vrijdag, september 15, 2006

Huppelschoolslag

Daarstraks was ik getuige van een oefensessie Nordic Walking. Voor de niet ingewijden: Nordic Walking is een tegennatuurlijke manier van wandelen waarbij door middel van twee hinderlijke stokken het Noorse langlaufskiën wordt geïmiteerd, zonder sneeuw en glijpassen dan. Een weinig enthousiaste monitor die ongetwijfeld bezig was met zijn twaalfde stiel probeerde aan een zestal in foute kleuren uitgedoste oudere personen, die het gewicht der jaren en gelocaliseerde uitstulpingen ten gevolge van een Bourgondische levensstijl node meetorstten, de Noorse synchronisatie tussen de armen en de benen duidelijk te maken. Het resultaat hield bij de deelnemers het midden tussen een slecht uitgevoerde ganzenpas en de kordate stap van een landmeter die na een dubbele meniscusoperatie voor de eerste keer opnieuw de breedte van een bouwkavel afstapt. Even kreeg ik medelijden met de begeleidende stielman, tot ik plots bedacht dat hij misschien wel bezig was met een aantal uren gemeenschapswerk, omwille van overdreven snelheid, dronkenschap achter het stuur en vluchtmisdrijf. Het uitzitten van een effectieve gevangenisstraf is allicht ook geen pretje, flitste door mijn hoofd. Mijn medelijden verplaatste zich dan maar naar de walkingadepten die er nu gespannen bijliepen alsof ze bezig waren met een rondje al te moeilijk hoofdrekenen en worteltrekken. “Gooi die hinderlijke stokken toch weg, en wandel een eind weegs in de natuur”, wou ik roepen. Iets hield me echter tegen. Een goede opvoeding blijft, gelukkig, toch nog enige tijd nazinderen.
Ik wacht nu vol ongeduld op de volgende rage. Deze keer verwacht ik iets uit het Zuiden. Naar het schijnt is daar de huppelpas in combinatie met een armbeweging schoolslag heel populair aan het worden, vooral bij 50-plussers. Wetenschappelijk onderzoek heeft ook daar uitgewezen dat dergelijke manier van bewegen een hoger calorieverbruik veroorzaakt dan gewoon stappen. En wat nog belangrijker is: voor deze huppelschoolslag heb je geen stokken nodig. Een zwemband volstaat.

8 Comments:

At 9/15/2006 06:52:00 p.m., Blogger bewa said...

Tja Paul,
rage nummer zoveel waar handige marketeers munt uit slaan zeker?

Steek hen geen 'stokken' in de wielen hé ;)

 
At 9/15/2006 06:54:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

De nagel op de kop, Bewa. Ik hoorde vandaag nog een man van een sportwinkel die zei dat hij de verkoop van stokken en andere specifieke uitrusting niet kon bijhouden.

Coach

 
At 9/15/2006 07:54:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik ben blij dat iemand anders hetzelfde denk over Nordic walking. Je kan tegenwoordig in geen bos of heide meer komen of er lopen wel een paar groepjes veertigers en vijftigers met een paar van die stokken, die ze meestal maar gewoon achter zich aan slepen met een verveelt gezicht. Hopelijk waait deze rage weer vlug over.

 
At 9/15/2006 08:24:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Paul,

t'is inderdaad geen zicht om op wegen zo vlak als nen biljart mensen te zien worstelen met stokken. Ik raad jullie echter allemaal eens aan een bergje van een 1000mtr hoogteverschil op te rennen met die stokken en je zal zien dat je merkelijk sneller loopt met stokken. Trouwens 95% van de deelnemers aan de ultratrailmont-Blanc (156km met 8500 Hoogtemeters) gebruikt skistokken.

Groeten uit Rwanda, Peter

 
At 9/15/2006 10:15:00 p.m., Blogger DieVerr said...

In het algemeen is de 'bergsport'-mode aan een opmars bezig, met als uitschieter die wandelstokken.
Toen wij een jaar of 5 geleden onze eerste bergtocht gingen doen hadden we bijna geen specifieke kledij of accessoires. Jaar na jaar is onze uitrusting gegroeid. Nu loopt iedereen echter in bergsportoutfit rond, zonder dat ze bij wijze van spreken al een berg van dichtbij gezien hebben. Enkelen onder ons hebben ook zo'n wandelstokken, en het moet gezegd. In de bergen op een stijl stuk klimmen of dalen kan het voor hen zeer handig zijn, meer evenwicht en minder belasting voor de knieën.
Ikzelf blijf voorlopig de van de berg hollen zonder mode-artikel...

 
At 9/16/2006 11:00:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Wachten op de nieuwe rage...Ik had het niet beter,zeker niet kernachtiger, kunnen uitdrukken!En die rage op zich is per sé niet kwaad,maar al dat getheoretiseer over de weldoende invloeden,die dan weer zoveel beter zijn dan bij voorgaande rages.Het doet me wat denken aan dat waspoeder dat nog zoveel witter wast.Op een onbewaakt ogenblik stel ik me ook wel eens de vraag of er finaal ook dat wit niet zal afgewassen worden?

 
At 9/16/2006 12:31:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

kvind die rage wel ok,de oudjes spenderen zo hun geld ipv op de bank te zetten en als dat geen goed motief is hebben wij toch maar het plezier om ze zo bezig te zien

 
At 10/05/2006 10:12:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ooit al eens aan gedacht dat iemand gekwetst is en niets meer mag lopen??...
Mijn echtgenoot is een fervente vrijetijdsloper. Ik daarintegen mag wegens een heup & knieblessure niet meer lopen. Ben beginnen fietsen maar daar kon ik mij echt niet in uitleven. Toen ik nordic walking leerde kennen ging voor mij een nieuwe wereld open, nu kan ik terug "lopen" maar dan met poles die de onderste gewrichten ontlasten. Nu hoef ik echt niet meer jaloers te zijn op mijn echtgenoot die kan sporten en bloggen met oa zijn vriend letman.
Ok, ik zou ook liever lopen ...
Groeten ,
Cisca

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home