dinsdag, september 12, 2006

Biologieles 2

Midas Dekkers heeft het gemoed van heel wat sportfanaten beroerd. Mijn blog van gisteren is door een aantal van mijn vrienden op ongeloof onthaald. Ik moet er dus nog eens op terug komen. Midas Dekkers krijgt een forum in kranten, tijdschriften en op televisie. Daardoor voelt iedere - nog niet eens zo fanatieke - sportbeoefenaar zich meer en meer door Midas koud in het kruis gepakt, en vindt hij het dan ook nodig om weerwerk te bieden aan de heer Dekkers. Vandaag nog komt dat weerwerk van o.a. Patrick Vankrunkelsven (De standaard), bevlogen politieker, en bovendien ook nog eens arts. Een man met background, met "fond", een man die spreekt met kennis van zaken. Nadat hij toegegeven heeft dat er heel wat waarheid zit in Dekkers' betoog, verdiept en verliest hij zich in alle redenen waarom sport wèl goed is voor de mens, welke heilzame werking sport heeft voor al haar adepten. En hij heeft gelijk, meer dan gelijk. Jammer genoeg gaat hij, net als zovele anderen, voorbij aan de essentie van Dekkers' betoog, namelijk dat sport misschien wel buiten alle proporties wordt opgeblazen, dat excessen in de sport absoluut niks met gezondheid te maken hebben, dat mensen hun leven zodanig zouden moeten kunnen inrichten dat ze vanzelf gezond blijven ("weinig alcohol, niet te vet eten, geen drugs gebruiken") en in beweging komen ("af en toe eens lekker wandelen in de natuur"). Dat terzijde gelaten kan ik ongelooflijk genieten van eens "diep" te gaan tijdens een training, hou ik van topsport in al haar geledingen, word ik emotioneel als ik Tia en Kim in mekaars armen zie vallen en vind ik het trappen van strafschoppen na een gelijkspel in voetbal heerlijk spannend. Om nadien eens weg te zakken in een luie zetel, mèt een glas wijn en mèt het boek van Dekkers. Af en toe relativeren kan immers geen kwaad.

2 Comments:

At 9/12/2006 10:43:00 p.m., Blogger pietje velo said...

Die 'lichamelijke oefening' van Midas Dekkers lijkt me wel wat... voor als ik de 65+ ben en op pensioen.
Voorlopig houd ik het bij 350km fietsen per week, maar met de auto naar de bakker gaan die 400 meter verder ligt:)

Sneller, hoger, verder!

 
At 9/12/2006 10:48:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Pietje,

eerlijk gezegd vind ik 350 km/week ook wel wat hebben :-)

Coach

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home