vrijdag, september 08, 2006

Steun

Er blijkt na mijn blog van vorige maandag enig misverstand te zijn ontstaan. Ik maakte na een belangrijk weekend een evaluatie van de prestaties van mijn atleten, en, laat ons eerlijk zijn, Peter Croes haalde daar op basis van zijn prestatie op het wereldkampioenschap een onvoldoende. Ik schreef dat hierdoor het krediet dat hij had opgebouwd tijdens de werelbekerwedstrijden in Canada en Engeland weg was. Ik heb niet de gewoonte om rond de pot te draaien met mijn atleten. Als het goed is, dan zeg ik het. Als het niet goed is ook. Dat schept duidelijkheid bij alle partijen. Ik werd hierop aangesproken door een aantal personen, die dit blijkbaar geïnterpreteerd hadden alsof ik niet meer zou geloven in Peter. Laat me duidelijk stellen dat dit absoluut niet het geval is. Peter is een loepzuiver talent, een triatleet die op jonge leeftijd al bijzonder mooie prestaties heeft neergezet. Naast twee Europese titels als junior was hij als 20-jarige ook al vijfde in de wereldbekerwedstrijd van Madrid, en dit jaar nog zesde in de wereldbekerwedstrijd in Canada. En hij is pas 22 jaar. Er zijn nog niet al te veel jonge gasten die dit kunnen voorleggen. Peter komt er. Is het niet vandaag, dan morgen. Ik geloof trouwens ook heel erg in zijn potentieel op de lange afstand. We gaan nog heel mooie dingen meemaken met hem. Maar misschien, ik zeg wel misschien, komt Peking te vroeg. Peter zal in 2008 amper 24 jaar oud zijn, en de sterkste jaren komen er nadien pas aan. Hij zit daarenboven ook nog eens in een bijzonder zware sport en de concurrentie is bikkelhard. Het niveau is er zo ontzettend hoog. Presteren aan 99% van je mogelijkheden in plaats van aan 100% wordt onmiddellijk afgestraft. Ik geef hem in ieder geval de tijd, en als het moet veel tijd. Ik weet waar we mee bezig zijn, en waar we heen willen. Ondanks de strenge, maar eerlijke evaluatie die ik maakte zal hij op mijn onvoorwaardelijke steun kunnen blijven rekenen. Laat dat heel duidelijk zijn. Ik hoop dat zijn sponsors, het BOIC en het BLOSO in diezelfde richting willen meedenken. Peter Croes is het meer dan waard. Trouwens, hij heeft deze week gereageerd zoals het hoort. Hij heeft de knop heel vlug omgedraaid, en zijn blik op Hamburg gericht. Daar kan hij, nu zondag al, zich proberen te rehabiliteren. Ik hoop dat het hem lukt. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal hij niet alleen staan. Dan doen we verder, tot we ons doel hebben bereikt.

11 Comments:

At 9/08/2006 08:21:00 a.m., Blogger DieVerr said...

Paul
Zeker niet stoppen met kritisch te zijn voor jou atleten (en daarbij een stuk voor jezelf). Het kan alleen maar opbrengen!
Voor mij kwam je blog niet over alsof je Peter ging laten vallen, gewoon zeggen waarop het staat, dat is het beste van alles!
Veel succes nog met de resterende wedstrijden van je atleten... Hoe is het trouwens met Sven Nys? Gaan we opnieuw een hoogseizoen beleven, of misschien iets minder? Wat trouwens geen schande zou zijn...

 
At 9/08/2006 09:23:00 a.m., Blogger wim said...

Ik vind het wel jammer dat een goede wedstrijd bijna direct in geuren en kleuren op zijn website wordt verteld en op een slecht moeten de fans , zoals ik, steeds lang wachten of het komt zelfs helemaal niet.

 
At 9/08/2006 10:45:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Paul ,
Ikzelf heb niet getwijfeld aan je steun voor Peter. Het brengt ons trouwens bij een ander thema. Ik erger me nogal vaak blauw aan het feit dat er voor sporters meestal veel "steun" is op het hoogtepunt van hun succes. Ik verwijs naar onze medaillewinnaars in atletiek, tennis , motocross etc. Meestal heeft dat te maken mat TV-exposure (bijv. Tia ontvangen op gemeentehuis altijd goed voor camera-aandacht,...) en dus met plat opportunisme. En daar is misschien zelfs nog niets mis mee. Hoewel ik er van uit ga dat een sporter weinig steun nodig heeft als het hem/haar sportief voor de wind gaat.De prestaties leveren dan voldoende kick om te blijven trainen , te blijven geloven...Maar ik vermoed dat die sporters meestal op veel minder steun kunnen rekenen op de momenten dat ze geblesseerd geraken , dat ze hun beste vorm maar niet te pakken krijgen etc. Want wie wil er geassocieerd worden met een sporter die een tweederangsrol speelt? En dat zijn precies de momenten waarop ze wel een schouderklopje kunnen gebruiken lijkt me. Dan hebben ze een goede entourage nodig .

 
At 9/08/2006 11:32:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Het belangrijkste is om het doel op lange termijn te respecteren , wat doet het uit om iemand van 22 jaar nu al te taxeren op zijn succes of zijn mindere dagen. Dat maakt juist het verschil tussen de aanpak van pvdb en de zo vele "trainers" van bv jong wielertalent . Die renners moeten dan onmiddellijk te veel en te zware wedstrijden rijden . Op lange termijn ontwikkelen ze zich niet meer . Het zal dus belangrijk zijn om peter croes te kunnen overtuigen dat zijn tijd zeker nog komt.

 
At 9/08/2006 12:23:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik geef Wim wel gelijk - positieve verhalen worden snel op mail gezet, op mindere momenten zijn ze stil ... bizar ... ?!

 
At 9/08/2006 01:10:00 p.m., Anonymous Pithpossum said...

Ik treed Wim bij, ik zou graag eens Peter zijn verhaal horen...

 
At 9/08/2006 04:03:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

mijn verslag van Corner Brook heb ik ook meer dan 10 dagen online geplaatst. Reden? Paul en ik, en de hele groep eigenlijk, geven liever voorrang aan de training dan achter onze computer te zitten....

 
At 9/08/2006 05:13:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

sorry, erg flauwe uitleg ...

en als het goed gaat, dan moeten jullie geen voorrang ad trainingen geven zeker ?!

serieus blijven hé !? je kunt op deze blog wel snel reageren ...

 
At 9/08/2006 10:11:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Wat maakt het nu uit wanneer Peter zijn verslag online zet: hij is dit toch niemand verplicht. En als je hier dan de commentaren leest omdat hij niet onmiddellijk na zijn aankomst zijn verslag aan het typen is, dan zou ik al helemaal geen verslag meer schrijven. Peter, spijtig van je slechte dag op het WK, maar ik zal steeds een even grote fan blijven, met of zonder verslag op je website. Veel succes in Hamburg!

 
At 9/09/2006 02:52:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

wie vraagt hier om een verslag uit te brengen net na z'n finish ?

je moet alles eerst eens goed lezen, maar voor uw groot supportershart hebben we véél respect ...

maar als grote fan moet je af en toe ook een kritisch zijn - dat is zelfs zijn coach ...

 
At 9/09/2006 07:43:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Net is de wereldbeker van hamburg geweest. Peter eindigde in de middenmoot. Zeker niet slecht hoor, verre van datgene wat hij ambieerde. Het verschil tussen Cornerbrook en nu is misschien wel dat hij ondanks de minitieuse planning van Paul op zijn hoogtepunt was in Salford en Cornerbrook. Dit is zeer jammer aangezien het BOIC enkel kijkt naar WK en EK. Ik schrijf Peter zeker niet af, hij is en blijft een zeer groot talent. Misschien komt Peking te vroeg, zeker om een medaille te halen aangezien het niveau van de internationale top zeer hoog is. Je ziet dat er maar weinigen zijn die weken na elkaar in de top5 eindigen. Misschien verwacht het BOIC gewoon te veel van zijn atleten, hoe kunnen we nu goed worden als er nooit op lange termijn wordt gehandeld, het is toch duidelijk dat Peter nog steeds progressie vertoont, ook al is ze niet altijd even zichtbaar, ze is er wel. Het idee van het BOIC klopt gewoonweg niet.

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home