zaterdag, augustus 05, 2006

Over de landgrenzen

Er bestaat voor de Europese zwem-kampioen-schappen maar een heel matige interesse bij de Vlaamse media. Deels terecht. De Belgische zwemmers bakken er, nog maar eens, heel weinig van. Hoe dit komt? Te weinig vijftigmeterbaden, gebrek aan talent , te veel ongeschoolde zwemtrainers en dus verkeerde trainingsmethoden. Te weinig visie ook. De volgende wedstrijd is steeds de belangrijkste, altijd opnieuw moet van de toptijden iets afgepitst worden. Ondanks de relatieve gloriejaren met Becue, Deburghgraeve en Lempereur was het vroeger niet echt beter. In het begin van de jaren negentig was ik eens op stage in Lanzarote met mijn triatleten. Ik zag er iedere dag een (top?)trainer aan het werk met zijn ongeveer dertigkoppige selectie. Allemaal dezelfde training, allemaal even hard. Toen ik hem vroeg waarom iedereen hetzelfde zware programma moest volgen, en of hij geen rekening hield met de individuele mogelijkheden en tekorten zoals basisconditie, vermoeidheid en overtraindheid, zei hij mij letterlijk: “Ik train keihard met die gasten. En als er ook maar één ervan goed presteert, dan heb ik goed gewerkt.” Sindsdien heb ik zo mijn bedenkingen bij de gang van zaken in de zwemwereld. Ik heb overigens de indruk dat deze methode gangbaar is bij te veel zwemclubs. Survival of the fittest, heet dat. Soms is het lang zoeken naar de fittest. Zolang niet iedere zwemmer individueel benaderd wordt, wordt het niks! Brigitte Becue sloeg de nagel op de kop, toen ze haar bedenkingen formuleerde bij de aanstelling van een toptrainer Zij vond het veel belangrijker dat er eerst werk zou gemaakt worden van de opleiding van de trainers in de clubs. De toptrainer kan immers maar werken met het materiaal dat hij in handen krijgt. Anderzijds is het gebrek aan aandacht van de media voor het Europese kampioenschap jammer, misschien wel onterecht. Ik kijk wel eens naar de zwemwedstrijden op dit kampioenschap. Heerlijke sport van de bovenste plank. Vorige woensdag nog was ik getuige van de 200 meter vrije slag bij de mannen. Ik zag de Pieter van den Hooghenband aan het werk, krachtig, majestueus uitzwemmend voor de concurrentie. Met nog 50 meter te gaan lag hij nog voor op het wereldrecord, tot hij verzwakte, te veel om een nieuw rekord te vestigen. Maar toch, nog maar eens een nieuwe titel, de zoveelste. Enkele jaren geleden ontmoette ik Pieter bij hem thuis. Rustig, joviaal, fris ogend, freler dan op televisie. Een gewone jongen, zonder capsones. Misschien zou de televisie bij ons meer aandacht moeten besteden aan dergelijke kampioenen. Het is alleen jammer dat we hiervoor over de landgrenzen moeten.

13 Comments:

At 8/05/2006 01:54:00 p.m., Blogger Cherry Blossom Girl said...

Vraag me af wat er in het hoofd omgaat van die sporters die elk dat zware programma voorgeschoteld krijgen.
Is dat dan blijven vechten om er ooit te komen uit liefde voor de sport? Indien ja; knap knap.

Heb er ook mijn vragen bij of het allemaal goed is. My opinion: een gezonde combinatie tussen groepstraining en individuele benadering.

 
At 8/05/2006 03:37:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ja het gebeurt maar al te vaak dat er een trainer op zoek gaat naar individueel succes zodat hij een hoge positie kan beamen, de atleet is dan slechts een middel om daar te geraken. Wie is er op dan op zoek naar glorie in de sport? Niet de atleet, maar de trainer. Maar in een schamel sportland als Belgiè moet je niet hopen op grootse prestaties, en als er iemand eens goed presteert(vb.: Kim Gevaert) dan moet het nog beter. Het word tijd dat er vakkundige mensen opstaan en er een degelijk topsportbeleid word uitgebouwd zoals in Nederland. Misschien hadden we maar moeten gaan voor de organisatie van de Olympische Spelen in 2016, dan was men wel geìnteresseerd in de topsport. Men klaagt telkens over de prestaties van de belgische atleten, maar de meest universele regel lijken ze toch links te laten liggen. Hoe breder de basis, hoe hoger de top en over de belgische delegatie van de afgelopen olympische spelen kan men niet zeggen dat dit een brede basis is, of wel soms???

 
At 8/05/2006 05:20:00 p.m., Anonymous Mike Reys said...

@Cherry Blossom Girl: Blijven vechten om alsmaar een beetje beter te worden, en de liefde voor de sport. Ja dus...

Ivm individuele <-> groepstraining in het zwemmen kan ik enkel het volgende kwijt. Een groot deel van de trainingen dienen om basisconditie op te bouwen. Je moet er bijvoorbeeld rekening mee houden dat je spiergroepen traint die je van nature uit nooit zoveel gebruikt als je benen! Dat de individuele aanpak soms te lang op zich liet wachten, kan ik beamen (hoewel er individueel werd bijgestuurd via lactaattesten met Jan Olbrecht) Anderzijds is het niet eenvoudig om individueel te werk te gaan als je met 15 man in 2 baantjes moet... dus moet een trainer soms wel eens heel praktisch te werk gaan.
Al die afstanden in vrije slag waren er om praktische redenen: schoolslag maakt je knieën kapot, bij rugslag heb je enorm veel ongevallen in het water, en dolfijn is te lastig en leidt tot ongelukken!

Wat Anonymous hier zegt, is ook waar. Ik heb voldoende (zwem-)trainers gekend om te beseffen dat het success van de trainer zo nodig nog belangrijker is dan het success van de zwemmer (er zijn uitzonderingen!)

 
At 8/05/2006 08:04:00 p.m., Anonymous Roland Roes said...

Paul ,

Terecht,

Topzwemmen is prachtig om naar te kijken.Prachtige wedstrijden , mooie atleten , leuke sfeer. Laat het niet te populair worden anders slaat het verschrikkelijke mediamonster weer toe met alle negatieve gevolgen .

 
At 8/05/2006 09:30:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Wat die topsport-trainer van de zwemmers betreft, die meneer Stefaan Obreno ...

Meneer Obreno, aangesteld door Bertje Anciaux : rijkeluiszoontje, veel flair (lees : dikkekop), blaas die goede atleten getraind heeft, ...

Die Obreno heeft er al véél naar de kloten getraind (ook andere atleten, buiten het zwemmen - zal geen namen noemen) - shot die gast buiten, want hij doet de ballen goed werk !!!

't zal dan wel weer aan de atleten liggen ... weet wel dat bv. in het Brugse een aantal top-zwemmers massa's trainen én er echt voor leven - respect !!!

Meneer Anciaux : In Nederland marcheert het wel, 't zal andere zwemlucht zijn, zekers ... ?!

zwem ze,
een Bruggelink

 
At 8/05/2006 09:40:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

die trainer is niet Obreno maar...

 
At 8/06/2006 08:18:00 a.m., Anonymous Paul said...

e trainer waar ik het over heb in Lanzarote is inderdaad niet Obreno.

 
At 8/06/2006 09:38:00 a.m., Blogger Pierre Vis said...

Ik sluit me aan bij wat Mike zegt. Bij ons was het zo dat opwarming en uitzwemmen met de ganse groep gebeurden. Voor de echte 'body' van de training waren we meestal in verschillende groepen verdeeld naar gelang van het type zwemmer. Bovendien werd er ook veelvuldig gebruik gemaakt van de lactaattesten van Jan Olbrecht. Op basis van die waarden, diende iedereen de grote stukken op een eigen tempo af te werken. Ik denk dus dat het nog zo slecht niet gesteld is met de trainingen. Anderzijds lijkt het me ook onhaalbaar om individuele trainingen te maken vr elke zwemmer, als je weet dat er clubs zijn die zelfs met wachtlijsten moeten werken omdat er te veel interesse is.

Overigens, wat men er in de media niet bij vertelt is dat er ook enkele jonge zwemmers/zwemster bijzitten die enkel meegaan nr het WK om ervaring op te doen (Clara-Lou Dejaegher bv.). Ik meen trouwens dat men op goede weg is met de topsportschool en verschillende andere initiatieven. Misschien moeten we dus toch nog even geduld oefenen..

 
At 8/06/2006 04:28:00 p.m., Blogger wimvdputte said...

Topsportschool zwemmen is in Brugge heel goed bezig, maar idd, je moet die jongens en meisjes nog wat respijt geven.
Momenteel doen ze het op de jeugdkampioenschappen heel goed. Veel medailles, veel P.B.tijden, enz... het valt natuurlijk af te wachten wat ze uiteindelijk bij de grote jongens/meisjes zullen presteren eens ze senior zijn.
Te vermelden waard is misschien dat daar ook Andrew Van Lierde (Luc's zoon) bijzit. Dat gastje heeft dit jaar toch wel serieuze progressie gemaakt.

Bedenking:
Hoeveel jonge atleten zijn er niet die hoge ogen gooien tijdens jeugdkampioenschappen maar daarna nooit doorbreken. Waarom?
Liefde? Studies? Opgebrand? Kapotgetraind?

Neem als vb de Topsportschool Atletiek. Hoelang bestaat die al? Toch reeds enige jaren, nietwaar?
Is daar al 1 goeie atleet uit voortgekomen? Ik denk het niet. Die kinderen zitten nog in het middelbaar en daar worden soms reeds onzinnige limieten/eisen aan gesteld. Eens na het middelbaar vallen ze in een "gat", moeten plotseling Topsport op een heel andere manier gaan combineren met hun studies en kunnen dit onmogelijk aan.
Resultaat: veel kruit verschoten in de secundaire topsportschool, maar daarna is het gewoon afgelopen.

 
At 8/06/2006 06:42:00 p.m., Anonymous Paul said...

Wim,

ze breken nooit door omdat er te intensief getraind op jonge leeftijd. Veel verder moet je het niet zoeken. Ik geloof wel dat in zwemclubs gewerkt wordt met lactaattesten. Maar in hoeverre wordt de info die hieruit voortkomt ook (oordeelkundig) gebruikt?
Anderzijds is veralgemening niet zonder gevaar. Er zijn inderdaad wel clubs waar goed getraind wordt. Maar hoe dan ook wordt er te veel jong talent "verbrandt", kapot getraind. Waarom? Omdat trainers, zwemmers en ouders te weinig geduld kunnen opbrengen. Omdat trainers worden afgerekend op het directe resultaat dat zez behalen. Omdat de volgende wedstrijd altijd weer de belangrijkste is. Omdat resultaten op de jeugdkampioenschappen van primordiaal belang zijn. Een visie op lange termijn, waarbij jongeren rustig kunnen evolueren, waarbij tijd genomen wordt om aan de basis te werken, waarbij trainingen opgelegd worden rekening houdende met de fysieke én mentale belastbaarheid, die visie ontbreekt te dikwijls.

 
At 8/06/2006 07:36:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Volledig mee eens Paul maar over het feit van die topsportscholen wil ik nog even verder op ingaan. Zulke topsportscholen zijn uiteraard een mooi en goed initiatief maar wat heb je nu aan al die jaren geweldige faciliteiten en begeleiding te genieten op een topsportschool als je dan op je 18de moet overstappen naar de universiteit/hogeschool. Dan vallen ze in een dermate groot gat, moeite met de leerstof, mogelijkheden tot trainen zijn beperkter, ze geraken gestrest en kiezen uiteindelijk maar vaak genoeg voor de studies(=zekerheid) tegenover een mogelijke topsportcarriere. De topsportstatuten die verkrijgbaar zijn helpen je hier toch maar in beperkte mate bij integenstelling tot de topsportschool. Zou men niet een keer moeten denken hoe het verder moet na het middelbaar? Dit zou toch al een opmerkelijke verbetering zijn, daar twijfel ik geen seconde aan. Hoe denk jij erover, Paul.
P.S.: Peter klaagt ook niet over zijn studiemogelijkheden die hij nu heeft, ik denk dat dit hem ook wel helpt.

 
At 8/07/2006 09:31:00 a.m., Anonymous Karel P. said...

Ook al heb ik zelf ook zo mijn twijfels over de topsportscholen (TSS) (ik zou eerder pleiten voor meer uren L.O. op de lagere en middelbare school):
- talentvolle jeugd mag/moet uiteraard wel gesteund en omkaderd worden (wat niet wil zeggen dat ze als kasplantjes verwend moeten worden, zoals vb. in de TSSen voetbal, zoals ik er ook één ken in Leuven)
- voor zover ik goed geïnformeerd ben (durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken), zijn o.a. toch Pieter Desmet (regerend BK lange cross) en Krijn Van Koolwijk (BR 3000m steeple?) produkten van de TSS atletiek (maar, toegegeven, het zijn misschien de uitzonderingen die de regel bevestigen)
- wat het zwemmen betreft: ik denk dat de planmatige aanpak van Lode Grossen in België nooit voorheen geëvenaard is, tenzij misschien in het tennis.

 
At 9/01/2006 06:50:00 p.m., Anonymous Kris Vinken said...

Het is simpelweg een feit dat veel zwemtrainers of te lui of te onbekwaam zijn om hun schema's en trainingen op een nuttige wijze individueel aan te passen. Zelf ben ik 15 jaar actief geweest als zwemmer en zwemtrainer, en de uitzonderingen bevestigen enkel deze regel. Als trainer probeerde ik me dan ook als zo'n uitzondering te profileren, maar dat werd me niet altijd in dank afgenomen door andere trainers. De meeste zwemmers gaven nochtans een eerder tevreden indruk, ook met de resultaten op korte en vooral langere termijn.
De reden waarom ik dit als reactie zet, zolang na de feiten, is de naam Lode Grossen. Ik heb hem opgevolgd in zijn laatste club voor de topsportschool, en heb in totaal een dertigtal zwemmers getraind die ook onder hem getraind hebben. Dus ik weet waarover ik spreek wanneer ik zeg dat die man zijn trainingen het typevoorbeeld zijn van hoe het niét moet, indien men toch de stellingen van deze site over trainingsleer wilt opvolgen. Geen enkele individuele opvolging, talrijke blessures, zeer eenzijdig opgeleide zwemmers, een papieren clubstructuur die nergens te bespeuren bleek, enz enz. Voor triatleten kan dit misschien allemaal niet zo'n probleem zijn, maar zwemmers moeten meer kunnen dan lang en hard crawl zwemmen. Hopelijk heeft hij ondertussen bijgeleerd, maar enkel iets op papier zetten volstaat niét om bekwaam te zijn in het ook effectief overbrengen naar de atleten toe. En het grote aantal gekwetsten dat de topsportschool zwemmen de laatste jaren heeft voortgebracht, lijkt me niet direct op een positieve evolutie te wijzen. Een mens kan maar hopen dat de zaken daar het laatste jaar veranderd zijn, want tot over een jaar was het huilen met de pet op. Ook op technisch vlak leken de zwemmers van de TSS zeer beperkt te worden begeleid, wederom in één stijl, iets wat ook al in de vorige clubs van Lode Grossen duidelijk het geval was. Diegenen die presteerden waren degenen die technisch reeds gevormd waren, én die goed reageerden op de trainingen, wat slechts een minderheid was. Dit maar om even te zeggen dat niet iedereen die het een beetje kan uitleggen en wat presentaties voorlegt, noodzakelijk ook een bekwame trainer is.
Nu geweten is dat de zoon van Luc van Lierde aan de topsportschool van Brugge zit, weten we ook ineens zeker over wie het verhaaltje even verder gaat. Met de 40 km per week zwemmen voor de 11-jarige, zonder onderscheid met de 18-jarigen... Niet moeilijk dat hij dan vooruitgang geboekt heeft. Ik herken het dan ook onmiddellijk van trainers die de naam hebben een goede trainer te zijn. Het is en blijft nog steeds zéér belangrijk om de juiste mensen te kennen, iets wat in veel kringen belangrijker is dan inzet en kennis.
Maar dat moest ik dus toch even kwijt, al zal er wel niemand meer zijn die dit leest zolang na de laatste post :)En het is zeker niet het opbouwendste commentaar dat ik al geschreven heb, maar ik kon het niet aan mezelf verantwoorden om niet te reageren op de lofreden over iemand die vele jaren en op verschillende plaatsen bewezen heeft niét bekwaam te zijn als topzwemtrainer.
In elk geval veel succes aan de vernoemde atleten op de site, en ook aan de trainer, wiens visie ik volledig kan ondersteunen.

 

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home