maandag, augustus 14, 2006

Open deur

Toen ik in mei het plan opvatte om een weblog op te starten had ik het mezelf niet gemakkelijk gemaakt. Ik had me namelijk voorgenomen om, afgezien van een aantal vakantiedagen, zowat iedere dag een blog te schrijven. Tot nogtoe is me dat aardig gelukt: 94 blogs op 97 dagen, een niet onaardige score, al zeg ik het zelf. Waarom ik het doe? Omdat ik graag schrijf, uit ijdelheid (een beetje toch), en omdat ik ervan droom om zo een stem te krijgen die misschien iets kan veranderen binnen het nog altijd niet rechtlijnige sportbeleid. Omdat ik dus de beste stuurman aan wal wil zijn, zelfs coach langs de zijlijn. Toen ik deze morgen de krant opendeed en las dat minister Anciaux bereid is om Veerle Dejaeghere een nieuwe kans te geven, kreeg ik even het gevoel dat mijn droom al een beetje werkelijkheid is geworden. De minister zat na het triatlonverhaal in Atletiek Vlaanderen immers met een probleem. Zonder deze story was het gemakkelijk geweest om Veerle als quantité negligable te (blijven) beschouwen. Maar nu? Dejaeghere buiten en een triatleet binnen, verzin daar maar eens een aanvaardbare uitleg voor. Dejaeghere, om verdere ambras te vermijden, zonder meer terug binnen halen kan evenmin. Dat zou immers betekenen dat de evaluatie van vorig jaar compleet heeft gefaald. Gelukkig voor de minister scoorde Veerle met een vijfde plaats op het E.K. bijzonder goed, een geschenk uit de hemel zeg maar. En zo kan de deur die stevig vergrendeld leek, genereus, zonder gezichtsverlies en met een brede glimlach, weer open gezet worden. Ik vraag me af wat Veerle nu gaat doen. Maakt ze zich op voor een triomfantelijke terugkeer, of zal ze hooghartig foert zeggen? Misschien beseft ze wel dat trainen en presteren, louter voor zichzelf, zonder de druk van tijden en limieten, kan leiden tot betere resultaten. Ik ben echt benieuwd.

5 Comments:

At 8/14/2006 02:11:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Bovendien nog goed om weten:
Veerle heeft eerder deze week in een interview op sporza radio ook al gezegd dat ze een geboren onderwijzeres is en het onderwijs toch niet vaarwel zal zeggen. Als iemand dit zegt, dan is het natuurlijk als bevoegde minister makkelijk om een voorstel te doen...

 
At 8/14/2006 03:45:00 p.m., Anonymous mathieu said...

ik ben er ook echt benieuwd naar... zoals je zegt paul kon ze nu eindelijk trainen zonder de druk van verscheidene limieten en prestaties die er moeten komen!
maar ja... ik denk dat het wel makkelijker is voor een atleet als je twee keer per dag kan trainen, veel kunt rusten en niet de extra beslommeringen van een dagjob erbij hebt natuurlijk.
veerle zal voor zichzelf moeten uitmaken wat voor haar het beste is... maar toch vind ik dat ze zich nog een jaartje volledig op de atletiek zou moeten toerichten! naar het onderwijs kan ze nog altijd terug, haar atletiekcarrière zal geen 5 jaar meer duren :)het is nu of nooit om nog knalprestaties neer te zetten!

 
At 8/14/2006 10:39:00 p.m., Blogger PiSaNgAmBoN said...

Dag Paul,
om met een positieve noot te beginnen, ik vind je blog een geweldig leuk initiatief, ik ben een 20-jarige student met één grote passie: sport, zowel het beoefenen als het bekijken.
Ik ben tevens een grote fan van 2(de één al wat korter dan de andere) poulains van jou(Nys en The Legend ;))
Een blik achter de schermen is uiterst interessant voor een gepassioneerd volger, want de mens achter de atleet, de trainingswijze,motivaties,ontgoochelingen zijn op z'n minst even interessant als de 50,90 of meer minuten die ze in de spotlight staan.
Ik apprecieer het dan ook enorm dat je een beetje van je tijd wil steken om je mening, kennis van zaken aan iedereen die het horen wil te ventileren.

Maar het leven van een sportverslaafde is niet altijd even leuk, deze tak van het medialandschap(want topsport is ook show natuurlijk) krijgt het vaak hard te verduren.
Daarjuist surf ik naar sport.be en een vuilniszak vol doping bijt me in de neus, de zoveelste domper, weer een week atletiek gekeken voor niks, stelletje bedriegers gezien.
Ik sla eventjes van woede in m'n kussen, want ik ben het beu, het zit me tot hier. 2 zakken zijn dichtbij het stadion en een atletenhotel gevonden, vol smeerlapperij, je weet wel. Ach mss zijn ze er wel door een flauwe grappenmaker gelegd, maar dat maakt de rekening niet. Die zakken zijn maar symbolisch, het topje van de ijsberg. Een russische atlete verbeterde haar persoonlijk record met meer dan een minuut en pakte goud. Ik trek mijn wenkbrauwen eventjes terug op normale hoogte en denk aan het vorige grote sportevenement, La grande boucle, ja dat was zo mogelijk nog erger. Ik had me toen al voorgenomen om niet meer naar die bedriegerij te kijken, maar ik deed het toch. 2 weken later nog maar eens bij de neus genomen, dank u Floyd.
Dan maar wat voetbal kijken? Want 'k heb mijn abo voor de Sporting(Lokeren) toch maar gekocht, zouden ze het spel eerlijk spelen, is die Gunther Van Handenhoven een bedrieger? En is er niemand bij de voetbalbond die het serieus wil uitspitten?
Zijn ze daar corrupt, willen ze het potje gedekt houden, of gewoon niet capabel?
Nee, hoor ze hebben het druk, ze gaven onlangs nog een ereteken aan Sepp Blatter, voor z'n verdiensten...
Voila, dat is al de derde sport die hier voor de bijl gaat.
Topsport zit in de greep van het geld, van gokcriminelen tot malafide dokters.
Hoe is het zo ver kunnen komen en hoe raken we hier in godsnaam uit?
Of is het gewoon altijd al zo geweest?


Je these, dat de media ook een belangrijke sleutel is in deze problematiek vond ik een heel interessante piste om volgen. Maar ik betwijfel of er mensen zijn die de "guts" hebben om het zo hard te spelen.

 
At 8/15/2006 01:44:00 p.m., Anonymous fan said...

paul,

ik vermoed dat Veerle zal opteren voor halftijds contract... Dit lijkt me een goede middenweg : je kan je zinnen verzetten zodat je niet constant met je neus op de sport zit (wat precies voor haar wel bevrijdend werkt) en je bent niet 100% afhankelijke van de grillen van Anciaux & co

 
At 8/15/2006 01:52:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Paul, vooreerst, je bent een ware verrijking voor de blogosfeer. Je bracht al veel mooie discussies op gang en kaartte vaak heikele thema's aan. Wees maar zeker dat zij die het moeten weten, hier meelezen (en soms vol ergernis hun kas opvreten). Doorkloppen dus!

Betreffende Veerle Dejaeghere: kan dat dappere én fragiele meisje de druk van een profbestaan wel aan? Is de combinatie met haar werk als onderwijzeres niet een betere 'afleiding'. Het kost haar misschien veel vrije tijd, maar het zou ook productief complementair kunnen zijn. Want hoe flikten Roelants en Puttemans dat bijvoorbeeld in de jaren zeventig? En zij waren absolute wereldklasse. Maar oké, ik ben geen Coach.

 

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home