maandag, september 18, 2006

Luiaards

Mijn hoofdactiviteit blijft, ondanks alles, nog altijd leraar lichamelijke opvoeding. Ik bevind mij trouwens in een gepriviligeerde situatie, omdat ik les mag geven in de sportafdeling van het Rozenberg S.O. van Mol. Sportieve leerlingen, gemotiveerd ook. Soms toch. Vandaag gaf ik uithoudingstraining in de les atletiek. De opdracht was vrij eenvoudig, en absoluut niet zwaar. Ik houd er immers rekening mee dat heel wat leerlingen de dag voordien in competitieverband gesport hebben. Mijn leerlingen (15-16 jaar) moesten drie maal een rondje afleggen van 2.5 kilometer, binnen de 14 minuten. Na 16 minuten moesten ze telkens opnieuw vertrekken voor hun volgende ronde. Een echte jog dus, loslopen zeg maar. Na één ronde had ik door dat er iets niet klopte, en na controle bleken, op een totaal van 22, 12 leerlingen binnenweg te hebben genomen (een ronde werd meer dan gehalveerd). Van die 12 leerlingen was er 1 basketbal-speler, 1 volleybalspeler en 10 (tien !) voetbalspelers. Een aantal van deze voetballers heeft de ambitie om het ver te schoppen, naar eigen zeggen althans. Ver schoppen? Excuseer? Wat bedoelen ze eigenlijk? De bal ver schoppen buiten de lijnen? Of ver over het doel? Of ver weg, in de voeten van de tegenstander?
Is het gedrag van deze toekomstige voetbalsterren uitzonderlijk of is het symptomatisch voor de mentaliteit van onze jeugdvoetballers? Heb ik pech dat ik net de meest luie jeugdvoetballertjes getroffen heb, verzameld in één klas? Laat daar, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, geen twijfel over bestaan. De fysieke paraatheid blijft een oud zeer bij de Belgische voetballers en de huidige mentaliteit bij de jeugdspelers gaat daar weinig verandering in brengen. Vercauteren zei het zelf nog, toen hij het gelijkspel van Anderlecht tegen Lille analyseerde. De eerste helft hadden zijn spelers het goed gedaan, maar “wie in de Champions League succes wil boeken, moet dat niveau evenwel negentig minuten kunnen vasthouden.” (Gazet van Antwerpen, 14/09/06). Ik vrees dat Franky verder zijn heil zal moeten zoeken in Argentinië. In Vlaanderen zie ik niet direct beterschap.

24 Comments:

At 9/18/2006 06:23:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik ben in de LO-les nog geen enkele voetballer tegengekomen die gemotiveerd aan de start van een loopoefening kwam. En meestal proberen ze dan ook nog zoveel mogelijk binnenwegen te pakken.. Dus je bent geen uitzonderlijke gevallen tegengekomen :)

 
At 9/18/2006 06:31:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

ik dacht het :-)

 
At 9/18/2006 06:57:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Paul,

Hier in Rwanda hebben we net het omgekeerde effect, alle atleten staan om 0600hr netjes te wachten op hun coach. Deze komt ofwel niet, ofwel veel te laat opdagen. Hierbij komt nog dat vele atleten reeds één uur onderweg zijn om de atletiek piste te bereiken.Men is er zelfs in geslaagd om de beste atleet van Rwanda (Disi 28'05" op 10000mtr)te vergeten voor de afrikaanse kampioenschappen. Luiaards zijn dikwijls mensen in een bevoorrechte situatie.

Groeten uit Rwanda Peter

 
At 9/18/2006 07:30:00 p.m., Anonymous wimvw said...

Dat halveren tijdens de les LO heb ik vroeger ook nog gedaan en ik moet eerlijkheidshalve toegeven : het is nadien nooit nog met me goedgekomen op sportief gebied ;)

Wat RSCA-Lille betreft denk ik dat FV ook wel gedeeltelijk de hand in eigen boezem mag steken al heb je verder overschot van gelijk betreffende je opmerkingen over voetballers.

 
At 9/18/2006 08:46:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

ik vrees dat Peter de nagel op de kop slaat als hij stelt dat luiaards dikwijls mensen zijn in een bevoorrechte situatie. Er zijn een aantal uitzonderingen maar dat zijn vaak "stervoetballers" de meesten daarentegen hebben alleen "sterallures"!
Sportieve groeten Chris

 
At 9/18/2006 09:14:00 p.m., Blogger wimvdputte said...

Paul,
Zoals je weet geef ik les aan de Topsportschool te Brugge. Daar zitten ook een ganse nest voetballerkes (zie reacties op vorige blogs).
Vorig jaar organiseerden wij een kleine triathlon op school. Wij hebben een eigen 25m zwembad, atletiekpiste, enz... Ik was de enige niet-LO leerkracht die deelnam.

Na de "wedstrijd" nog efkes aan het babbelen geweest met een paar van die topsport voetballerkes. Ze vertelden mij dat ik wel goed zot ben om dat voor de lol te doen. Als reactie zei ik dat ik daar echt wel plezier aan beleefde. Bijna in koor antwoordden die gasten: "Allez mijnheer. Sporten voor uw plezier?", waarop ik hen vroeg: "Voetballen jullie dan niet voor jullie plezier?". Antwoord (zonder blozen): "Tuurlijk voetballen wij niet voor ons plezier maar omdat we er geld mee verdienen. 50 euro per training, 25 euro per gemaakt doelpunt". Ikke weer: "En moest je er nu niets mee verdienen, blijf je dan voetballen?". Antwoord: "Natuurlijk niet. Wie loopt zichzelf nu voor de lol in het zweet!".
In eer en geweten echt gebeurd.
Moet ik nog meer van die dergelijke verhalen vertellen?

Groeten,
Wim

 
At 9/18/2006 09:42:00 p.m., Blogger Wim said...

Nogal gratuit toch, dat inhakken op alleen maar de voetballertjes.

Om te beginnen zou coach Paul er eerlijkheidshalve eens aan kunnen toevoegen hoe de verhouding is in zijn klas van het aantal voetballers, basketters, e.d. Wellicht zal dan blijken dat het statistisch redelijk normaal is dat het overgrote deel van de foefelaars inderdaad ook voetballer is.

En voor de rest denk ik dat het nogal gemakkelijk is om individuele citaten als algemeenheden voor een ganse groep naar voor te schuiven.

Jongens, toch.

En ondertussen maar overtuigd blijven van het eigen grote gelijk, nietwaar ?

(waarmee ik niet wil zeggen dat ik ook niet vind dat, in vergelijking met vele wielrenners, de meeste voetballers 'overbetaald' zijn, rekening houdende met hun fysieke paraatheid én met de vereiste levensstijl. Maar dit is een puur marktgegeven. Hiertegen blijven fulmineren is niet productief en wekt enkel de indruk dat er sprake is van louter afgunst.)

 
At 9/18/2006 10:09:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

beste Wim,

het gaat echt niet om het grote gelijk, het gaat om de grote realiteit. Jammer genoeg mag die niet gezegd worden. Mijn idee over de fysieke paraatheid is echt niet gebaseerd op wat vandaag gebeurde, het is enkel een bevestiging van wat we al jaren zien bij ons nationaal team en bij onze ploegen die Europees spelen. Of zie ik daar iets anders dan jij? Bovendien heb ik hier een heel aantal objectieve testen liggen van voetballers van 3°, 2° en 1° afdeling. Daar moet echt geen tekening bij gemaakt worden. Ik heb in die (voetbal)wereld rondgelopen, neem in verband hiermee misschien eens contact op met Piet Den Boer. Maar goed, mij niet gelaten. Ik kaart gewoon iets aan. Dat kan je dan weglachen of negeren, je kunt spreken van afgunst (man toch, op wie zou ik afgunstig moeten zijn?) en je kunt ook nog gewoon je ogen sluiten. En alles blijft dan zoals het is: op een bedroevend laag niveau.

Coach

 
At 9/19/2006 07:53:00 a.m., Anonymous Tom said...

Dat binnenweggetje is echt wereldberoemd, ik vind het supergrappig dat het nog altijd gebruikt wordt. Bij ons in de klas vroeger waren er 2 die dat echt nodig hadden om te slagen, toen moesten we 4 rondjes lopen, 10 km dus, en 1 meiske deed zo hard haar best maar 't lukte niet om het binnen de vooropgestelde tijd te doen, en heel af en toe nam ze dat ook, maar wij hielpen haar met in 't oog te houden of de lerares in de buurt was. In haar sport was dat meiske heel goed en gedreven, en de 10 km lopen kon ze makkelijk, maar niet binnen de tijd.
Zijn er nog dingen die na 13 jaar nog altijd niet veranderd zijn?
Tom

 
At 9/19/2006 08:18:00 a.m., Anonymous piet said...

Hierin speelt natuurlijk ook de kuddegeest bij die 15-, 16-jarige snotters mee. En kwestie van 'cool' willen zijn. Weinig trainers die het leuk vinden bij die leeftijdsgroep, in eender welke sport. Overigens ook de typische leeftijd van de drop-outs. Al bijna tien jaar onnozel fanatiek bezig geweest, met een pa die al van Real droomt en een ma die al minstens twee scheidsrechters gemolesteerd heeft met een paraplu. Enz. Grote mond tegen de trainer, want de trainer van de provinciale selectie heeft zus en zo, en die en ik zullen het toch wel beter weten, zeker. En eens goed op z'n plaats gezet waarop het verval begint. Beetje tegenwringen. Fuiven is plezanter... Ik wil ze de kost niet geven, met hun gelijklopende te korte succesverhalen...

 
At 9/19/2006 08:49:00 a.m., Anonymous mialodewijckx said...

hopelijk kan coach en leraar paul ze van mentaliteit doen veranderen....ik heb er alle vertrouwen in!! mijn steun heeft hij alvast.
mia l.

 
At 9/19/2006 12:06:00 p.m., Anonymous tom said...

ik kan niet geloven dat mevrouw de directrice hier ook al vertoeft...........
Greetz, Tom

 
At 9/19/2006 12:20:00 p.m., Blogger The Godfather said...

Voetbal is een spel niet een sport.
Wie speelt mee vandaag?
Heb jij gisteren voetbal gespeeld?
enz.
Dit zeg je nooit over de andere echte sporten.
Dus als er gespeeld wordt, wordt er ook gedoold en zit speels bedriegen steeds in het spel.
Daarom hebben we ook scheidsrechters nodig.
Het is een kwestie om die kinderachtige speelse manier te draaien in fysieke en technische oefeningen wat niet altijd gemakkelijk is. Maar het is een spel en ik denk dat dit er zo hard ingebakken zit dat het nog lang zal duren vooraleer dit eruit gaat.

 
At 9/19/2006 03:52:00 p.m., Anonymous mathieu said...

dit zeg je nooit over de andere sporten???

ik speel tennis, ik speel golf, ik speel hockey? bij al deze sporten kom je van het plein en vraagt men: goed gespeeld?

dus the godfather, foute opmerking

 
At 9/19/2006 06:54:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

@mathieu:
in de comment van the godfather las ik "andere echte sporten"...
jij haalt golf aan als een voorbeeld van een andere echte sport ? Behoort golf tot de echte sporten? Is techniek niet het belangrijkste element bij het golfen?
sportieve groeten chris

 
At 9/20/2006 11:30:00 a.m., Anonymous Mia Lodewijckx said...

Ik ben de echte Mia Lodewijckx. De flauwe plezante die hier mijn naam misbruikt door de indruk te wekken dat ik van 's morgens vroeg al naar websites zit te surfen in plaats van te werken, zal ik rap te stekken hebben. Ja, Franky van de zesdes, ik houdt u al langer in 't oog, ge moet u niet van den domme houden. En gij ook, Tom.

 
At 9/20/2006 11:52:00 a.m., Anonymous D said...

Hallo,

Ik lees altijd met plezier uw blog. Maar ik begin dat gekap op voetballers ook stilaan beu te worden. Ik geeft u 100% gelijk dat voetballers volgevreten vedetten zijn. Maar dat hoeft daarom niet keer op keer aan bod te komen. Jij hebt het niet op hen, uw zaak. Ik kan niet goed tegen de verheerlijking van bepaalde sporten en daar tegenover de afbraak van andere sporten. Dat voetballers zoveel geld verdienen (en weinig presteren) is nu eenmaal de wet van vraag en aanbod. Voor voetbal zijn er overigens andere dingen minstens even belangrijk dan uithouding en conditie. De fysiek moet uiteraard in orde zijn en kan beter. Maar we praten hier over voetbal en niet over tria, duurloop of wielrennen!
Wat is (zoals eerder al eens gevraagd) de verhouding van het aantal voetballertjes tov de totale klasgroep? En natuurlijk heeft het nemen van die binnenweg met veeeeeel meer te maken dan met het feit dat ze voetballertjes zijn.

 
At 9/20/2006 05:52:00 p.m., Blogger Rafke Magic said...

Vandaar dat ik er persoonlijk geen problemen mee heb dat Marc Brys terug hoofdtrainer is bij den Beerschot! Iedereen had kritiek op zijn "manier van werken"... men zou nl. dubbel zo veel op fysiek trainen dan andere ploegen en daardoor teveel blessuregevoelig zijn. BS! Hij heeft zijn ploeg toch maar in de finale van de Beker van België gekregen. En hoe hebben ze die gewonnen? Yep, omdat ze conditioneel veel beter waren dan die van FCB.
Trouwens de Daniël Cruz die nu op 't veld staat, is een veel completere speler dan de Daniël Cruz die bij Lierse speelde (en daar minder moest trainen) ;-)

 
At 9/20/2006 05:52:00 p.m., Blogger Rafke Magic said...

Vandaar dat ik er persoonlijk geen problemen mee heb dat Marc Brys terug hoofdtrainer is bij den Beerschot! Iedereen had kritiek op zijn "manier van werken"... men zou nl. dubbel zo veel op fysiek trainen dan andere ploegen en daardoor teveel blessuregevoelig zijn. BS! Hij heeft zijn ploeg toch maar in de finale van de Beker van België gekregen. En hoe hebben ze die gewonnen? Yep, omdat ze conditioneel veel beter waren dan die van FCB.
Trouwens de Daniël Cruz die nu op 't veld staat, is een veel completere speler dan de Daniël Cruz die bij Lierse speelde (en daar minder moest trainen) ;-)

 
At 9/20/2006 07:48:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

beste d,

ik heb nooit beweerd dat voetballers volgevreten vedetten zijn. Dat vind ik er net over. Maar toch mijn dank. Na een dergelijke uitspraak is alles gezegd, en hoef ik er nooit nog iets aan toe te voegen.

Coach

 
At 9/21/2006 12:10:00 p.m., Anonymous d said...

Als u mij wil pakken op één uitspraak (die, ik geef het toe, mss een beetje overdreven is) en daarmee niet wilt antwoorden op mijn vraag, dan is er idd niets meer aan toe te voegen.

 
At 9/21/2006 09:39:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste d,

het is echt niet de bedoeling om in discussie of conflict te gaan. Zou jammer zijn. Woord - wederwoord komt dikwijls te hard over, vermoedelijk harder dan de beide partijen bedoelen. Bedankt alleszins voor je reactie, ze zet me zeker aan het denken. Ik zoek ook nog even uit hoe die verhouding zit. Geef me even de tijd. Blijf a.u.b. reactie geven!

Paul

 
At 10/07/2006 11:40:00 a.m., Blogger dongeon said...

beste meneer,

ik ben een leerling van u uit de betreffende klas (ik nam geen binnenweg...)
wat ik even kwijt wil over een eventueele discussie over de mentaliteit van voetballers is... ik als zwemmer, kan mij niet voorstellen dat wij op de training bv in het midden van het zwembad terug draaien en/of minder meters zouwden doen dan ons schema ons verplicht... ik vind het ook heel jammer dat sommige voetballers (zoals die van topsportschool brugge) alleen maar sporten puur voor geld... omdat in vele andere sporttakken zoals zwemmen, triatlon, kajak, volleybal, handbal, enzovoorts eigl niet veel geld te verdienen valt en je altijd weet dat het maar voor een korte periode is en alles wat je doet voor jezelf doet... ik heb dus ook Lichamelijke opvoeding sport als studie richting gekozen omdat ik GRAAG sport en later ook zeker iets met sport wil gaan doen... en dat is mij in onze richting misschien een beetje tegengevalle dat er enkele mensen zijn die veel minder gemotiveerd zijn omdat er mss geen geld mee bemoeid is en ze er later toch niets mee zullen zijn... daarom denk ik ook dat deze bv. binnenwegen gaan nemen.
Wat mij ook veel opvalt is dat diegene die binnenwegen nemen onder atletiek (ja het is nog gebeurd in onze klas) alijd de zelfde mensen zijn. ofwel die genen die minder snel lopen... of diegene die geen plezier hebben aan het sporten op onze school.
en wat de voetballers betreft... ik kan mij daar niet over uitspreken omdat ik niet weet wat ik zelf zouw doen alsk ik zoveel geld verdiende met sport op onze leeftijd... mijn mening is dat het geld de sport bederft. mss zouw het beter zijn voor het belgisch voetbal dat de spelers een vastgesteld maandloon krijgen... en elke voetballer hetzelfde ( 1ste klasse evenveel verdienen dan 4de klasse...) misschien komt dan het echte jeugdtalent wel bovenwater en krijgt belgie echte topsport voetballers....

 
At 10/07/2006 08:06:00 p.m., Anonymous Ferre Eyckmans said...

zoals op school : Goedenavond Meneer Vandenbosch.
Ik vind het zéér goed dat U zoiets op UW site zet en ik hoop dat nog klasgenoten deze boodschap lezen en eindelijk beseffen dat een binnenweg nemen (zeker in een LOS-klas) niét kan!
Ik hoop dat de volgende klassen LOS ook nog evenveel plezier en wijsheid gaan hebben van UW atletieklessen als ik.
met vriendelijke groeten ,
Ferre (4A)

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home