maandag, september 25, 2006

Only control the controllables

Het is dus niet Stijn Devolder geworden. Jammer? Neen. Stijn heeft zich laten zien, hij gaf op een 50 km van het einde zelfs een goede indruk, een beetje nutteloos woekerend met zijn krachten. Maar goed, het was wishfull thinking, een ijdele wens vanuit een supportershart. Bettini, Zabel, Valverde en een hele hoop anderen waren beter dan Stijn, veel beter. Veel beter ook dan de rest van de Belgen, Boonen incluis. Boonen reed een wedstrijd in de schaduw, te ver naar achter bij iedere beklimming, hopend en erop rekenend dat geen enkele ontsnapping, ver voor hem uit, de goede zou zijn. Ei zo na kwam het nog goed, toen hij de laatste beklimming overleefde, nu wel in de voorste gelederen. Een goede Boonen zou van dan af nog moeilijk te kloppen geweest zijn, met of zonder ploegmaats aan zijn zij. Nu bleef hij machteloos, net zoals hij machteloos bleef in de finale van het Belgische kampioenschap, tijdens de Tour, en in Parijs-Brussel. De Boonen van 2006 is, ondanks winst in de Ronde van Vlaanderen, niet die van 2005. Punt. Dat kan en mag. Maar de godenstatus brokkelt af. In 2007 moet er bijgepleisterd worden.
Ik vraag me af in hoeverre het dossier JM Dedecker een rol gespeeld heeft in het minder presteren van de Belgische ploeg. Zijn de verwikkelingen van de laatste dagen misschien verantwoordelijk geweest is voor minder goede nachten, zo vlak voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar? Patrick Lefevere en Tom Boonen hadden beter niet gereageerd op de uitlatingen van JM. Dan was de zaak misschien al lang vergeten. Het is fout om JM te lijf te willen gaan. JM is een vechter, een overlever. Hij durft zijn opponenten uitdagen, tot aan de limiet, als het moet met de handschoenen naar beneden. Denkt Lefevere dan echt dat hij JM afschrikt met een klacht? John Maclean, een goede vriend van mij en de eerste rolstoelatleet die de Ironman in Hawaii finishte, eindigt de emails die hij mij stuurt altijd met : Remember mate, only control the controllables. Uit mijn redelijk lange coachcarrière weet ik dat een atleet in de eerste plaats gemoedsrust nodig heeft, evenwicht vooral. Als er muizenissen en hersenspinsels rondwaren, dan lukt het niet. Dan wordt de wet van Murphy op gang getrokken, dan verliest hij te veel van zijn mogelijkheden, en dan is het maar te hopen dat de negatieve spiraal kan gekeerd worden. Vanuit die optiek hoop ik ook dat Sven Nys volgende zondag de wereldbekerwedstrijd wint in Aigle. Tot hij op dat hek reed had hij superbenen. Drie dagen later viel hij tijdens de opwarming van de cross in Eernegem en ook nog eens tijdens de wedstrijd. Een goede Nys valt geen twee keer, zo denk ik toch. Ik ben er zeker van dat dit nog naweeën zijn van heel die onverkwikkelijke dranghekhistorie. Vergeten, heel die zaak, Sven. En rijden, even krachtig en explosief zoals daarstraks op training. Dan zal alles rap vergeten zijn.

6 Comments:

At 9/25/2006 06:59:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Denk inderdaad dat er een aantal parallellen zijn tussen Tom en Sven. Iedereen vond/vindt het vanzelfsprekend dat na eerste regenboogtrui er onmiddellijk een tweede komt zelfs al rijdt iedereen tegen de WK ; dat er elke wedstrijd een topprestatie geleverd moet worden ; dat iemand van het kaliber van Tom/Sven nooit mag twijfelen of falen of iets minder mag presteren. Beiden zijn ook meer dan waardige dragers geweest van die regenboogtrui , hebben zich niet verstopt.
Ik hoop met jou dat Sven zondag weer de puntjes op de i zet , coach.Iedereen weet dat hij het kan.

 
At 9/25/2006 07:12:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hoi Paul,

Zondag niet uit de zetel geweest zeker! Toetsenbord van de pc was nogal wazig, niet? Dat kan gebeuren na zo'n zware zaterdag in Herentals. Trouwens proficiat en geef er nu maar terug een lap op!

 
At 9/25/2006 07:27:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Paul, je schrijft: "Ik vraag me af in hoeverre het dossier JM Dedecker een rol gespeeld heeft in het minder presteren van de Belgische ploeg" ... hiermee zeg je alles en zeg je fijntjes niets. Inderdaad, JM Dedecker is niet achterlijk, er zijn mensen die heden bang zijn. Hopelijk moeten wij niet bang zijn voor... Lefevere mag hangen, maar liever niet X, Y en Z.

 
At 9/25/2006 09:14:00 p.m., Blogger DieVerr said...

Uit de grond van mijn hart hoop ik dat er geen al te grote namen bijzitten op de inmiddels berucht lijst van JM Dedecker. We hebben nu een aantal toppers (in spe) op een leeftijd dat ze nog enorme progressie hebben. Als er nu een aantal bijzijn gaat dat ook de anderen schaden. Hopen dus dat Boonen, Gilbert, Devolder, Nuyens, enz. er niet bij zijn.
Trouwens, ik vond het een mooi WK, voor mij mocht nummer 2 wel wereldkampioen zijn. Bescheidenheid siert de mens, wel Zabel is een eersteklas coureur en mens...
Jammer...

 
At 9/25/2006 09:19:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

@dieverr: het perfecte commentaar, niets aan toe te voegen.

 
At 9/26/2006 09:56:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Er zitten grote namen bij dat lijstje van Dedecker. Lefevre slaagt veel te wild om zich heen en voelt waarschijnlijk de bui al hangen.

 

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home