woensdag, augustus 16, 2006

Vakman

De Rode Duivels staan weer eens voor een match van de waarheid. Dit keer mag er niet verloren worden. Meer zelfs, “een ramp als we het weer niet halen”, dixit Timmy Simons. Een wat? Een ramp? Beste Timmy, kijk eens verder dan de tip van je voetbalschoen… Maar goed, ik begrijp dat het voor het Belgisch voetbal echt wel nodig is dat de nationale ploeg de eindronde van het Europese kampioenschap haalt. Aan René Vandereycken zal het niet liggen. Toevallig ontmoette ik hem enkele jaren geleden ter gelegenheid van een “Sportcafé” ergens ten velde in het Vlaamse land. René praatte honderduit over zijn visie over training, en zijdelings over de problemen die hij had gehad met Michel Verschueren, de zelfverklaarde Mister. De manager van Anderlecht bleek met argusogen iedere training te volgen, en hij was slechts tevreden als de spelers totaal afgepeigerd het veld verlieten. “Goed getraind, René, zo moet het”, zei hij dan. Van supercompensatie en van het nut van rustige trainingen had de vroegere physical coach blijkbaar nooit gehoord. René van zijn kant was wèl zeer goed op de hoogte van de belangrijkste begrippen van de trainingsleer, en vooral van de toepassing ervan. Minder vertrouwen heb ik in de fysieke paraatheid van de Belgische voetballers. Nog niet zo heel lang geleden deed ik melkzuurtesten bij teams uit vierde, derde, tweede en eerste klasse. De resultaten liggen hier nog altijd, ik heb ze even terug doorgenomen. Het was bedroevend. Het gemiddelde niveau oversteeg het peil van de modale jogger niet, wel integendeel. In eerste klasse kwam ik zelfs spelers tegen die al “in het rood gingen” als ze van de kleedkamer naar de middencirkel jogden. Een enquete onder de trainers van de hoogste afdeling maakte nadien veel duidelijk. Match inbegrepen bleek de gemiddelde trainingsduur per week om en bij de 10 uur te bedragen. Daarbij hoorde ook het loslopen, stretching, oefenen op stilstaande fasen, tactische oefeningen enz. Tja, zo kan je geen 90 minuten aan hoog tempo spelen, no way. Ik hoop echt voor René dat zijn selectie bestaat uit allemaal spelers die de gekende uitzonderingen op de regel vormen, of dat het in Kazachstan nog erger gesteld is. Zoals ik al zei, aan René zal het niet liggen. Hij is een vakman.

25 Comments:

At 8/16/2006 10:47:00 a.m., Blogger José said...

Je hebt meer dan gelijk wat de conditie betreft van de modale voetballer in alle klassen. Maar wat gezegd van de jeugd dan.Hoe daar soms nog op een ouderwetse manier getraind wordt. UItlopen na een wedstrijd is een lachertje, niet meer dan een beetje kletsen en bijna over hun voeten struikelen. De bedoeling is ok, maar de uitvoering ! Het is bijna niet te geloven dat alle trainers in alles specialisten zijn. Fysieke training, voetbaltaining, taktiek, mentale begeleiding, dat kennen zij allemaal. Specifiek trainen op bepaalde onderdelen of naargelang de fysieke toestand van de jeugdspeler?! Men heeft er al wel van gehoord, soms, maar er ook werk van maken. Een voorbeeld spelers -14, daar lopen halve mannen (1.80 m) tussen en jonge snaakjes (1.45m)en toch krijgen die dezelfde voorbereiding. Ik zie in de atletiek niet zo vlug een marathonloper en een spurter samen trainen. IN het voetbal kan dat wel.

 
At 8/16/2006 11:21:00 a.m., Blogger Geert Gitaar said...

miljaar, Paul, het blijft mateloos boeiend. Je vat is blijkbaar nog lang niet leeg ;-)

 
At 8/16/2006 12:46:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Voetballers zijn watjes van de hoogste kategorie

 
At 8/16/2006 12:50:00 p.m., Anonymous Paul said...

José,

je moet echt niet tot bij de jeugd gaan om je vragen te stellen. Ik zag in de match San Marino - België Deschacht en co opwarmen in afwachting dat ze het veld op moesten (uiteindelijk is Deschacht er niet op gemoeten, als mijn gehuegen me niet in de steek laat). In één woord: die opwarming was hilarisch.

 
At 8/16/2006 01:08:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Sterke blog Paul, doe zo verder.

dewaldo

 
At 8/16/2006 01:11:00 p.m., Anonymous Hank said...

Ik ben al blij dat ook iemand anders het nog eens heeft over het gebrek aan conditie in voetballand. Voor mij is dat ook genoeg om in veel sporten geïnteresseerd te zijn, maar niet in voetbal ... neen, dank u.

 
At 8/16/2006 02:26:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hoewel ik licentiaat lichamelijke opvoeding ben en al redelijk wat literatuur heb doorgenomen betreffende trainingsleer meen ik zeker niet meer te weten dan meneer vdb. Toch deze opmerking uit mijn eigen ervaring. Ik ben wat je zou kunnen noemen een a – typische voetballer, daar ik graag loop en fiets beschik ik over een redelijke uithouding. Toch voor een voetballer zijn volgende loop uitslagen niet slecht dacht ik: 4m15s op 1500, 30 min voor 8.5km. Wanneer het voetbalseizoen stopt, blijf ik gewoon verder trainen. de eerste weken met mate, maar toch al snel weer 6 a 7 maal per week lopen en/of fietsen. Aan de start van het nieuwe seizoen loop ik in de boslopen altijd voorop, soms tot ongenoegen van de medespelers. Toch, hoe goed mijn (loop)conditie ook is bij het begin van het seizoen, tijdens de eerste oefenmatchen heb ik het altijd lastig. Voetbal is veel meer dan enkel lopen. Het is ook: springen, draaien, achteruitlopen, tackelen, trappen, zijwaarts vorderen, duelleren. Het is een compleet andere inspanning dan lopen. En veel meer belastend voor knieën en enkels.

Verder betwijfel ik of een melkzuurtest de ideale meting is om voetbalconditie te peilen. Een melkzuurtest dient vooral om de anaërobe drempel te bepalen. Inspanningen rond de anaërobe drempel zijn maximale inspanningen van 10s tot 2 minuten. Een voetbalwedstrijd is echter een opeenstapeling van maximale inspanningen tussen de 0s en 10s. Waardoor niet het anaërobe lactische systeem maar het anaërobe alactische systeem belangrijk is. Voetballers trainen gedurende wedstrijden en trainingen vooral het aërobe en het anaërobe alactische systeem. Het anaërobe lactische systeem wordt mijns inziens enkel belangrijk op het einde van de wedstrijd. Een test die het anaërobe lactische systeem peilt zal bij voetballers inderdaad eerder slechte resultaten opleveren.

Graag reactie meneer vdb.

 
At 8/16/2006 02:54:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Bij de minste aanraking gaat een voetballer op de grond, rolt ne keer of 4 rond zijn eigen lichaam, kijkt dan naar de scheids, en blijft nog ne minuut of 5 liggen. Een wielrenner gaat aan zeer hoge snelheid tijdens een afdaling over de fiets de ravijn in, klautert naar boven, en springt zo snel mogelijk de fiets weer op. Schade aan kledij en andere wordt tijdens zijn achtervolging op de voorliggers opgemeten.

 
At 8/16/2006 03:34:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

da's een triestige vergelijking die nergens op slaat

 
At 8/16/2006 04:22:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Tegen de a-typische voetballer: het kan best wel zijn dat je daar een punt hebt op het fysiologische vlak maar stelt een trainingsweek van pakweg 10, hoogstens 15uur niet veel te weinig voor om het maximale uit je lichaam te halen, ook al moet je misschien maar 10sec maximaal gaan. Ik denk dat een algemeen beter conditiepeil sowieso zal leiden tot een makkelijkere lichaamscontrole tijdens het springen, draaien, achteruitlopen, tackelen, trappen, zijwaarts vorderen, duelleren en er hierdoor dus een hoger niveau bereikt kan worden.

EN inderdaad die vergelijking kan echt niet op gaan, wielrennen is misschien wel de meest professionele sport die er bestaat en een van de zwaarste maar er telkens een heroïsch verhaal van te maken is wel een beetje belachelijk.

 
At 8/16/2006 04:52:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Die opmerking ivm schade aan kledij tijdens achtervolging ... wat een bull-shit - zwijgt jong, wat een zever ...

 
At 8/16/2006 04:58:00 p.m., Anonymous piet peters said...

Zo'n jaar of 20, 30 geleden had je die saaie robotvoetballers uit Oost-Duitsland, Tjechoslowakije enz. Ik mag aannemen dat die kerels 'volgens de regels van de kunst' conditioneel voorbereid en/of geprepareerd waren en desnoods 2 matchen na elkaar konden spelen. En toch hebben die nooit veel potten gebroken... Om maar te zeggen: fysieke conditie in voetbal is méér dan een marathon kunnen lopen in een fatsoenlijke tijd.
Iets anders: ik heb ook al in andere sporttakken ontzettende knoeiers training zien geven. Leraar LO én topsporter, en desondanks zondigen tegen elementaire principes van de trainingsleer...

 
At 8/16/2006 05:36:00 p.m., Blogger atypische voetballer said...

Graag enkele opmerkingen bij voetbal.
Op training draag ik een hartslagmeter, zo ook laatst tijdens een oefenpartij van 2 maal 35 minuten. Mijn gemiddelde hartslag bedroeg over dit uur en tien minuten 170 en mijn maximale hartslag was 185. Een competitiewedstrijd duurt nog twintig minuten langer. Hoe lang bedraagt een normale herstelperiode na dergelijke inspanning? Hoeveel uren trainen lopers indien ze binnen de drie tot zeven dagen opnieuw een wedstrijd zouden lopen? Bovendien worden knieën en enkels veel meer belast tijdens voetbal dan tijdens lopen ook dit vereist rust. Voetballers moeten dertig tot vijftig wedstrijden op niveau zijn, het lijkt me dan ook logisch dat er naast deze wedstrijden niet veel meer getraind wordt.

 
At 8/16/2006 05:47:00 p.m., Blogger atypische voetballer said...

Van de site gezondsporten.be:
Voetbal is een complex spel dat een aantal specifieke fysiologische eisen stelt aan de spelers.

• Een goed aëroob vermogen: spelers leggen gemiddeld 11 km per wedstrijd af. Gemiddeld wordt aan 70 tot 75% van de maximale zuurstofopname gewerkt. De gemiddelde melkzuurconcentraties van ± 4 mmol /l en verhoogde ammoniakconcentraties tijdens de wedstrijd wijzen ook op intensieve aërobe inspanningen afgewisseld met maximale anaërobe inspanningen. Een goed uithoudingsvermogen is ook zeer belangrijk om van de geleverde anaërobe inspanningen vlot te kunnen recupereren.
• Een goed anaëroob alactisch vermogen: 12% van de inspanningen tijdens een wedstrijd zijn spurts die gemiddeld 4 seconden duren. De (reactie)snelheid beslist meestal over balbezit of niet.
• De snelkracht dient optimaal te zijn: om te spurten, tackelen, dribbelen, schieten, enz. is de snelkracht van primordiaal belang.

Deze gegevens vormen een basis om fysieke trainingsprogramma’s op te stellen aan de hand van protocols waarbij deze voor voetbal belangrijke parameters gemeten worden.

 
At 8/16/2006 06:00:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Van die 11km is pure onzin, zelfs de beste champion's league spelers doen dit niet. Als voetballer is het namelijk de kunst zo weinig mogelijk te bewegen en efficient te zijn.
Van die melkzuurconcentraties ( dat geloof ik zeker, dat komt namelijk door de ongetraindheid. Voetballers tot de hoogste nationale klasse zijn conditioneel (spierkracht, uithouding, snelheid, lenigheid,...) niets bijzonders. In tegendeel, zo vind je er op café ook velen.
Een inspanning van 4seconden zo leerde ik vroeger heeft ook weinig of niets met het aerobe te maken, maar met fosfaten en die herstelt je lichaam snel. Toevallig ken ik enkele spelers uit 1e 2e en 3e klasse enne... dat bevestigt alleen mijn mening. Het kan goed zijn dat er voetballers zijn die sportiever zijn dan de modale voetballer, maar beschouw dit maar eerder als uitzonderlijk. Toevallig werd Gunter Schepens (toen hij net terugkwam van Duitsland, waar hij toen speelde) getest in hetzelfde centrum als enkele lokale, geen uitschieters 14 en 15-jarige atleten van een regionale atletiekclub.
Ze waren conditioneel ALLEMAAL beter dan mr. Schepens. Toch was hij een uitstekend voetballer. Maar de kwaliteiten van goed voetballer zijn anders dan de kwaliteiten van een sportman.
Gegroet,
me myself and I

 
At 8/16/2006 06:00:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Van die 11km is pure onzin, zelfs de beste champion's league spelers doen dit niet. Als voetballer is het namelijk de kunst zo weinig mogelijk te bewegen en efficient te zijn.
Van die melkzuurconcentraties ( dat geloof ik zeker, dat komt namelijk door de ongetraindheid. Voetballers tot de hoogste nationale klasse zijn conditioneel (spierkracht, uithouding, snelheid, lenigheid,...) niets bijzonders. In tegendeel, zo vind je er op café ook velen.
Een inspanning van 4seconden zo leerde ik vroeger heeft ook weinig of niets met het aerobe te maken, maar met fosfaten en die herstelt je lichaam snel. Toevallig ken ik enkele spelers uit 1e 2e en 3e klasse enne... dat bevestigt alleen mijn mening. Het kan goed zijn dat er voetballers zijn die sportiever zijn dan de modale voetballer, maar beschouw dit maar eerder als uitzonderlijk. Toevallig werd Gunter Schepens (toen hij net terugkwam van Duitsland, waar hij toen speelde) getest in hetzelfde centrum als enkele lokale, geen uitschieters 14 en 15-jarige atleten van een regionale atletiekclub.
Ze waren conditioneel ALLEMAAL beter dan mr. Schepens. Toch was hij een uitstekend voetballer. Maar de kwaliteiten van goed voetballer zijn anders dan de kwaliteiten van een sportman.
Gegroet,
me myself and I

 
At 8/16/2006 10:47:00 p.m., Anonymous Paul said...

Een melkzuurtest meet niet alleen het anaërobe vermogen, maar ook (en vooral) het potentieel dat onder de anaërobe drempel ligt. Hoe dan ook moet dit potentieel voldoende groot zijn, omdat:
1. het mogelijk maakt om alactische inspanningen te leveren. Een speler die al "in het rood" gaat bij 11 km/u (= jog) kan geen alactische inspanningen meer doen wegens in verzuring vooraleer een dergelijke inspanning kan worden ingezet.
2. het een brede basis vormt op de anaërobe inspanningen die er hoe dan ook zijn te kunnen opvangen.

Enig idee waarom in september al zoveel spelers gekwetst zijn? Juist, omdat ze onvoldoende basisuithouding hebben, waardoor ze te veel anaëroob trainen.

Paul

P.S. Mooie discussies. Thanks

 
At 8/16/2006 11:52:00 p.m., Blogger Etienne Devillage said...

Conditie, uithouding, snelheid ... natuurlijk moeten ze dat hebben. Maar wat ze vooral moeten hebben is een aangeboren balgevoel, talent en karakter om aan hun tecniek te blijven werken. Ik kom uit het jeugdvoetbal (trainer - bloso) en daar ligt het grote probleem, de jeugdtrainers! Matchkes spelen zonder deftige begeleiding, het verschil niet kennen tussen uithouding-, weerstand- en snelheidstraining. Een goede training is voor hen eentje waar ze eens goed zweten (afzien). Dan spreken we nog niet over het gedrag van deze "trainers" tijdens wedstrijden. Coaching? Begeleiding? Hun enige doel is winnen (persoonlijk succesje), hoe speelt geen rol. Grote sterke jongens achteraan die de bal naar voor shotten, 1 rap manneke vooraan die achter alles loopt. Met mijn excuses aan alle jeugdtrainers en begeleiders die het wel goed menen, die moeten zich niet aangesproken voelen. België-Kazachstan:0-0.

 
At 8/17/2006 07:26:00 a.m., Anonymous Paul said...

Klopt, Etienne. Voetbal is een zeer complexe sport, en het gaat al heel vroeg goed fout bij de opleiding. Bovendien worden jonge spelertjes die wat tegen een bal kunnen sjotten al heel vroeg opgezadeld met een (al dan niet lokaal)vedettenstatuut. Catwalk-allures en Bikkembergstyle zijn de eerste symptomen van een ongeneeslijke ziekte. Als ze "de eerste ploeg" halen worden ze, zelfs in de laagste afdelingen, al behoorlijk goed betaald. Waarom zich dan afsloven op training of nog extra bijtrainen? Dat betalen is in voetbal trouwens een ergerlijk en onbegrijpelijk fenomeen. Er wordt gigantisch veel betaald met geld dat er niet is. Geld dat vooral de banken toekomt. Voor mij blijft dat HET vraagteken: hoe kunnen clubs die barsten onder de schuldenlast blijven grote sier maken en contracten afsluiten met spelers en trainers?

 
At 8/17/2006 09:35:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Inderdaad, er gaat veel te veel geld om in het modale voetbal. Maar er zal toch niet veranderen, ook al word er op belgisch niveau niets maar ook echt niets gepresteerd, toch blijft iedereen achter het belgische voetbal staan. Waarom, vraag het mij niet. Als Kim en Justine wegvallen in de tennis en er nog mannen als de Rochussen en Malisse overblijven(toch zeker mondiaal gezien een hoger niveau dan de belgische equipe voetbal) dan zal de interesse toch wegzakken van het Tennis. Misschien moeten we het Belgisch Voetbal maar bekijken als een onwerkelijkheid in de huidige maatschappij die toch nog altijd zeer goed aan de bak komt.

Tja, over die allures. Ik zit op het sportkot in Leuven, mannen die in 3de klas spelen vinden zichzelf al even geweldig als een ronaldinho en spelers van 3 a 4de provinciale die lachen zich dood met het geld wat ze krijgen om een match te spelen of zelfs op de bank te zitten. Waarom zou je ze niet ongelijk geven? Als jonge gast is het makkelijk verdient geld en is de keuze makkelijk gemaakt. Ik denk dat dit in Kazachstan niet het geval is, daarom ook dat ze minstens evenwaardig zijn zoals gebleken is.

Zo veel meer ga ik er niet aan toevoegen, ik denk dat er al genoeg comments staan die al enige grond slaan.

 
At 8/17/2006 09:56:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Paul, je blog werkt bijna verslavend...
Met die laatste opmerking raak je een tere snaar. Waar komt het geld vandaan ? En dan gaat het echt niet alleen over de Belgische -nu ja- top.
2 voorbeelden: in mijn thuisdorp waar de lokale club in 4de klasse speelt, zijn er spelers die maandelijks een basis hebben van 1000 € + premie per punt.
In eerste provinciale afdeling speelt een vriend van mij bij een ploeg waar hij zelfs per training wordt betaald.
En uiteraard praten we hier over geld dat officieel niet bestaat...
Als je dan de extrapolatie doet naar alle provinciale en nationale afdelingen, kan je je afvragen over welke sommen we praten.
Fijne discussies, hier. Keep it up

 
At 8/17/2006 11:31:00 a.m., Blogger rob-web said...

als je dat vergelijkt met andere sporten... in de atletiek moet je al van Europees topniveau zijn vooralleer je 'misschien' een contract van Atletiek Vlaanderen in de wacht kan slepen. En dan spreken we over een maandloon van om en bij de 1500€ (volgens diploma)... Dit is toch gewoon buiten alle proportie !!!

ps : 0-0 tegen Kazachstan, foei foei foei...

 
At 8/17/2006 01:35:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

conditie, uithouding, snelheid.
Tuurlijk moeten ze dit hebben, maar zelfs op het allerhoogste voetbalniveau in beperkte mate.

Me, Myself and I

PS: Paul, mooie discussie uitgelokt

 
At 8/17/2006 02:09:00 p.m., Blogger your said...

phentermine nice :)

 
At 8/17/2006 06:24:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

FC De Kampioenen - Kazachstan : 0-0

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home