dinsdag, augustus 29, 2006

Thank you

Van nature uit ben ik niet echt een groot liefhebber van gemotoriseerde sporten, ondanks mijn background als trainer in de motorcross. De stilte van de natuur tijdens een heerlijke ochtendloop verdraagt geen gehuil van motoren. Ik hou ook meer van een slijmproducerende mensenmotor dan van een lekkende benzinetank. Toch zat ik vorige zondag aan het scherm gekluisterd tijdens de uitzending van de Grote Prijs Formule 1 in Turkije. Zappend kwam ik toevallig in de wedstrijd op 11 ronden van het einde. Felipe Massa stevende schijnbaar onbedreigd af op de overwinning. Achter hem was het universum van teammaat Michael Schumacher verengd tot de slipstream van Fernando Alonso’s wagen. In een haast bloedstollend gevecht eiste hij tevergeefs de tweede plaats op. Meer zelfs, het ging eigenlijk om de eerste plaats.Tussen het gehuil van de motoren en het schakelen naar hogere en lagere versnelling meende ik de schietgebedjes van Massa te horen: “Moeder Maria, geef Alonso de kracht om Michael van zich af te houden, help me mijn eerst zege te behalen. Ik wandel jaarlijks te voet naar Santiago de Compostella, en veel verder als het moet. Moeder Maria…”. Massa wist perfect wat de Ferrari-teamorders zouden zijn als Schumacher erin zou slagen Alonso voorbij te rijden. Schumacher faalde, Massa won. Even konden we meegenieten van zijn euforisch geroep door zijn micro die verbonden was met de paddock van zijn team. Ik verstond er niets van, tenzij minstens driemaal “Thank you”. Met die twee woorden maakte Massa aan iedereen die afgestemd had op deze uitzending duidelijk dat enkel teamwork deze overwinning mogelijk had gemaakt. Massa was een belangrijke, maar misschien niet de belangrijkste schakel in de weg naar deze overwinning. Zo, en niet anders is het ook in andere sporten. Kim Gevaert zou nooit Europees kampioene geworden zijn zonder een team rond haar dat ze haast blindelings vertrouwt. Stefan Everts is al van op zeer jonge leeftijd veruit de best omringde motorcrosser geweest. Marc Herremans beseft maar al te goed dat, naast zijn bijna fenomenaal doorzettingsvermogen en mentale kracht, een aantal mensen rondom hem onmisbaar zijn. Rond Luc Van Lierde is een team gebouwd. Enkel daardoor is hij terug in staat om opnieuw te trainen zoals het hoort. Zo zijn er hopen voorbeelden. Het zijn ook vooral de grootste kampioenen die dit beseffen.

6 Comments:

At 8/29/2006 03:09:00 p.m., Anonymous Dietrich said...

Paul
Ook hier heb je gelijk. De omkadering van een sportman is datgene wat telt. Daarom vind ik het jammer dat je tussen de lijnen door M. Schumacher "aanvalt" omwille van de teamorders. Ik heb daar toch enkele opmerkingen bij:
1. Schumacher is perfect omringd, hij weet perfect wie belangrijk voor hem is, en wat hij aan die personen heeft. Dit is datgene wat je zelf ook benadrukt. Als hij in zijn besprekingen met Ferrari er in slaagt om duidelijk als rijder nr. 1 te functioneren binnen het team, wat doet hij dan fout? Het staat iedere andere piloot vrij om dit ook te doen.
2. Tussendoor: je moet trouwens niet geloven dat dit alleen bij Schumacher zo is hoor. Alonso presteert ook zoveel beter als zijn teamgenoot Fisichella, dat is ook niet alleen door het kwaliteitsverschil tussen de piloten, net als bij Ferrari.
3. De cijfers van M. Schumacher spreken trouwens voor zich, hij heeft heus niet elk record te danken aan "teamorders". Eén (!) GP heeft hij meer gewonnen door de teamorders (Oosterijk, x-aantal jaren terug). En als David Coulthard niet opzettelijk in de rug van M. Schumacher rijdt op Spa-Franchochamps (in '97 of '98), dan had hij en niet Mika Hakinnen de wereldtitel behaald.
4. Zovelen hebben M. Schumacher al van de troon willen stoten (D. Hill, J. Villeneuve, Mika Hakinnen), verschillende generaties, maar nog gaat hij mee. Waarom zou hij dan niet één van de besten ooit zijn, misschien wel de beste (Senna was natuurlijk ook een fenomeen, en Prost won ook veel).
5. En nog een laatste: Men zegt dat M. Schumacher arrogant is. Wel ik heb al verschillende interviews gelezen, waarbij de interviewer zegt verschoten te zijn van M. SChumacher, dat hij een rustige, minzame kerel is. Totaal tegenovergesteld aan wat je over Fernando Alonso leest, die zijn ding doet op het circuit, maar niets terug doet voor de sport waar hij zijn fortuin aan te danken heeft.

Zoals je merkt ben ik zeker geen tegenstander van Schumacher, maar ik kan zeker ook andere piloten appreciëren. Fisichella en Coulthard zijn talenten die volgens mij niet hun volledige potentieel benut hebben... En waarschijnlijk zullen de Schumacher-haters nu volop hun commentaar spuien... Daar kan ik wel tegen :-)

Groeten

 
At 8/29/2006 04:46:00 p.m., Blogger Sandra White said...

phentermine - health insurance - debt consolidation - home equity loans Nice comment.. I ll come back for sure :]

 
At 8/29/2006 04:46:00 p.m., Blogger Sandra White said...

phentermine - health insurance - debt consolidation - home equity loans Nice comment.. I ll come back for sure :]

 
At 8/29/2006 07:17:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste Dietrich,

dit was absoluut geen aanval op Schumacher, enkel een voorstelling van de feiten, om wat tekst te hebben, en om aan te duiden dat het eigenlijk ging om een duel voor de eerste plaats. Verder ook geen probleem met teamorders. Ik zou hetzelfde doen.

Coach

 
At 8/29/2006 07:17:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste Dietrich,

dit was absoluut geen aanval op Schumacher, enkel een voorstelling van de feiten, om wat tekst te hebben, en om aan te duiden dat het eigenlijk ging om een duel voor de eerste plaats. Verder ook geen probleem met teamorders. Ik zou hetzelfde doen.

Coach

 
At 8/30/2006 08:35:00 a.m., Anonymous dietrich said...

Paul
Het duel om de eerste plaats is wel een feit, zo had ik het nog niet bekeken. Daar heb je dus gelijk in.
Ik heb enkel een korte samenvatting gezien, maar ik begreep trouwens niet waarom ze M.S. in de pits lieten wachten... Het moet zijn dat ze op dat moment Schumacher echt niet eerst konden laten binnenkomen...

Eén zaak staat vast... Het zal nog spannend blijven, tenminste nog 2 races...

Groeten

 

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home