zaterdag, augustus 19, 2006

Vluchten kan niet meer

De maanden van de waarheid komen eraan. Heel wat van mijn atleten moeten nu stilaan gaan bewijzen dat mijn geloof in hun kunnen terecht was en is, dat knappe trainingsresultaten kunnen omgezet worden in overeenkomstige wedstrijdprestaties. Aangezien de fameuze lat hoog ligt, moeten ze niet meer of niet minder dan laten zien dat ze tot de wereldtop behoren in hun discipline, of dat ze er tenminste dicht bij aanleunen. Peter Croes is met een zesde en een twaalfde plaats op een wereldbekerwedstrijd op schema voor Peking. Hij heeft ten opzichte van vorig jaar progressie gemaakt, laat dat duidelijk zijn. Maar er moet nog iets bij. Daarstraks was ik met hem op training. Hij ging diep, en het ging goed. Hij liep snel, zeer snel. Op 3 september zal hij echter moeten laten zien of “snel” op training ook snel genoeg is om op het wereldkampioenschap in Lausanne bij de zestien besten te eindigen. Ook Sven Nys doet het prima op training. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar hij lijkt me nog sterker te zijn dan vorig jaar. Het is aan hem om deze indruk te bevestigen, op 9 september tijdens de wereldbeker mountainbike in Oostenrijk, en vooral drie weken later als de eerste grote veldritten eraan komen. Luc Van Lierde en Marc Herremans zijn deze week naar het zuiden van Frankrijk vertrokken. Ze gaan daar de Half Ironman van Monaco, die plaats vindt op 3 september, voorbereiden. Deze wedstrijd is de laatste tussenhalte op weg naar de Ironman van Hawaii. Marc wil er winnen, en Luc mag met minder dan een top-10 plaats absoluut niet tevreden zijn. Eigenlijk liggen de verwachtingen zelfs iets hoger gespannen. Geloof me, de druk zal groot zijn. Pieter Jacobs tenslotte, mischien wel het grootste jonge rondetalent, moet ondanks zijn jeugdige leeftijd in de Ronde van de Toekomst als stagiair bij Unibet laten zien dat de hoge verwachtingen realistisch onderbouwd zijn. Hij zal er moeten knokken tegen andere talenten die toch enkele jaren ouder zijn. Vluchten kan niet meer. De tijd van verstoppertje spelen is voorbij, en goedkope excuses worden niet aanvaard. Het is erop of eronder. Ook voor mijzelf. Dat is zo als de lat hoog ligt.

6 Comments:

At 8/19/2006 09:33:00 p.m., Anonymous mathieu said...

vorm van de dag, weersomstandigheden, kwaaltjes, nachtrust... zoveel zaken die een goeie voorbereiding op d-day om zeep kunnen helpen :s
ik probeer er altijd rekening mee te houden dat een wedstrijd kan tegenvallen. je kan niet altijd een superdag hebben!
maar aan de andere kant... hoe beter je bent voorbereid, hoe groter de kans dat alles verloopt zoals je wenst! en bij jouw atleten paul, zit het op dat punt waarschijnlijk wel goed ;)
ik hoop met je mee dat ze het allemaal uitstekend zullen doen!! al kan ik mij inbeelden dat gasten als marc en luc minder wakker liggen van de test in monaco, dan hun hoofddoel in hawai, en dat sven nys ook niet depressief zal worden als het eerste crossweekend wat tegenzit... of wel?
het belangrijkste blijft toch dat je boven jezelf uitstijgt op de belangrijkste wedstrijd(en) van het jaar?

btw, vraagje hierover... sven heeft al paar keer voor gehad, dat ie een fan-tas-tisch seizoen reed, maar dat het op het wk dan telkens mis liep (behalve die ene prachtige dag 2005). hij zal natuurlijk niet rap toegeven dat er toch altijd een extra druk op zijn schouders ligt... maar zou het er toch niet mee te maken hebben?
het laatste seizoen bijvoorbeeld ook. gans het seizoen met 3 straten voorsprong de beste, alle regelmatigheidscriteria domineert hij... maar op het wk, kan hij zich maar niet ontdoen van die 2 fidea boys en die verbazend sterke fransman.
ik weet wel... hij viel net voor het einde. maar als hij top is, zit hij niet in vierde positie op een technische strook net voor de finish. was hij recht gebleven, hij was waarschijnlijk wel geklopt in de spurt :s

zeker geen kritiek é paul... maar als supporter van sven, vind ik het altijd zo spijtig dat het dan juist misloopt. want hoe je het ook draait of keert... en jaar in de wereldkampioentrui is toch het mooiste dat er is???

groetjes

 
At 8/19/2006 10:50:00 p.m., Anonymous Karel P. said...

Ik ben de Sven daarstraks nog tegen het lijf gefietst langs de Leuvense ring !

Wat ik me evenwel nog afvroeg, Paul: breien jullie zomer- en winterseizoen naadloos aan elkaar, ttz zonder (relatieve) rustperiode?

Groeten,
Karel

 
At 8/20/2006 12:18:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Vraagje: Waarom neemt Marion Jones epo??????

 
At 8/20/2006 05:53:00 a.m., Anonymous marc said...

ik wens hen allen het beste, hopelijk slagen ze elk in hun opzet. ook voor jou, paul.

 
At 8/20/2006 02:14:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Pieter Jacobs voor Belgisch Kampioen!

 
At 8/20/2006 02:29:00 p.m., Anonymous Paul said...

Karel,

ik pleeg hierover morgen een blogske

gr

Paul

 

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home