vrijdag, september 29, 2006

Ferme taal

Tijdens de voorstelling van het FIDEA-team werd ferme taal gesproken. 25 overwinningen + een wereldtitel, zo stelde manager Van Kasteren de ambities scherp. Bart Wellens wil die, als het even kan, op zijn eentje wel bijeen sparen. Het seizoen van Sven Nys vorig jaar? 28 overwinningen? Niks speciaals. Bart deed drie jaar geleden veel beter. Zo zegt hij toch. Hij vond daarom ook dat er rond Sven Nys “te veel te doen” was geweest. Een beetje enerverend voor Wellens, dat was het naar eigen zeggen toch wel.
Als coach begrijp ik heel die toestanden niet zo. Natuurlijk moet je ambitieus zijn, en als topsporter moet de lat voldoende hoog gelegd worden. Terecht zegt Wellens dat hij toch ook niet kan komen vertellen dat hij hoopt op 5 overwinningen. Maar nu legt hij, na twee opeenvolgende rotseizoenen, de druk op eigen schouders weer zo ontzettend hoog. Als hij niet onmiddellijk scoort, dan zou het wel eens weer moeilijk kunnen worden. Is er in zijn omgeving dan niemand die daar enig besef van heeft? Of is het juist een bewuste techniek om Bart zo op te fokken in een poging om de tegenstand, in casu Sven Nys, aan het twijfelen te brengen?
Afgezien van deze bedenkingen gun ik Bart Wellens echt wel een goed seizoen. Hij ziet er goed uit, en ik heb altijd sympathie gehad voor Bart. Het kan de veldritsport trouwens alleen maar ten goede komen.
Ik heb met Sven samen de verwachtingen voor het komende wedstrijdseizoen doorgenomen. Wij beseffen heel goed dat het niet ieder jaar in dezelfde mate prijs kan zijn, dat hoeft ook niet. Wat Wellens ook beweert, het blijft zo dat Sven tijdens de afgelopen twee jaar veel meer wedstrijden heeft gewonnen dan hijzelf die zelfs in zijn boerenjaar bleef steken op 24. Sven won bovendien 2 jaar op rij alle klassementen, en hij won 3 van de 4 kampioenschappen. Moet dat trouwens nog gezegd? Die hegemonie doortrekken lijkt me irreëel, ook niet echt nodig om Sven’s status hoog te houden. Met minder zijn we nog tevreden. We hebben hier en daar een terugval ingecalculeerd, rekening houdende met een verblijf in de hoogtekamer, met zware trainingsweken en met een stage die gepland is tijdens het seizoen. We zullen wel zien. Zondag in Aigle wordt niet de gemakkelijkste wedstrijd. Een vlak parcours dat nergens s electief is. Vermoedelijk nog niet de echte waardemeter.
Sven heeft alleszins bijzonder hard getraind. Dinsdag deed Sven nog een duurtraining van 175 km, en woensdag trainden we op wedstrijdritme. Hij stoof toen met hartslagen die vrij dicht aanleunden bij zijn maximum over de Lichtaartse zandduinen. Sven straalde kracht uit. Die 25 overwinningen van het FIDEA-team zullen wel moeten verdiend worden. Met daden. Niet met woorden.

12 Comments:

At 9/29/2006 09:11:00 a.m., Blogger Wim said...

Plaatsvervangende schaamte overviel me toen ik Bart Wellens inderdaad ook dingen hoorde zeggen in de aard van dat 'er teveel aandacht wordt geschonken aan Sven Nys' en dergelijke.

Bart heeft er zelf geen enkel belang bij om zichzelf te vergelijken met Nys. En hij heeft er nog minder belang bij om zich het hoofd gek te laten maken door zijn entourage.

Niet alle renners die de pech hadden in hun carrière te moeten wedijveren met Eddy Merckx, waren waardeloos.

 
At 9/29/2006 09:47:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Whaaw , ik wordt al moe van naar die curve te kijken , laat staan dat ik ze zelf bijeen zou moeten fietsen. Als hij hiervan snel recupereert , dan kan ik me inbeelden dat je je inderdaad wel op je gemak voelt. Voor de prestaties van het komende seizoen lijkt me nit zozeer het vormpeil van Sven belangrijk , echter wel wat de tegenstand waard is.
Ik kan je volgen wat betreft de druk die Bart op zijn eigen schouders legt.Wat ik heel jammer vind is dat er ook zo'n negatieve concurrentiesfeer gecreëerd wordt tussen beide renners. Alsof er niet genoeg zonlicht is voor beide renners of , bij uitbreiding voor een 4 à 5 tal toprenners.D sfeer op wedstrijden en forums zou er veel leuker op worden...

 
At 9/29/2006 02:02:00 p.m., Anonymous Anakin said...

Is volgens mij vooral grootspraak, om de tegenstand verbaal te overtreffen en proberen hen aan het denken te zetten. Dat de ploegvoorstelling in Hooglede plaats vond is ook nog zo iets.1 tricolore trui (elite z/c)) zie ik ze wel te halen, met de overstap van Van Santvliet op 1 januari. Ik vrees wel dat er eind februari in je buurt een teleurgestelde nederlander gaat rondlopen.

 
At 9/29/2006 02:47:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Paul,
Je zal zeker het conditiepeil van Sven op vandaag kunnen inschatten. Je weet ook welk niveau zijn conditie moet hebben om met succes de tegenstand te bekampen. Ik denk dat je ook een idee hebt van de mogelijke capacteiten van de tegenstanders. Dus louter fysiologisch kan je je besluuiten trekken. Er zijn natuurlijk nog andere factoren, die je niet in de hand hebt, die meespelen. Maar is het niet zo dat de beste atleet altijd het geluk naar zich toe haalt ?

 
At 9/29/2006 02:49:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik ben een nys supporter , dat komt vooral door zijn rust die hij de laatste tijd uitstraalt .Hij staat er gewoon. Hij heeft die " cinema " allemaal niet nodig , hij spreekt vooral met zijn prestaties. Volgens mij is het belangrijkste dit seizoen om sven vooral kalm te houden bij een aantal opeenvolgende tegenslagen. Er is toch niets mooier om volledig alleen de tegenstand in stukken te rijden. Je moet het maar doen als enkeling tegen een heel fideateam .Hopelijk is hij zo sterk dat zelfs taktiek niet meer nodig is .
ps deze winter zat ik op een wieleravond bij Michel Wuyts . Het onderwerp was doping . Hij zei dat hij slechts voor één renner zijn handen in het vuur wou steken . Inderdaad : Sven nijs.

 
At 9/29/2006 03:05:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Paul, waarom besteed je zoveel aandacht aan dat commentaar van Bart Wellens? Die jongen vraagt niet beter, zijn lepe manager heeft hem dat voorgezegd: aandacht scoren, je in de spots plaatsen... ook bij de Coach. En lap, het is van dat! (enfin, in het kader van de welig woekerende verdraagzaamheid moet dat even kunnen, mijn kritiek bedoel ik)

 
At 9/30/2006 12:07:00 a.m., Blogger Cremke said...

Al die aandacht dat Wellens nog haalt. Ik versta dat niet. Ziet nu echt niemand dat zijn top al lang voorbij is, hij nooit meer top zal worden, en in de verste verte met de echte top nooit meer zal meestrijden gedurende meerdere wedstrijden. Als die top dit jaar Nys wordt? Waarschijnlijk wel. Maar Niels Albert komt er aan! En ik hoop dat ook Enrico Franzoi eens voor veldrijden kiest. Dat is ook nog eens een crosser naar mijn hart.

 
At 9/30/2006 11:56:00 a.m., Blogger DieVerr said...

Grootspraak van Wellens -> Inderdaad!
Zeggen dat Wellens nooit meer top zal worden, dat durf ik niet hoor!
Ik word wel ziek van de taal die hij spreekt.. Nys dit en dat en zus en zo...
Ik kan ook niet goed uit aan de cijfers van de overwinningen, bij mijn weten is het maximum van Nys 27 (vorig seizoen), en van Wellens 21... (zie ook mijn eigen blog)
Grtzzz

 
At 9/30/2006 01:13:00 p.m., Anonymous Bart said...

Persoonlijk heb ik niets tegen Bart Wellens, maar ik ben toch een fan van Sven Nys. Nys heeft gewoon alles wat je van een (top)sporter mag verwachten: fysiologisch uitmuntend, de perfecte techniek (hoe hij over de balkens springt en op zijn fiets zit, is werkelijk een streling voor het oog) maar vooral de beroepsernst. En net dat laatste durft nogal eens te ontbreken bij Bart Wellens. Nu reeds 3 of 4 jaar aan een stuk worden we op VT4 geplaagd met een serie die vooral in Barts nadeel is gaan spelen, maar die halve gare Hollander (sorry maar die kan ik echt niet af) blijkt dat niet te beseffen en denkt waarschijnlijk enkel aan de euro's die eruit voortvloeien. En dan durft Bart Wellens zeggen dat er te veel drukte wordt gemaakt rond de persoon van Sven....

 
At 9/30/2006 01:21:00 p.m., Anonymous Yves said...

Dag Paul,

Zoals elk jaar is er ook nu weer veel te doen over het naleven van de Ramadan en de gevolgen daarvan bij topsporters. Mij kan je niet wijsmaken dat een wielrenner die in een wedstrijd makkelijk tussen 4500 en 5500 cal. verbrandt, dit kan volhouden. De moslim voetballers bij Anderlecht beginnen om 18h aan hun belangrijke wedstrijd tegen Genk waarbij ze sinds zonsopgang niets meer gegeten of gedronken hebben... Kanda?

 
At 9/30/2006 04:11:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Het is altijd hetzelfde. Als ze goed zijn en alles winnen zijn ze God. Net zoals Wellens enkele jaren geleden. Toen werd Nys de grond in geschreven.

Ja, ik ben een Wellens fan. Gewoon omdat hij me meer aanspreekt da

 
At 10/03/2006 07:12:00 p.m., Anonymous caramel said...

Paul:
www.getfirefox.com

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home