zondag, september 03, 2006

Inleggertje

Laat me bij de aanvang van deze blog duidelijk zijn. Ik ben geen voetbalhater. Hoewel dit me soms wel verweten wordt. Neen, integendeel zelfs. Ik kan dat gemakkelijk bewijzen, haast zwart op wit, al moet ik hiervoor wel in mijn persoonlijk archief duiken. Daar ga ik. Ik heb de jeugdcategorieën van Sefa Sport (de Sefa, zeiden we toen) doorlopen. Eén keer zijn we zelfs bijna kampioen gespeeld, op de meet geklopt door die paljassen van Vorselaar. Ik ben er nog niet goed van. Ik was overal inzetbaar, vooral waar er volk tekort was. Mijn gloriedag beleefde ik als junior in de voetbaltempel van FC Beekhoek. Ik scoorde daar een hattrick. De einduitslag was toen 0-15, als ik me niet vergis. Ik heb, toen de zaken nog goed draaiden, persoonlijk businessseats gehad bij FC Tielen (bij “den IJsboer”), in die tijd spelend in derde afdeling. Bij diezelfde ploeg ben ik later, onder Walter Meeuws, ook nog aan de slag geweest als physical trainer. Toen Walter bij Lommel trainer werd heeft hij nog minstens een jaar van mijn genereuze diensten gebruik gemaakt om het armtierig conditioneel niveau van zijn ploeg op te krikken. Dit lukte wonderwel, en tegen ieders verwachting eindigde Walter dat seizoen vijfde in de eindrangschikking. Ik kijk wel eens naar een match op televisie, en zelfs live pik ik wel eens een matchke mee. Vooral dan als ik uitgenodigd ben. En - hier komt nu het ultieme bewijs van mijn sympathie voor het voetbal - mijn toekomstige schoonzoon is een bijzonder fanatieke en praktiserende supporter van Anderlecht. En toch heb ik hem met open armen ontvangen. Mijn dochter heeft zelfs een bijzonder goede keuze gemaakt. Hijzelf trouwens ook. Iedereen eindelijk overtuigd? Sta me dus nu toe in onverdachte omstandigheden mijn ‘Torinstinkt” (zie mijn hattrick) te volgen, en sierlijk te zweven naar de voorzet die Roger Vanden Stock zo perfect voor open doel zwiept. “Men moet wel weten wat men wil in dit land. Geld is er genoeg. Als tien procent van het overheidsgeld dat aan kunst, opera of muziek wordt besteed naar ons gaat, hebben we genoeg. Wat hebben we nog buiten voetbal? Clijsters en Henin. Als het voetbal verder afglijdt zoals met wielrennen als is gebeurd, zal het in dit land revolutie zijn.” (De Standaard, 2-09-06, pag. 20). Excuseer? Hoezo, wat hebben we nog buiten voetbal? Beste Roger, ooit gehoord van Tom Boonen (wielrennen), Sven Nys (veldrijden) , Kenny Belaey (fietstrial), Stefan Everts (motorcross), Benny Vansteenlant (duatlon), Kim Gevaert (atletiek), Tia Hellebaut (atletiek), Muriel Sarkany (muurklimmen) …? Al deze sporters (en ik vergeet er nog wel een aantal) zijn de absolute wereldtop in hun discipline, en ze hebben dat al bewezen met één of meerdere Europese of wereldtitels. Hun prestatieniveau steekt mijlenver uit boven wat het Belgisch voetbal op dit ogenblik te bieden heeft. En trouwens, kan het Belgisch voetbal nog verder afglijden? Bijvoorbeeld als de nationale ploeg op haar élan verder gaat. Of als Anderlecht de tweede ronde van de C.L. niet haalt. Of als Standard al heel rap uit de “Tuttenfrutten Cup” wordt geknikkerd. Of als toch mocht blijken dat er str… aan de knikker was bij de belachelijke 5-0 nederlaag van Roeselare in Cyprus. Of… En indien wel, denkt mijnheer Vanden Stock dan echt dat de revolutie gaat uitbreken in België? Man, man, man toch. Trouwens, Vanden Stock weet niet waarover hij het heeft. Voor de periode 2007-2009 heeft Bert Anciaux voor de muzieksector jaarlijks 22.7 miljoen euro uitgetrokken (De Standaard 24-06-06, pag. 2). Tien procent is 2.27 miljoen euro. Mocht het nog niet duidelijk zijn: dat is minder dan 10% van het jaarbudget van Anderlecht. Gaan hiermee echt de voetbalmeubelen gered worden? Die van Anderlecht, of van heel het Belgische voetbal? Nog maar eens: man, man, man toch, erg, erg, erg.. Voilà, eigenlijk was dat maar een inleggertje. Nu ga ik mijn trui voorlangs over mijn hoofd trekken, mijn sixpack tonen aan de uitzinnige spionkop, met uitgestrekte armen als een vliegtuigje naar de cornervlag lopen en daar een prachtig dansje uitvoeren. En dan wacht ik Roger op, die onderweg is naar mij. Ik zal me moeten schrap zettten, als hij mij bespringt en zijn machtige dijen rond mijn middel slaat. Man, man, man…

18 Comments:

At 9/03/2006 09:04:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

UCH, Paul heeft gesproken! Super gewoonweg, hier kan ik echt van genieten.

 
At 9/03/2006 12:12:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Luc 3de .

proficiat Paul.

 
At 9/03/2006 12:35:00 p.m., Anonymous mathieu said...

paul, proficiat met de prachtige prestatie van luc!!!!

talent heeft ie altijd gehad, maar ik denk dat dit wel een enorme boost is voor zijn zelfvertrouwen ook :D


ps, wat gebeurde er met rutger beke?

 
At 9/03/2006 12:38:00 p.m., Anonymous mathieu said...

ik kan wel niets terugvinden over marc...

 
At 9/03/2006 01:46:00 p.m., Anonymous Felix Sauro said...

"Vlaanderen heeft met bijna zes miljoen inwoners een cultuurbudget van bijna 850 miljoen euro"

Bron: Sociaal en Cultureel Planbureau

Paul, U refereert enkel naar de muzieksector. Roger refereert, denk ik, naar cultuur in het algemeen. Nu, ik geef toe, bij Roger is het nooit helemaal duidelijk wat hij nu juist wil zeggen. Een scherpe analytische geest is vereist om zijn gebroebel te begrijpen. Bij deze verschaf ik dus graag duidelijkheid.

Nog even dit: 10% van 850mio = 85mio€ (ik zal even meerekenen, Paul)dat extra in sport/voetbal kan gestoken worden. Nu ja, dan moet het nog nuttig besteed worden. Want waar nu die jaarlijkse 70mio € naartoe vloeit, is me een raadsel. Ah ja, juist, de bobo's... Maar dat is voer voor een andere discussie.

 
At 9/03/2006 03:35:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Paul,

Proficiat met de derde plaats van Luc in Monaco. Wat heeft Marc gepresteerd??? kan de resultaten niet vinden.

Groeten uit het (warme) Rwanda

Peter

 
At 9/03/2006 05:28:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Felix,

Vanden Stock spreekt niet van het totale cultuurbudget, wel (letterlijk) van "tien procent van het overheidsgeld dat aan kunst, opera of muziek wordt besteed". Ik kan natuurlijk niet gaan uitdokteren van wat hij misschien wil zeggen. Als hij nu nog iets anders bedoelt dan wat hij zegt, dan wordt het helemaal te gek.
Trouwens, mocht men 58 miljoen extra geven aan "het" Belgisch voetbal, wedden dat er daar enkel een paar topspelers mee worden aangeschaft?

Peter,

alles goed in Rwanda? Marc deed het uitstekend. Ondanks laatst ronde met platte tube aan zijn wheeler, toch 40 min sneller dan vorig jaar. Ziet er echt wel goed uit voor Hawaii.
Groeten uit het bijzonder natte en herfstig België.

Paul

 
At 9/03/2006 07:41:00 p.m., Blogger bert said...

Sedert een tiental dagen ben ik lezer van uw blog, Paul. Heb me al geamuseerd met uw prachtige schrijfstijl. Maar vandaag slaat alles. De nagel op de kop..De manier waarop je het schrijft .... I like it!!

Sportieve groeten

 
At 9/03/2006 08:04:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Paul is precies anti-Anderlecht?

 
At 9/03/2006 08:17:00 p.m., Anonymous mathieu said...

nee, paul zegt zijn mening over een domme uitspraak van roger

 
At 9/03/2006 08:32:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ja op Brugge of Standard kan Paul geen mening uiten omdat die stilletjes in een hoek zitten te lachen en niet hoeven te klagen. Brugge en Standard hebben hun stadion gekregen van de Vlaamse en Waalse regering. Dus zo dom is die uitspraak niet van Roger

 
At 9/03/2006 09:02:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Nog eens. Ik ben niet anti-voetbal, integendeel. Ik ben niet anti-Anderlecht. Integendeel. Ik ben wèl tegen het blasé sfeertje rond heel het voetbalgebeuren, tegen dat belangrijk zijn, dat belangrijk doen, dat zich belangrijk voelen. Tegen uitspraken dat het voetbal het imago van een land bepaalt in het buitenland, tegen uitspraken dat er hier revolutie komt als het nog slechter gaat met het voetbal in België. Als dit niet zo lachwekkend was zou ik erom huilen. Maar dat is ook weer geen zicht.

Coach

 
At 9/04/2006 09:04:00 a.m., Blogger Geert Gitaar said...

Where the hell is Marlon Vanco, de Rod Stewart onder de Vlaamse bloggers ?

 
At 9/04/2006 10:24:00 a.m., Anonymous piet said...

Dat soort idiote uitspraken kom je overigens niet alleen in het voetbal tegen. Navelstaarderij is eigen aan de sport (en daarbuiten). Heb ooit zelf meegemaakt hoe een voorzitter van de provinciale volleybalbond (bond dus, niet clubje) een jeugdige basketter probeerde te overtuigen om te gaan volleyen, 'omdat basket toch maar een stomme sport was'. Heb onlangs ook meegemaakt dat een trainer van een provinciale selectie in een andere sport kwaad was omdat de sporthal op zondagvoormiddag niet gereserveerd was voor zijn keurgroep, maar voor een training van een frisbee-team, 'alsof dat ook al een sport is'... Los van dat gratuite waardeoordeel ontging het de brave man even dat die frisbeeërs blijkbaar beter georganiseerd waren dan zijn eigen bond, maar ja.

 
At 9/04/2006 02:02:00 p.m., Anonymous Bart said...

Heb het bewuste interview met Roger Vanden Stock ook gelezen en ik moet zeggen: mijn tot op dat moment heerlijk smakende ontbijt kreeg plots een bittere nasmaak. Het is en het blijft natuurlijk een interview en sommige zaken worden anders weergegeven dan oorspronkelijk bedoeld maar uit zo'n gebrabbel kan je maar één iets besluiten: de intellectuele capaciteiten van Roger Vanden Stock zijn niet om over naar huis te schrijven. Al wie een beetje sportminded is (en dat mag toch wel verwacht worden van de voorzitter van de grootste club van het land), kan op zijn minst respect tonen voor andere sporten. Na 4 overwinningen in de Belgische competitie (waarvan het niveau niet om over naar huis te schrijven is) en een goeie prestatie op Bernabeu begint Roger Vanden Stock alweer te zweven. Beste Roger, blijf aub met je voetjes op de grond want de val kan des te harder zijn. Misschien een aantal feiten om je geheugen op te frissen: vorig jaar werd Anderlecht weggespeeld in de Champions League, vorig jaar werd Anderlecht kampioen ondanks de aaneenschakeling van matige prestaties (misschien Stijn Meert van Zulte Waregem eens bedanken want op zijn eentje zorgde hij voor de schorsing van Conçeicao en dat heeft Standard mogelijks de titel gekost),....

En wat zou Roger met die extra miljoenen doen. Tja, weer één of andere Argentijn kopen of zijn stadion uitbreiden, maar waarschijnlijk niet investeren in de jeugdopleiding, hogere vergoedingen voor de trainers,... Misschien kan de overheid in de toekomst meer gaan investeren in bijvoorbeeld Start to Run projecten: positief voor de gezondheid van de burger én voor de uitgaven van de sociale zekerheid én een goed middel tegen de "verzuring" in onze samenleving. Maar zo ver denkt Vanden Stock waarschijnlijk niet, maar misschien moeten we het hem vergeven, hij weet van niet beter.

P.S. Ik ben géén voetbalhater en ik ben zeker niet anti - Anderlecht

 
At 9/04/2006 03:00:00 p.m., Anonymous Stef said...

Beste Paul,

Ik vrees dat u door de ongelukkige uitlatingen ivm het Belgische sportniveau de essentie van het interview met Roger VdStock over het hoofd heeft gezien, namelijk dat de stadioninfrastructuur in België schabouwelijk is en dat ons land op dat vlak steeds door meer landen wordt voorbijgestoken.

Getekend, een voetballiefhebber en rsca-supporter

 
At 9/04/2006 04:31:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste Stef,

met alle respect, maar Vanden Stock heeft het over de transfers van Anderlecht, over Boussouffa, over de concurrentie, over Preud'homme, over zijn macht, over de scheidsrechterlijke blunders, en ook nog over het nieuwe stadion van Anderlecht dat te klein is voor de C.L. Nergens over de stadioninfrastructuur in België. Hij praat uitsluitend voor eigen winkel. Ik denk echt dat we het over een verschillend interview hebben.

Coach

 
At 9/04/2006 10:36:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

ssssssssstttttttt geert gitaar, ben zo blij dat Marlon een periode van stilte heeft ingelast

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home