woensdag, augustus 23, 2006

Vedettendom

In Knack (nr. 33, pag. 19) las ik bij een interview met Michiel Debackere, dopingbestrijder op rust, het volgende: “Stan Huygelen, een wetenschapper en vriend van me, lag mee aan de basis van het Salk-vaccin, dat kinderverlamming bestrijdt. Hij heeft miljoenen kinderlevens helpen sparen en handicaps helpen voorkomen. Hebt u ooit gehoord dat hij gehuldigd werd? Wat een schril contrast met veel van die sportvedetten, die zònder enige tegenprestaties miljoenen euro’s opstrijken.” Dergelijke uitspraken doen een mens op zijn minst even nadenken. Is de idolatrie van sportvedetten terecht, of loopt ze de spuigaten uit? Uiteraard kunnen vragen gesteld worden bij de soms astronomische bedragen die betaald worden aan sportlui. Persoonlijk heb ik er geen enkele moeite mee voor zover deze bedragen economisch verantwoord zijn. Ik vermoed zo dat de publicitaire return van Tom Boonen nog altijd een veelvoud is van het bedrag dat hem jaarlijks wordt betaald door zijn team. Tot zover geen probleem. Erger is het wanneer, zoals gangbaar is in het voetbal, en dan nog meestal aan pseudovedetten, bedragen worden uitgekeerd die absoluut niet in overeenstemming zijn met de inkomsten van de club en die de schuldenberg alleen maar groter maken. Uit eigen ervaring weet ik ook dat de verheerlijking van sportvedetten af en toe moet gerelativeerd worden. Toen ik, jaren geleden, als trainer, optrok met Eric Geboers, was het rond zijn mobilhome altijd een drukte van jewelste. Supporters verdrongen elkaar om toch maar een glimp van “the Kid” op te vangen. Op een keer zag ik enkele meters verder Georges Jobé zitten, toen gewezen drievoudig wereldkampioen, maar ondertussen fel weggedeemsterd na enkele mindere jaren. Hij zat op een vouwstoeltje, schijnbaar emotieloos en helemaal alleen, de drukte rond Eric te observeren. Hij ondervond toen aan den lijve de keerzijde van de medaille. “Het blijft niet duren, Eric” moet hij toen zeker gedacht hebben. De jaren hebben hem gelijk gegeven. Op het wereldkampioenschap veldrijden, enkele jaren geleden in Pontchateau, zag ik dan weer Berten Van Damme, de Leeuw van Laarne, zitten. Hij was toch de man die jarenlang haast heroïsche duels had uitgevochten met Eric de Vlaeminck. Hij zat daar, op een stuk krant, haast achteloos rondom zich kijkend. Niemand scheen Berten nog te kennen, en dit in zijn eigen sportbiotoop. Dit zijn maar enkele voorbeelden uit de zovele. Sportroem is vluchtig, vergankelijk, en jammer genoeg heel dikwijls (te) zwaar om dragen. Of wat moeten we anders denken van Pantani, Maradonna en dichter bij huis de gevallen engel Frank Vandenbroucke? Ook dit zijn maar enkele voorbeelden. Zielig wordt het zelfs wanneer ex-vedetten zich soms clownesk of aanstellerig gaan gedragen om hun tanende status hoog te houden. De meeste sporters kiezen trouwens niet voor deze verheerlijking. Meestal is het iets dat hen overkomt, iets dat ze er noodgedwongen moeten bijnemen. Achter de facade van afgod schuilt in vele gevallen een heel gewoon iemand. Dikwijls ook een kwetsbaar iemand, vol twijfels en onzekerheden, iemand die soms vruchteloos probeert om te gaan met de druk van de glorie. Ik heb ooit gewerkt met een groot kampioen. ’s Avonds, na een overwinning en bijhorende viering was hij misschien wel de eenzaamste mens die ik kende, en hij besefte dat meer dan wie ook. Nu ik er verder over nadenk, ik ben nog nooit jaloers geweest, op welke vedette dan ook.

10 Comments:

At 8/23/2006 04:31:00 p.m., Anonymous Karel P. said...

(Ontroerend) mooi stukje, Paul. Ik betwijfel of iemand hieraan iets gaat toe te voegen hebben. De mannen die de voorbije dagen de behoefte boelden om de (top)sport plat te redeneren, zullen waarschijnlijk zelfs in hun handen wrijven. Ook al heb ik verschillende jaren geleden zeer bewust gekozen om zowat al mijn tijd in sport te steken, ik geef die mannen nog gelijk ook. Maar ik heb wel 1 (één) vraag voor hen: wat is er dan wel belangrijk in het leven?

ALLES is tijdelijk.

 
At 8/23/2006 04:56:00 p.m., Blogger Wim said...

Sic transit gloria mundi.

 
At 8/23/2006 05:13:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Paul,

Het voetbal is zowat de grote boosdoener in de sportwereld, en wordt vaak met de vinger gewezen door mensen uit andere sporttakken (en vaak terecht). Maar toch mogen ook eens op de positieve voorbeelden uit het voetbal gewezen worden.

Neem nu iemand als Pär Zetterberg: zijn carrière, met het hele diabetesverhaal, leest als een sprookje. Naast het voetbal heeft hij zich steeds ingezet voor zijn lotgenoten. In zijn persoonlijke levenssfeer geen enkele zatte avond, geen doping, geen drugs, geen enkele snelheidsboete, nog nooit een vrouw, kind of zelfs een hond iets misdaan, kortom het leven van een koorknaap.

Hij heeft niet onaardig geboerd tijdens zijn carrière, en toch vind ik - tot ik er bij doodval - dat hij iedere eurocent waar is geweest.

Da's toch eens wat anders dan zekere andere ex-voetballers met eigen tv-shows en meubelmerken op hun colberke, of pseudo-voetballers die we vooral kennen van de boekskes of het Swingpaleis. Ge ziet, ik noem geen namen hé.

Doe in elk geval voort met je schitterende blog.

I.

 
At 8/23/2006 05:48:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste I.,

klopt. Veralgemening is zoals altijd gevaarlijk. En inderdaad, ook in het voetbal zijn er grote meneren! Toch kunnen we er niet naast zien dat daar al te veel met geld gejongleerd wordt dat er simpelweg niet is. De schuldenberg is bij 90% van de clubs haast ononverzichtelijk, en al te veel clubs leven en leefden bij de gratie van een mecenas. (Genk, K.V. Mechelen, Tielen, ...)

Paul

 
At 8/23/2006 07:00:00 p.m., Blogger PiSaNgAmBoN said...

Ik moet dit tegenspreken, door de invoering van de licenties in eerste klasse is er qua schulden bij RSZ enzo meer voor een groot deel schoon schip gemaakt.
De gootste excessen zijn daar dus weggesneden.
Waar je die 90% vandaan haalt, is me een raadsel. Zeker met de tv-gelden van Belgacom.
Dat neemt niet weg dat er elk jaar nog nieuwe schulden kunnen gemaakt worden en dat men dus beter overschakelt naar een systeem waarbij de licentie voor het seizoen wordt toegekend, ten einde geen problemen midden het seizoen tegen te komen.

Nog meer maatregelen dringen zich trouwens in het voetbal op, een club die maar een bepaald procent van zijn budget aan spelerslonen mag geven is hier één van. Karl-Heinz Rummenigge is de bezieler achter dit idee.

Dat van de mecenas daar heb je groot gelijk in, ik ben supporter van Sporting Lokeren en dat staat gelijk aan Mr. Lambrecht, maar ja wat wil je, zonder hem is het hier gedaan, je kan dus niet verwachten dat we hem willen zien vertrekken.

Over het algemeen gesproken vind ik dat de wetgever nog veel werk te doen heeft ten aanzien van de sportwereld.

 
At 8/23/2006 08:00:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste Pisangambon,

nog eens, ik zou echt de schuldenberg niet willen overnemen. Er is inderdaad schoon schip gemaakt met de RSZ-achterstallen, maar alle andere ellende blijft.
Ter illustratie een deel van een interview uit het Nieuwsblad van 28/07/06 met Trudo Dejonghe, sporteconoom en docent aan de Lessius Hogeschool van Antwerpen:
"De clubs krijgen nog twee jaar 36 miljoen euro van de tv-rechten, betaald door Belgacom. En daarna?,,Wellicht zal dat bedrag zakken. Volgens mij heeft Belgacom teveel betaald. Dan wordt het gevaarlijk, want veel clubs overleven nu dankzij die tv-rechten. Er zijn er met een budget van 3 miljoen euro die één miljoen krijgen van de tv-rechten. Eén derde van hun budget dus. Veel clubs hebben nog altijd schulden. Niet meer bij de RSZ, maar wel bij - zoals dat dan heet - niet-primaire schuldeisers. Voorlopig is hun doel elk jaar break even te draaien. Bij sommige clubs bedragen die schulden meer dan 100 procent van hun jaaromzet. Ben je een gewoon bedrijf, dan moet je al lang de boeken dicht doen. Maar ik denk ook: moet dat wel? Niemand vraagt zich af of de opera wel winstgevend is. Moet de overheid niet tussenkomen? Die kan er ook voor zorgen dat die schulden worden afgelost met andere hulpmiddelen, op dezelfde manier zoals de staatsschuld wordt weggewerkt."

Nog een kleine illustratie uit Gazet van Antwerpen van 26/04/06:
"Ook bij Moeskroen overheerst onbegrip. De eens zo bruisende club sleept, ondanks de verkoop van Pieroni, Mpenza, Grégoire, Dugardein en Zewlakow, een schuld mee van 13 miljoen euro. De afgelopen zes maanden alleen al kwam daar 400.000 euro bij. Voorzitter Edward Vandaele stelt: "Oké, Moeskroen heeft een aanzienlijke schuld, maar die is niet groter dan die van veel andere Belgische clubs. Ik begrijp niet waarom de bond bij Moeskroen dan het schip doet zinken."

Zelfs al nemen we deze krantenartikels met een korrel zout nemen (maar waarom zouden we) blijft de situatie van de meeste voetbalclubs verre van rooskleurig.

Paul

 
At 8/23/2006 08:05:00 p.m., Blogger Sandra White said...

health insurance - debt consolidation - home equity loans Nice comment.. I ll come back for sure :]

 
At 8/23/2006 08:37:00 p.m., Blogger PiSaNgAmBoN said...

Beste Paul,

tja dat lijkt me ook aannemelijk. Ook al hoor ik soms meer positieve geluiden uit de voetbalwereld, ik weet bvb dat Lokeren vorig jaar break-even draaide, voor het eerst.
Ook bij Gent hebben ze hun (gigantische) schuldenberg bijna gedempt. Daarentegen kreeg Moeskroen bijna geen licentie en weten we allemaal in wat voor soort vieze papieren Lierse en Beveren zaten.
Nuja we zijn natuurlijk ook afhankelijk van die krantenberichten aangezien de meeste clubs nog als vzw te boek staan.

Tja zoals ik al zei en docent Dejonghe, de overheid heeft hier ook weeral een rol in te spelen. Want qua subsidies kan het veel beter. Je kan je ook vragen waarom Anciaux een peperduur kunstwerk aankoopt en de opera sponsort voor een klein deel van de bevolking terwijl er elk weekend duizenden toeschouwers naar het voetbal gaan.
Vooral op vlak van infrastructuur moet de overheid ingrijpen. En eenduidig, want Bergen, Brugge,... die een stadion van hun respectievelijke stad krijgen en andere clubs die helemaal niks krijgen dat is ook om uw kas van op te vreten en eigenlijk competitievervalsing.
Maar Anciaux eist de splitsing van de bond, en in de profliga is er grote onenigheid.
Nuja ik eis professionalisering van de bond, en een manager aan het hoofd. Want in de zaak Ye is er nog altijd geen uitspraak.
Nuja, wie ben ik.
Misschien kan jij het eens vragen. ;)

 
At 8/23/2006 08:56:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Volgens mij is er in de zaak Ye een soort doofpotje van het vuur gehaald. Het heeft volgens mij nog maar lichtjes gesudderd en is alweer van het vuur gehaald.

 
At 8/24/2006 03:44:00 a.m., Blogger Sandra White said...

health insurance - debt consolidation - home equity loans Nice comment.. I ll come back for sure :]

 

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home