dinsdag, september 05, 2006

Dreigement

Twee voetbaljournalisten zitten aan de bar in een hotel, een beetje troosteloos draaiend met hun bijna leeg whiskyglas.
"Toch straf, die Vandereycken."
"Ja, jong, straf. Leert die gast nu niks uit het verleden?"
"Lef heeft hij anders wel. Hij trekt onze analyses in twijfel, denkt dat hij het beter weet. En dat terwijl hij het verschil tussen aanvallend en verdedigend voetbal niet eens kent. Ik vrees echt dat we het volgende Europese kampioenschap weer eens thuis, achter het scherm, zullen moeten volgen."
"Zover gaan we het niet laten komen. Ik stel nog eens de vraag: weet die Vandereycken nu echt niet hoe de Rik, jaren geleden al, met Walter Meeus heeft afgerekend? Of hoe dat we zelf, nog niet zo lang geleden, Wasseige eruit gebonjourd hebben?"
"...."
Een verzonnen verhaal? Ja. Fictie? Neen.
Hoe moet ik anders volgend citaat van Wim Vos, journalist van de Gazet van Antwerpen interpreteren? "Nog dit: niet zelden was een publieke botsing tussen bondscoach en media de voorbode van een voortijdig vertrek/ontslag van de bondscoach. Meeuws, Leekens, Waseige: nooit kwam het nog goed tussen hen en de pers." (GvA, 5-09-06, p.23)
Een duidelijk dreigement.
Bij dergelijk gespierde taal kon François Colin van De Standaard/Het Nieuwsblad niet achterblijven. "Heel het land stelde zich vragen bij de keuzes van Vandereycken. (...)Vandereycken was in alle staten vanwege de kritiek op zijn voorzichtige aanpak. Hier en daar liet hij zich ontvallen dat hij zijn gram wel zou halen. Het begin van een zinloze strijd, waarvan ieder de verliezer zo kan voorspellen." (De Standaard, 6-09-06, p.25).
De reden van dit rondje spierbalrollen? Moegetergd door een aantal pseudokenners die het blijkbaar beter weten dan hijzelf heeft Vandereycken het aangedurfd om zijn ongenoegen te laten blijken aan de heren voetbaljournalisten. Een persstop van 24 uur. Het resultaat is er al. De messen zijn geslepen. Het vlijmscherpe lemmet komt al vervaarlijk dicht bij Rene Vandereyckens' strottenhoofd. Als hij vanavond niet wint, dan zal er bloed vloeien, en het verzameld voetbaljournaille zal in dat bloed een rondedans uitvoeren. Mocht Rene toch winnen met zijn team, dan is het enkel uitstel van executie. De heren zijn immers al aan het schoffelen, sommigen tussen de lijnen, anderen heel expliciet. De tackles langs achter, studs vooruit, zijn ingezet.
Ach wat, ze doen maar. Ofwel ligt (lag) Jan Peeters onder vuur, ofwel de hele voetbalbond. Hen werd wel eens een gebrek aan consistentie in hun beleid verweten, een gebrek aan visie zeg maar. Misschien terecht. Maar hier halen de heren nu al, na amper één match in de voorronde, zelf iedere poging om terug een ploeg op poten te zetten neer. Allen wanen ze zich Rik De Saedeleer die bij pot en pint, bij whisky en konijnenpoot, samen met Guy Thijs de ploeg opstelde en de tactiek bepaalde. Gezellig, als vrienden onder elkaar.
Ze kennen er niks van. In maart werd Luc Van Lierde nog weggefietst tijdens de Half Ironman in Californië. Zondag maakte hij weer de aansluiting met de top. Dat had tijd nodig, en niemand hoefde mij te zeggen hoe ik die tijd moest invullen. In 2003 deed Marc H. als rolstoelatleet meer dan 13 uur over de Ironman in Hawaii. Vandaag droomt hij van het wereldrecord, meer dan 3 uur sneller. Ook hier hoefde geen enkele journalist me te zeggen welke planning is moest volgen. Tijdens het eerst jaar dat ik samenwerkte met Sven Nys werd ik meer dan eens neergebliksemd in de pers. Een jaar later werd hij wereldkampioen...
Een individuele sport is niet te vergelijken met een ploegsport, hoor ik al zeggen. Juist, een ploeg vormen duurt nog veel langer dan een enkeling klaarstomen voor een topprestatie. Dat vraagt nog meer een visie op lange termijn.
Ik heb het vroeger al gezegd. Vandereycken is een vakman, en hij kent veel meer van voetbal dan al die pseudotrainers achter hun laptop samen. Laat hem werken op zijn manier, het is misschien wel de enige kans om uit het dal te klauteren.

16 Comments:

At 9/06/2006 08:47:00 a.m., Anonymous Felix Sauro said...

Paul, ik heb helemaal geen laptop, dus catalogeer ik mezelf dan ook niet onder de pseudo-kenners. Dit geeft me een vrijgeleide om mijn deskundige mening te delen met jou, denk ik zo.

Vandereyken heeft meermaals bewezen dat hij inderdaad een ploeg kan opbouwen. Zo bewees hij ook bij Twente. Het eerste jaar kreeg hij bakken kritiek in de Nederlandse pers, vanwege zijn verdedigende aanpak. Een beetje vergelijkbaar met wat nu gebeurt. Het tweede jaar haalde hij een 5de plaats in de competitie en de finale van de beker. Niet slecht van onze René.

Vraag is enkel: heeft hij een jaar de tijd om een ploeg te bouwen? Het antwoord is simpel: "Nee." De EK-voorrondes zijn nú bezig. Nú moeten er punten geraapt worden. Waarom heeft de bond dan een coach aangetrokken die vooral op lange termijn resultaten haalt? Hmm...

Verder haal ik nogmaals aan wat ik gisteren reeds zei: "Het Belgische journaille blinkt uit in extremen zonder ook maar één keer de nagel op de kop te slaan." Het roekeloze en vooral gefrustreerde gedrag van dit journalistieke gepeupel is een doorn in het oog van elke kritische intellectueel (zoals mezelf). Ach, laat ze maar kwetteren. Ze kunnen helaas niet beter.

"When you're as great as I am, it's hard to be humble."

 
At 9/06/2006 09:51:00 a.m., Blogger PiSaNgAmBoN said...

Sorry Paul,
maar René moet eens naar zichzelf kijken.
Bij z'n aanstelling werd al gezegd dat René een man met vakkennis is, maar dat als hij bondscoach zou willen worden hij wel eens met de pers zou moeten leren communiceren.
Want René staat erom bekend om jan en alleman tegen zich in het harnas te jagen.

Enkele voorbeelden.
René schiet Aimé Antheunis tijdens z'n periode als bonscoach publiekelijk af, omdat hij ook nog analist is.
Dat kan niet zegt René.
Wat blijkt vandaag, René is ook analist!
Zijn reactie op de vraag of dat wel te verenigen valt?
Ik ben toch niet 24 op 24 bondscoach. Tja...

Ander voorbeeld. René is héél erg kwaad omdat spelers in de kranten het over hun ploeg hebben in de aanloop naar de match tegen Armenië, René vond dit niet kunnen.
Wat een gezever, hoe kan je nu een interview geven zonder eens nr de situatie in je eigen club te refereren, op welke positie je daar speelt,etc.

Derde voorbeeld: we verliezen van Kazachstan en de pers EN het publiek verwachten dat er gewonnen wordt tegen Armenië. Op die vraagstelling reageert René geprikkeld, hij begrijpt niet waarom er nog extra druk op de Duivels moet en last een persstop in.

Het sportieve was gewoonweg genant tegen Kazachstan, maar ok, dat kan dan eens gebeuren zeker en dan kan ik je volgen Paul dat je zegt dat hij er wel het meeste van kent. Ook al ben ik ervan overtuigt dat hij verkeerde keuzes maakte in die match. Maar dat is nu eenmaal het sportieve en daar is hij de baas in, daarvoor hebben we hem aangesteld. Maar wat hij ons wel vershuldigd is, is een deftige uitleg, goeie en eerlijke communicatie.
En daar slaagt hij niet in.

De Nederlandse ploeg won afgelopen zaterdag met de grootste moeite met 0-1 in Luxemburg.
Toen de Nederlandse pers op de persconferentie vroeg aan Van Basten of dit een aanfluiting was, zei de man gewoonweg: "Ja, dit was onaanvaardbaar"
Iedereen vraagt zich af waarom Van Basten in Nederland zo op handen gedragen wordt en zoveel credit krijgt, terwijl z'n voetbal ook niet je dat is. Wel, dat heeft hij allemaal te danken aan z'n uitstekende relatie met de pers, open en eerlijk. Itt zijn voorganger Dick Advocaat, die soms wel héél goed voetbal op de mat bracht, maar waarbij de persconferenties meer op psychologische oorlogsvoering leken. Zo zie je maar Paul, het is niet alleen in België dat de journaille des Duivels is zoals je beweert.

René moet eens leren dat er 2 aspecten zijn aan het bondscoachschap, de prestaties en de communicatie naar buiten toe. En dat hij geen van beide mag verwaarlozen.

 
At 9/06/2006 09:55:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

We kunnen ons ook de vraag stellen, heeft René wel genoeg keuze om uit te kiezen? Ik lees al in enkele voorgaande posts van Paul dat het Belgisch voetbal niets meer voorsteld. En gelijk heeft hij. Waarom zou de pers dan zo negatief moeten doen over René. Niet dat ik een fan ben van René, integendeel zelfs. Maar hij moet wel roeien met de riemen die hij heeft en die riemen worden steeds van mindere kwaliteit. Een trainer is altijd afhankelijk van de spelers die hij ter beschikking krijgt. Een pakweg Mourinho zou het niet zoveel beter doen met onze Rode watjes.

 
At 9/06/2006 09:57:00 a.m., Blogger PiSaNgAmBoN said...

@felix sauro

=>elke kritische intellectueel (zoals mezelf)
=> "When you're as great as I am, it's hard to be humble."

Bescheidenheid siert, arrogantie ontsiert.
Krijg je van niemand een complimentje felix, dat je het dan zelf maar moet doen?

 
At 9/06/2006 10:45:00 a.m., Anonymous Felix Sauro said...

@pisangambon

Bent U zo'n gefrustreerde, bleke journalist? Ik zou anders niet weten waarom ik deze aanval verdien.

Trouwens, 'arrogantie' houdt een zekere hoogmoed, verbeelding en inbeelding in. Vermits jij mij niet kent, kan je onmogelijk zeggen of het hier arrogantie betreft. Het zou ook gewoon kunnen gaan over een groot zelfbewustzijn, zelfbesef. Laten we het erop houden dat mijn hoog niveau U duidelijk wat onwennig en bedreigd doet voelen.

En laten we ons nu maar vooral op sport concentreren, ipv persoonlijk te worden. Zal je dat lukken, denk je?


PS: "When you're as great as I am, it's hard to be humble."

 
At 9/06/2006 11:08:00 a.m., Blogger Bloekie said...

Zeer mooi wordt het als mensen hun mening gaan geven en het toch niet kunnen laten om zichzelf op een verhoogje te plaatsen, er vervolgens niet tegenkunnen dat daar reactie op komt en zichzelf vervolgens nog hoger plaatsen. Zulke mensen zijn net wat die journalisten zijn, ze denken dat ze er iets van kennen omdat ze er over MOGEN schrijven.

Ik wil dit smeulend vuurtje niet doen ontsteken, maar PisangAmbon heeft wel een punt. Je mening heb ik met plezier gelezen, maar die twee zinnetjes maakten het totaal irrelevant.

 
At 9/06/2006 11:33:00 a.m., Blogger PiSaNgAmBoN said...

@Bloekie, dit is idd mijn punt

@felix
Ik had wel verwacht dat je je ging beroepen op zelfkennis en zelfbewustzijn.

Ik ken je idd niet en kan er dus ook niet over oordelen, daar heb je gelijk, maar dat is mijn punt nu net. Je kan er niet over oordelen dus het is totaal irrelevant om hier jezelf een bepaalde gradatie in intelligentie toe te kennen. Doe dat dan ook niet zou ik zo zeggen. Je schiet er toch niks mee op.
Zelfkennis is trouwens ook relatief hé, mss denk je van jezelf dat je héél wat bent, maar vergelijk je alleen maar met zwakkere alternatieven.

U zei dat arrogantie hoogmoed inhoud, wel ik vind dit hoogmoed.
=>Laten we het erop houden dat mijn hoog niveau U duidelijk wat onwennig en bedreigd doet voelen.

U gaat trouwens ook van iets uit wat u niet kan weten, aangezien u mij ook niet persoonlijk kent.

Ik ben helemaal geen journalist, ik ben een student.

=>PS: "When you're as great as I am, it's hard to be humble."
Als u deze zin niet als arrogantie ziet, mogen we hem dan op z'n minst als provocatie zien?

Voila, mijn mening is gegeven, verder zal ik u dan ook met rust laten over eventuele arrogantie en provocatie van uwentwege en beperken we ons tot discussies die deze Blog aangaan.

 
At 9/06/2006 12:08:00 p.m., Anonymous Felix Sauro said...

Laatste commentaar van mijnentwege:

De eerste keer dat ik die quote gebruikte (van Muhammed Ali trouwens), was bedoeld als een compliment naar Paul toe. De 2de keer veel eerder als een soort handtekening, een herkenningscitaat (het staat dan ook tussen aanhalingstekens). In dezelfde reactie bezondig ik me idd aan een 'arrogant' grapje. Paul zou het wel smaken, dacht ik.

Dan besluit er een onwetende jongeman mij op mijn arrogantie te wijzen, en te vragen of ik wel genoeg complimentjes krijg. Hoe moet ik deze frontale aanval beantwoorden?

Ik dacht: laat ik het wat ludiek aanpakken. Spijtig genoeg kreeg het niet de erkenning die het verdiende.

Maar goed, mijn 'arrogantie' wordt ingebonden. U haalt Uw gram.

Let's talk sports now.

 
At 9/06/2006 12:44:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Jammer dat we op vlak relatie pers-bondscoach ah evolueren zijn als in Nederland ...

daar zaagt de pers ook al ad poten van Marco Van Basten z'n stoel - en dat doet ze al van na het tijdperk Michels ...

echt triestig ...

 
At 9/06/2006 12:59:00 p.m., Anonymous Springbok said...

"Ander voorbeeld. René is héél erg kwaad omdat spelers in de kranten het over hun ploeg hebben in de aanloop naar de match tegen Armenië, René vond dit niet kunnen.
Wat een gezever, hoe kan je nu een interview geven zonder eens nr de situatie in je eigen club te refereren, op welke positie je daar speelt,etc."

Volgens mij gaan de frustraties van René hier vooral om opmerkingen in de pers zoals die van Jelle van Damme. Die wist in de pers te vertellen dat de selectie voor de Rode Duivels hem geen bal kon schelen...
Niet echt de juiste ingesteldheid en motivatie om dan kwalificatiematchen voor het EK te spelen als je het mij vraagt. Terecht dat René met dergelijke uitspraken niet kan lachen. Op die manier gaat hij nog meer belangrijke keuzes moeten maken, want wat is nu het beste: de meest getalenteerde, ambitieloze speler opstellen of een minder getalenteerde speler die door zijn motivatie mogelijk boven zichzelf kan uitstijgen in zo'n belangrijke wedstrijd.

 
At 9/06/2006 01:17:00 p.m., Anonymous Springbok said...

... en probeer dan nog maar die keuze aan de pers uit te leggen. Het zal bij hen waarschijnlijk nooit goed zijn. Indien hij voor de getalenteerde speler kiest, zal de pers kritiek hebben op de opstelling van een speler die zelf zegt dat hij amper gemotiveerd is. In het andere geval gaat de pers zich natuurlijk weer afvragen waarom de meer getalenteerde speler niet opgesteld wordt...

Het is toch zo makkelijk om een bondscoach de schuld te geven in de pers. De communicatie tussen de spelers op het veld, met én zonder bal, is naar mijn bescheiden mening toch nog wel een stuk bepalender voor de uitslag dan die paar minuten communicatie tussen coach en spelers in de kleedkamer en op training. Dit kan enkel verholpen worden door meer samen te spelen, meer samen te trainen...
En als voetballers van één ding vinden dat ze het nu al teveel moeten doen, dan is het wel trainen... Oei!

 
At 9/06/2006 10:01:00 p.m., Anonymous ann said...

wordt het niet eens tijd dat men niet praat maar speelt?

 
At 9/06/2006 10:42:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hoi Coach, hier ben ik weer, ik was een weekje ofzo op morele stage, de mentale batterijen zijn terug opgeladen. Fijn dat je het journaille à la Sooi Collin en consoorten effe bolwast. De vergelijking met de legendarisch foute De Saedeleer gaat inderdaad op. Ik ril nog van plaatsvervangende schaamte als ik aan die konkelfoezende tijden denk. TV-nonkel Rik godbetert die zijn populistisch evangelie aan voetballend Vlaanderen predikte, steeds met dat hyper-debiele geschater, schande kome voor altijd over die kromprat of myself for even such a small accomplishment. See? Not everything is THAT horrid....(I'll just keep telling myself that...).
g myself that...).

 
At 9/06/2006 10:52:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Hoi Coach, hier ben ik weer, ik was een weekje op morele stage, de mentale batterijen zijn terug opgeladen. Fijn dat je het journaille à la Sooi Collin en consoorten effe de rooie oortjes bolwast. De vergelijking met de legendarisch foute De Saedeleer gaat inderdaad op. Met plaatsvervangende schaamte herinneren we ons het debiele geschater van tonton Rik, de populistische voetbalprediker.
Voor de rest valt er niks aan je huiswerk toe te voegen, meester Paul. Jawel, dikke proficiat voor je discipel Luc VL, jij had weer overschotten van gelijk!

ps: in België zijn er slechts drie voetbaldocenten, te weten René VDE, Wim De Coninck en één externe kenner :-)

 
At 9/06/2006 10:59:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Paul, zal ik beter nog even wegblijven?
Een griezelig 'anoniem' spook transformeerde mijn commentaar en ging er mee aan de haal. Nu moet ik even passen. Watskebeurt? Geen grapje hoor, in een flits was 'iemand' foetsie met mijn woordjes. Wie is die virusman?

 
At 9/07/2006 07:45:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

Marlon,


welcome back. Geen idee wat er misgaat. Laat eens weten mocht het probleem zich nog voordoen.

Paul

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home