden die op zijn minst de wenkbrauwen doen fronsen, zeker als je een beetje thuis bent in die materie. Daar heb ik het al eens over gehad in De Morgen (21/01/06) Ik denk dat er op deze manier in 1 jaar niks zal veranderen, ook niet in 2 jaar, en zelfs niet in 100 jaar.

Coach

 
At 9/11/2006 08:59:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Dus jij kijkt eerder geamuseerd terug naar de selectie? Nu kom je toch niet echt geloofwaardig over. En hoe kijk je dan naar de pool van toptrainers? Kijk je daar ook geamuseerd naar toe? Ik denk het niet.

 
At 9/11/2006 09:05:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste ???

wat is er mis met die pool van toptrainers?

 
At 9/11/2006 09:25:00 p.m., Blogger DieVerr said...

Paul
Overschot van gelijk heb je. Trouwens, dat die Anciaux zich nog durft te tonen... Zo'n zielige figuur, die heeft werkelijk niets zinnigs te zeggen. Zo "geirriteerd" als hij daar zat... Ik vond het eerder een mislukte acteerprestatie, maar bon...
Beste Anonymous, ik weet niet wat je bezielt, maar volgens mij moet je idd STEKEBLIND zijn om het nog voor Anciaux en zijn beleid op te nemen. Ik wil hierbij niet de capaciteiten aanvallen van Ivo Van Aken als (tennis)trainer, maar als topsportcoördinator zou hij zo stilaan met iets concreet naar buiten mogen komen. Dat hoeft zelfs geen goed resultaat te zijn hé, maar een goed plan met stevige argumenten en bouwstenen heb ik ook nog niet gezien hoor...
Ik weet niet wat jullie denken, maar dat is mijn mening allesinds...
Greetzzz

 
At 9/12/2006 09:06:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

die pipo is wss gefrustreerde medewerker van den Bert - of erg naieve oud VU-vlaming met heimwee naar z'n opper-Indiaan ...

verschil tussen Anciaux en coach Paul - coach Paul werkt voor z'n atleten, Anciaux werkt alleen voor z'n imago ...

 
At 9/12/2006 10:36:00 a.m., Anonymous Felix Sauro said...

Beste aanhanger van Bert/Ivo,

Waarom zou Paul niet geloofwaardig overkomen? De selectie stond op voorhand vast, zoals wel meer gebeurt met politieke benoemingen. En als U dat niet gelooft, bent U eerder naïef dan Paul ongeloofwaardig.

Dat er dan toch nog een show wordt opgevoerd en veel geld wordt gegeven aan een headhuntersbureau, zegt veel over Anciaux. Het lijken wel onvervalste Bush-praktijken: maak het publiek eens wat wijs.

De kritiek (van oa Paul en media)kan alleen maar zorgen voor nieuwe inzichten en werkpunten. Zo wordt de almachtige minister ook af en toe geëvalueerd. Mag het? Stilletjes accepteren wat er met de paplepel in je mond wordt geduwd, is enkel voor Amerikanen weggelegd. C'est la Belgique ici.

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home