maandag, september 11, 2006

Les biologie

Midas Dekkers, Nederlands bekendste bioloog heeft de laatste dagen voor heel wat opschudding gezorgd bij de voorstelling van zijn boek “Lichamelijke oefening”. Hierin haalt hij haast vernietigend, maar toch ook met een knipoog, uit naar de sport en haar fanaten. Dekkers zegt zo o.a. 'Wie sport, leeft twee jaar langer. Maar wat heb je daaraan, als je twee jaar van dat lange leven met sporten hebt gevuld? Dan kun je evengoed niet sporten.' Vorige week las ik een interview met hem in de krant (de Morgen, 31-08-06), en zondag nog hoorde ik hem op televisie. Natuurlijk stelde hij de zaken zwart-wit en vergrootte hij zijn controversiële stelling uit. Extra promotie voor zijn boek, natuurlijk. Als je echter even tussen de lijnen door leest en hoort, dan kan je hem niet eens echt ongelijk geven. “Een half uur bewegen elke dag kan ook heel gemakkelijk zonder die dure lidgelden en paarse sportuitrustingen. Neem gewoon de fiets naar het werk of om boodschappen te doen, neem trappen in plaats van liften, doe zelf het huishouden en maak schoon, nou, dan heb je genoeg beweging op een dag. En dan is het beweging die nog een zeker nut heeft ook. Ik vind het zo zinloos, mensen die op een machine staan te zweten in de sportschool." Doe je dat, dan is het inderdaad niet nodig om je uren per week af te beulen op de fiets of al joggend in de bossen. We worden heus niet gezonder door altijd meer en harder te willen fietsen en lopen. Sport heeft maar tot op zekere hoogte iets te maken met gezondheid. Competitiesport en topsport zelfs helemaal niet. Drie tot viermaal per week heel rustig sporten gedurende 30 tot 45 minuten is meer dan voldoende. Al wat we meer doen verhoogt het risico op oververmoeidheid en overbelasting. Ik heb trouwens het afgelopen jaar zes asportievelingen begeleid om na minder dan 12 maanden training de marathon van New York te kunnen lopen. Trouwe lezers van de weblog van Koen Fillet hebben al begrepen dat het niet altijd van een leien dakje is gelopen, en dat miserie soms troef was. Misschien zal dit ook duidelijk kunnen worden uit de weblog van een andere deelnemer, Geert Gitaar. Vanaf vandaag, na negen maanden stilte, is hij terug online. Ook persoonlijk kan ik ervan meespreken: zwemmen lukt niet meer wegens chronische ontsteking van één of andere pees in mijn schouder, mijn patellapees zeurt onophoudelijk als ik te lang loop, en als ik weer eens als een gek over mijn toeren heb gedraaid met mijn koersfiets dan duurt het soms dagen vooraleer mijn benen weer fris aanvoelen. Hij heeft groot gelijk, die Dekkers.

7 Comments:

At 9/11/2006 11:22:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Maar we doen het toch o zo graag. Om nog maar te zwijgen van de constante drang naar sneller/hoger/verder...

Joachim

 
At 9/12/2006 07:35:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

k ook, Joachim, ik ook. Alleen, als het gaat om altijd hoger, sneller en verder, gaat het niet meer om gezondheid, maar om andere behoeften die vervuld (moeten) worden.

Coach

 
At 9/12/2006 08:37:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

paul, heel lang geleden heb je mij als jonge triathlete begeleid, en de lessen die je me toen meegegeven hebt, waren goud waard. Ik doe al jaren geen triathlon meer, maar heb met jouw trainingen wel een hele goede basis opgebouwd, waardoor ik nu ijzersterke knieën en gestel heb, dat ik bij het beoefenen van mijn huidige (berg)sporten heel goed kan gebruiken. Ik zwem, fiets en loop nog af en toe, maar laat me door niemand afjagen, gewoon rustig, in het achterhoofd wetende dat dit me in de bergen zeer ver, snel en hoog kan brengen.
Greetz
SH

 
At 9/12/2006 11:15:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Kwetsuren en sport horen samen. Dat weet elke (top)atleet. Wie zondigt tegen de trainingsprincipes zal vaker de "ongezondheid" van sport ervaren. De buitensporter die het hele jaar door buiten traint, weet dat hij zelden ziek is en een hogere levenskwaliteit bezit. Een sporter heeft doelen in de toekomst, waar hij naar kan verlangen. Daardoor is hij een optimist. Dat de a-sportieve zich ook goed kan voelen als hij thuis veel kuist of bijklust waarderen we, maar het sportgevoel, de vermoeidheid na de inspanning en de heerlijke douche nadien is iets wat alleen een sporter kan ervaren.

sport Zjos

 
At 9/12/2006 11:34:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Zoals Wito De Meulder ooit zei "topsport is even ongezond als niet sporten".

Joachim

 
At 9/12/2006 12:05:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

ja, maar met topsport bedoelde den Wito wel nogal extreme sporten - een 3-dubbele triatlon is bezwaarlijk gezond te noemen ...

Den Wito is (was) dan ook niet echt een referentie op dat vlak ...

 
At 9/12/2006 06:08:00 p.m., Anonymous piet said...

Toch wel moedig van de coach om (voor een stukje) tegen zijn eigen winkel te praten. Ik zal eraan denken als ik weer aan 't joggen ben en de frustraties over mijn beperkingen voel opkomen...

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home