donderdag, augustus 31, 2006

Ontwikkelingsland

Gisteren kwam een vriend met vrouw en kinderen op bezoek. Heel sportieve familie. Mijn vriend is triatleet, de kinderen zwemmen en spelen tennis. Zoon J., 11 jaar oud en eerder freel gebouwd, kwam net terug van een trainingskamp zwemmen. Zijn moeder vroeg of 40 (veertig) kilometer zwemmen op zes dagen niet van het goede te veel was? Ik dacht dat ik verkeerd verstaan had. Veertien? Neen, veertig dus. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag twee trainingen per dag, op woensdag en zaterdag slechts (?) één. Samen in de baan met en dezelfde training als de zestien- en achtienjarigen. Deze laatsten deden iets meer, maar dan enkel tijdens het uitzwemmen. Bovendien werd er meer dan eens heel pittig (lees intensief) getraind. De trainer bleek gediplomeerd te zijn, een licentiaat lichamelijke opvoeding bovendien. Ik vraag me af wat de bedoeling kan zijn om een elfjarig kind 40 kilometer te laten zwemmen op zes dagen tijd. Ligt het regionale kampioenschap van Bommerskonten misschien in het verschiet? Of de Grote Prijs van “de Vrolijke Vlinderslagzwemmers”? Of is het de bedoeling om enig potentieel talent naar de haaien te helpen? Bij een kind van elf moet watergevoel aangekweekt worden, en er moet geschaafd worden aan de techniek, desnoods opnieuw en opnieuw. Met een kind van elf moet voorzichtig omgesprongen worden, en er moet uitsluitend gewerkt worden aan het ontwikkelen van het aërobe uithoudingsvermogen. Zwemmers bereiken hun top doorgaans op een leeftijd, ouder dan 20 jaar. Waarom moet een kind dan al zo veel zwemmen op zo’n jonge leeftijd? Hoe moet dat dan verder? Volgend jaar 50 kilometer, het jaar nadien 60? Neen, het moet helemaal anders. Pas als een kind ouder en sterker wordt mag en moet de training, heel geleidelijk, opgedreven worden. Weerstandstrainingen mogen maar aan bod komen na de puberteit, en alleen dan kan ook met krachttraining begonnen worden. Ik vertel hier niks nieuws. Dit is in enkele zinnen samengevat het ABC van de jeugdtraining. Natuurlijk scoor je dan niet op de jeugdkampioenschappen, en daar wringt het schoentje. Hoewel een aantal trainers ongetwijfeld wèl goed werken, en wèl uitgaan van een visie, vrees dat dit verhaal niet uitzonderlijk is, maar eerder symptomatisch voor hoe er getraind wordt met kinderen. Moeten we nog verder zoeken waarom we een ontwikkelingsland zijn in de zwemwereld?

22 Comments:

At 8/31/2006 09:42:00 a.m., Blogger Pierre Vis said...

Waarom er nu zo intensief getraind wordt ontgaat me volledig! Het BK is al even voorbij en om nu al zo hard te trainen vr het BK klein bad (eind november geloof ik), dat lijkt me voorbarig. Bovendien is augustus zowat de enige rustmaand voor de zwemmers.

Ik heb het wel moeilijk met uw term 'ontwikkelingsland'. Globaal blijven de prestaties uit, maar er zijn hoopvolle tekenen zols ik hier ooit al eens eerder aanhaalde in de comments. Vorige week behaalde Grandjean 3 medailles op de eerste wereldkampioenschappen voor de jeugd, waaronder 2 titels. Niet op één of ander obscuur nummer, neen, op de 50 en 100m vrije slag!! Mits wat zoekwerk vond je hier en daar een artikeltje, maar een vermelding op de radio of op TV was er niet bij.
De tijden die hij zwom zijn even snel of zelfs sneller dan die van Pieter VdH op dezelfde leeftijd. Uiteraard moet het er ook op latere leeftijd nog blijven uitkomen, maar dit lijkt me toch zeer hoopvol voor de toekomst. (de artikels zijn te vinden via http://www.swim.be/index.php?option=com_content&task=view&id=176&Itemid=9)

 
At 8/31/2006 10:14:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

Pieter,

Grandjean is inderdaad een lichtpunt. De vraag is of één jeugdkampioen model mag of kan staan voor de manier waarop getraind wordt in die specifieke discipline. In triatlon hebben we zo Peter Croes: 2 x Europees junioreskampioen, 1 x wereldkampioen duatlon bij de beloften, 5° op het WK triatlon -23 jaar. Nu knokt hij voor ene plaats bij de elite, en hij doet het niet slecht. Maar dat mag niet verhullen dat het op dit ogenblik in de triatlon over de Olympische afstand in België, buiten Peter, huilen is met de pet op. Een lichtpunt houdt dan ook een gevaar in. Eén topper kan de indruk geven dat "men" goed bezig is. Helaas is dit zelden het geval. En als we even naar de voorbije Europese en wereldkampioenschappen zwemmen gaan kijken: met de beste wil van de wereld kan ik daar echt niet enthousiast over zijn, tenzij verbeteren van persoonlijke besttijden voldoende is om victorie te kraaien.

Coach

 
At 8/31/2006 10:15:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

sorry: pierre

 
At 8/31/2006 10:20:00 a.m., Anonymous Mike Reys said...

Dat er intensief werd getraind ontgaat me volledig. Maar ik blijf erbij dat zwemmen geen sport is zoals lopen. Het is een tegennatuurlijke beweging waarbij we spieren gebruiken die we in het dagdagelijkse leven zelden tot nooit gebruiken in een aerobe context. Dat er dus behoorlijke afstanden gezwommen worden is dus niet abnormaal in die context. Trainingen van 4km zijn dus niet zo abnormaal. Na trainingen van 4km werd er nog aardig wat afgerend tussen de kleedhokjes in mijn tijd...
Dat de oudere zwemmers enkel meer moesten uitzwemmen lijkt me al helemaal verbazingwekkend, bij ons was het net in alle andere oefeningen dat de kleinsten veel minder zwommen (weliswaar soms even lang!).
Dat er bij 11-jarigen te weinig aan techniek wordt gewerkt is wel waar, maar hoeveel mensen met een diploma 'lichamelijke opvoeding' kennen daar iets van en gaan dus specifieke techniektrainingen geven? Net daar kwam ik vroeger wel eens in conflict met mensen die een 'diploma' trainer hadden en meenden dat het maken van opmerkingen tijdens een aerobe training voldoende was om aan techniek te werken.

Bon, ik weet eigenlijk niet meer wat de oorspronkelijk bedoeling van mijn schrijfselen in dit commentaar waren, maar het komt erop neer dat ik je voor een groot deel gelijk geef (techniek/intensiteit), en anderzijds vermoed dat je de sport niet voldoende kent (volumes).

Eén ding weet ik zeker, zolang in deze sport de prestaties van de zwemmer niet hoger worden ingeschat dan het imago van de trainer, mogen we enkel sporadische uitschieters verwachten in het Belgische zwemmen en geen constructief sterker 'Belgisch zwemmen'.

 
At 8/31/2006 11:13:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

40 kilometer in 6 dagen - voor een 11-jarige !? niet moeilijk dat die gasten aan 16 jaar het trainen beu zijn ...

dat ze die "trainer" eens opzoeken en hem onmiddelijk buitenshotten - wat een klojo !!!

 
At 8/31/2006 11:38:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Paul,

Je zet hier (wederom) iemand van licentiaat LO 'te kakken' omdat hij/zij totaal verkeerde trainingen geeft. Ikzelf studeer ook licentiaat LO, maar toch geef ik je meer dan gelijk! De manier waarop vele van ons les geven is totaal fout. De schuld hiervan bij de studenten leggen is misschien wel een beetje verkeerd, aangezien er echt wel iets schort aan onze opleiding... waarom krijgen wij anders massa's les over de verschillende opvoedmethodes, de verschillende bindingen die ervoor zorgen dat eiwitten bij elkaar blijven, hoe men moet refereren, de gedachte van Kant, Husserl en andere pipo's,... Uiteindelijk heb jan dan is 1 vak dat wel nuttig kan zijn: trainingsleer! Maar dan sla je die cursus open, en wat zie je daar??? De trainingsschema's van Ivo Van Damme, een vaag grafiekje over de relatie intensiteit-omvang van training,... en voor de rest veel gebroebel over grafieken en tabellen uit de jaren 80?!?

Het is dus een feit dat wij moeten leren uit een cursus die nog uit de oudheid komt, en daarop moeten wij dan moderne trainingsschema's maken die onze jeugd moet vooruit helpen.
Nu wordt er gezegd dat wij qua sportbeleid jàren achter zitten. Wel ik zeg u: bij de opleiding van de toekomstige trainers zit het al totaal verkeerd! Als ze willen dat wij met de spelen van 2020 meer medailles halen, zullen ze mee aan de basis moeten veranderen. Die basis zijn niet alleen de atleten, maar zeker ook de (toekomstige) trainers... Maar ja, de universiteit en zijn ivoren toren, kritiek geven op proffen mag niet, want zij weten het o-zo-beter (wat in sommige gevallen wel waar is (geen verkeerd woord over professor Hespel dus)).

Stiekem had ik gehoopt dat er met de BAMA-herstructurering zo'n dingen gingen veranderen. Het tegendeel is echter waar, als ik hoor hoe de keuzes van vakken die wij moeten krijgen eraan toegaat is het triestig, echt triestig...


Van een gedesillusioneerde sportkoter die liever een beetje anoniem blijft, ge weet nooit wie er allemaal meeleest...

 
At 8/31/2006 11:53:00 a.m., Blogger Pierre Vis said...

Hoe meer ik er over denk, hoe meer ik die 40km onverantwoord acht. In opbouw naar het BK heb ik als 16,17-jarige ook nog dagen gehad waar we 12 km afmaalden in 2x 2uur tijd, maar met genoeg oog voor recuperatie en rust. Voor een 11-jarige is 40km veel te veel.
En nogmaals: waarom in augustus? Ik ben al een tijdje niet meer zo actief in het zwemwereldje, maar ik kan me echt niet herinneren dat er zo'n belangrijke wedstrijden waren in september/oktober..

@ Paul: zeg gerust Pieter; 'Pierre' is uiteraard slechts een nickname :)

 
At 8/31/2006 01:07:00 p.m., Anonymous konijn said...

Dag Paul,
Ik heb 10 jaar competitie gezwommen bij enkele toptrainers waarvan ik vermoed dat je zeker respect hebt voor hen. 40km/week op een stage is ook voor jonge zwemmers in een serieuze club niets speciaals. 12-jarigen die door het gewone jaar geen 5 keer/week willen trainen mogen in veel goede clubs hun valiezen pakken. Of het echt nodig is weet ik niet maar dit is de zwemsport.

 
At 8/31/2006 01:34:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Paul,
Geloof je dat Peter Croes zonder doping ooit de wereldtop zal kunnen bereiken? Die toppers lopen in de afsluitende 10km tijden die niet misstaan op internationale stratenlopen. Ik vind dat ongelooflijk snel.

 
At 8/31/2006 04:34:00 p.m., Blogger wimvdputte said...

In Gent hebben enkele jaren terug een aantal zwemclubs een groot "masterplan" tot leven geroepen onder de naam "FIRST", met als enige doel zwemkampioenen te kweken.
Overal in-en-rond Gent werden beloftevolle zwemmertjes weggeplukt en ondergedompeld bij zgn "gerenomeerde trainers". De conclusie na 3 of 4 jaar (kweet het niet precies) is zo goed als NUL. 6 dagen per week trainen, soms 2 trainingen per dag voor kinderen, trainingsstages, elke training tegen de limiet zwemmen, enz...
Velen onder hen zijn ondertussen reeds met competitie gestopt, de joint-venture tss de clubs valt uit elkaar wegens uitblijven van successen, ouders ontevreden, enz...
Inderdaad goe bezig.

Hetzelfde met de Topsportscholen. Maar daar hebben we het al eens over gehad.

 
At 8/31/2006 06:15:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Konijn,

jouw email (en die van Wim en nog een aantal anderen) bevestigt dus wat ik vreesde, nl. dat die 40 km geen uitzondering was, maar wel symptomatisch voor de trainingsarbeid bij kinderen in de zwemsport. De resultaten geven tot nader orde niet aan dat dit de juiste aanpak is. Integendeel, door deze aanpak worden heel wat kinderen kapotgetraind.
Maar goed, ze doen maar.

Aan anonymous: het is niet de bedoeling (wederom) een lic.L.O. te K... te zetten. Waarom zou ik? Ik ben van dezelfde stal, en bovendien ook nog opgeleid aan het Sportkot in Leuven. En inderdaad, ik heb nadien nog heel veel moeten bijleren, met mijn scholing daar alleen lukte het niet. Ik wil alleen maar aanduiden dat het diploma lic. L.O. geen garantie is om op een verantwoorde manier met kinderen om te springen op training.


Coach

 
At 8/31/2006 07:05:00 p.m., Anonymous IronYves said...

Paul,

In grote lijnen ben ik eens met je standpunt. Echter veronderstellen dat er geen goed werk verricht wordt of dat we een ontwikkelingsland zijn is ook overdreven. Eén van de problemen is dat er te weinig aandacht gaat naar deze sport, dus geen kat weet wat er zich afspeelt in dat wereldje. Zelfs de prestatie van Grandjean haalde de pers nauwelijks.

Graag vermeld ik dan toch even wat zwemmers die toch een behoorlijk niveau behalen (al ontbreken er ongetwijfeld): Glenn Surgeloose, Bart van den Brande, Stef Verachtert, Gino Stevenheydens, Jan Pieter Vidts, Wim Goris, Jorina Aerents, Elise Mahijsen, Tine Bossuyt, ... .

Inderdaad er gaat goed wat fout in de begeleiding, denk maar aan de afgelopen EK voor de juniors. Maar zelfs dit pijnlijk voorval (waar de begeleiders besliste dat Aerents en anderen niet mochten starten) heeft de belgische pers niet gehaald.

Bon, hopelijk geraakt de twist tussen de trainers bijgelegd en kunnen we dan toch gebruik maken van de kennis van bv. Roland Gaastra.

 
At 8/31/2006 07:32:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Yves,

er wordt ongetwijfeld goed werk geleverd door een aantal trainers die zich met hart en ziel kwijten van hun taak. Als ik de term ontwikkelingsland gebruik dan verwijst dit naar de afwezigheid van Belgen in de finales van wereld- en Europese kampioenschappen. Ik denk dat we daar niet kunnen naast kijken.
Misschien is er gewoon gebrek aan talent om beter te doen. Vraag is ook of het echt van belang is om medailles of finaleplaatsen te behalen.
maar dit alles wijkt af van de kern van mijn column. Het gaat er maar om dat naar mijn bescheiden mening, te vroeg veel en hard wordt getraind met kinderen. Een aantal andere comments zijn wat dit betreft ook duidelijk. Ik blijf me afvragen wat het nut is om kinderen van 10-12 jaar zo hard te laten trainen. Dit past echt niet in een langetermijn visie. Dit past in streven naar resultaat op korte termijn.

Coach

 
At 8/31/2006 09:56:00 p.m., Blogger Pierre Vis said...

@ Konijn: Het is op zich niet abnormaal dat er zoveel km getraind worden, maar wel de moment waarop (!!) en ook wat de leeftijd betreft stel ik me toch wel serieuze vraagtekens.

Wanneer gun je je zwemmers dan rust als je ze in augustus al zo hard laat trainen? Als ze nu al aan 40km/week zitten, dan is dit bepaald niet de eerste week dat ze ah trainen zijn..

 
At 9/01/2006 12:19:00 a.m., Blogger TomEricFlip said...

Niet alleen de zwemkilometers zijn soms kl*te in sommige zwemclubs maar ook een gezonde sport mentaliteit is soms ver te zoeken.

Ik ben jeugdtrainer in een triathlonclub. Sommigen van mijn jeugdatleten zitten ook in een zwemclub omdat zwemwater voor ons niet eenvoudig te vinden is.

Toen de zwemtrainer te weten kwam dat ze ook aan triathlon deden moesten deze 12-14 jarige kinderen een keuze maken. Stopppen met triathlon of niet in de A-ploeg zitten. Perooonlijk vond ik dit maar sh*t !!!! Ik heb deze trainer hierover meermaals aangesproken maar helaas ...

Wij daarentegen hebben er totaal geen probleem mee dat onze jeugd zou overstappen naar een andere sporttak zoals bijv wielrennen, lopen of zwemmen ... zolang ze maar aan sport doen

filippe de borger, Sint Niklaas

 
At 9/01/2006 11:19:00 a.m., Blogger Pierre Vis said...

Mjah, ik kan daar ergens wel begrip voor opbrengen (vr de zwemclubs dan). Stijn Demeulemeester (U wellicht niet onbekend) en nog verschillende andere triatleten hebben vroeger vaak met ons meegetraind, en daar zijn bij mijn weten nooit noemenswaardige problemen rond gemaakt.
Anderzijds is het wel zo dat er verschillende clubs zijn die met een wachtlijst - I kid you not! - moeten werken omdat er niet genoeg zwemwater is om aan de vraag te voldoen. In die optiek kan ik wel begrijpen dat er voorrang wordt gegeven aan de mensen die op de wachtlijst staan. Maar goed, het gevecht om uren en water is eerder een gevolg van de visie van de locale overheid, dan van echte rivaliteit tussen de verschillende sportclubs.

 
At 9/01/2006 02:57:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

hier is een prachtexemplaar van hoe het niet moet. Amper 10 jaar oud.
http://www.mathiasvaneynde.be/

 
At 9/01/2006 03:42:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

In Nederland trainen talentvolle kinderen van 11 jaar zo'n 3 tot max. 5 uur per week. Nu zijn veel Nederlandse zwemmers opmerkelijke laatbloeiers, pas op hun top rond 27. In Nederland is de tendens dat de trainingsfrequentie (te) laat wordt opgevoerd en zeker langzaam. In Nederland beginnen talentvolle zwemmers pas rond hun 16e (over het algemeen) echt hard te trainen. In Nederland probeert de zwembond clubs nu zover te krijgen dat het aantal trainingen iets eerder wordt opgevoerd. De (meeste) zwemvereningingen komen hier echter klem te zitten, doordat er niet genoeg trainingswater is. Vandaar dat er steeds meer zogenoemde talentcentra ontstaan die talentvolle zwemmers in een bepaald gebied, regelmatig extra (gezamenlijke) trainingen dichtbij huis aanbieden.

Maar dit is dus precies het omgekeerde als in Belgie als ik bovenstaand verhaal mag geloven.

40 km per week voor iemand van elf is in ieder geval veel te veel. Dat kan iedereen met een beetje verstand van zwemmen bedenken.

Groeten,
een Nederlandse zwemmer

 
At 9/01/2006 08:39:00 p.m., Anonymous koen said...

Ik kan alleen maar beamen wat hier gezegd wordt, waar zijn sommige mensen mee bezig. Ik denk echter dat dit niet naar alle clubs mag worden doorgetrokken. Bij ons in de club wordt er wel degelijk aangepast gewerkt per niveau in combinatie met vele andere factoren. Natuurlijk is meestal het probleem dat sommige trainers zichzelf liever in de picture zetten met resultaten door "onverantwoord" te trainen.

 
At 9/02/2006 11:21:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Moest men in Belgie eens het lef hebben om al de zogenaamde trainers, die geen opleiding hebben genoten, te verbieden om nog les te geven. Zelfs licenciaten en regenten ziet men geregeld kinderen schoolslag aanleren met het hoofd konstant boven water.En dan verwonderd zijn dat wij geen topzwemmers hebben. Men moet de test eens doen en bij het ISB de cijfers opvragen van de brevetten watergewenning en 25 meter zwemmen. Men zal zien dat er veel meer 25 m brevetten worden uitgedeeld dan deze van watergewenning en dit is volgens mij al verkeerd.
Er wordt veel te veel les gegeven door (men moet het durven zeggen) onbekwame mensen.De beleidsmensen weten dit trouwens wel maar durven gewoon niet kordaat optreden.
Groeten,
Schellinck Alain

 
At 9/02/2006 02:01:00 p.m., Anonymous Billy said...

Deze morgen ontdekte ik eerder toevallig uw website. De huidige discussie over de trainingsweek van 40 km voor deze 11 jarige lijkt mij boeiend.
Ik ben al meer dan 20 jaar trainer in een club (vroeger MZV, het huidige Mega), wij kunnen terugblikken op een lange geschiedenis, meerdere Olympische deelnemers (ik denk een 7 tal) met Olympische finales, ontelbare Belgische titels, Belgische records…enz…
Tussen de 10 en de 20 jaar geleden hadden wij ook een naam van vele meters te trainen en er zijn vele meters getraind… werken (trainen) is de enige manier om resultaten te halen…. Er bestaan geen geheimen (tenzij doping het geheim zou zijn.)
Voor je eigenlijk kan zeggen of deze 40 km in 1 week teveel is, zou je eerst wat meer achtergrondinformatie moeten hebben, denk ik.
1- Is deze jongen biologisch ook 11 jaar. In het oorspronkelijke artikel staat frele jongen… dus ik veronderstel van wel.
2- is dit het normale trainingsvolume, of is dit het volume van 1 op 4 of 1 op 5 weken. Meestal worden uit een bepaalde periode de meest opvallende zaken aangehaald… dit zou dan die ene week van 40 km kunnen zijn.
3- Wanneer vond deze volumeweek plaats…inderdaad zoals verondersteld, in augustus of was dit in voorbereiding op de Kampioenschappen. (zou dan ergens in juli geweest zijn)
4- Uit welke trainingsvormen bestond deze week. Was er aandacht voor voldoende rustige trainingen (regeneratie), voldoende aandacht voor techniek (op een stage heb je daar meestal wel voldoende tijd voor), voor aangepaste vormen van weerstandtrainingen (sprintje en snelheid in spelvormen, geen kopie van de weerstandtrainingen van de oudere zwemmers)
Ik heb de indruk dat hier de meeste fouten gemaakt worden in de begeleiding van deze jeugdige zwemmers.
5- Is er een meerjarenplanning opgemaakt? en past deze 40 km in deze meerjarenplanning?
Eigenlijk leunt dit ook aan bij puntje 2. Volgens de ontwikkelingslijnen van de VZF is 11 jaar bij de jongens (in de veronderstelling dat 11 jaar ook zijn biologische leeftijd is) het begin van basisperiode II, waar het trainingsvolume toch wel sterk word opgedreven.
Het is dus niet zo eenvoudig om zo maar te beweren dat 40 km/week gekkenwerk is en onverantwoord zou zijn.
Ik denk dat in de huidige cultuur, het computertijdperk…, het steeds moeilijker zal worden om talentvolle jongeren op te leiden, tussen de grote massa. We moeten durven de kinderen met talent op te sporen en met hen een meerjarenplanning uit te werken wat kan leiden tot topprestaties. Deze keuze moet al vroeg gemaakt worden (10-12j, wat prefect aansluit bij de werking van de topsportscholen) en het is bij deze meerjarenplanning dat sommigen de wenkbrauwen zullen fronsen…
Ik sluit mij aan bij de mening van sommige collega’s dat voorzichtigheid geboden is, maar nu zijn sommigen toch wel te voorzichtig bezig.
Het is heel moeilijk om deze boeiende discussie schriftelijk te voeren, het zou een prachtig thema zijn voor een bijscholing of clinic hieromtrent.

Aan alle trainer, wens ik alvast een succesvol zwemseizoen.
Van Waeyenberghe Philippe.

 
At 9/10/2006 09:06:00 p.m., Anonymous Patrick S. said...

Onmogelijk dat in zwemland Belgie minder talent aanwezig is dan bv Nederland. Duidelijk bewijs overigens dat men in Nederland beter met talent omgaat dan bij ons. Als ex triathleet (ooit cursist trainer bij P.VDB) en vader van zwemmer valt me telkens op hoe (sommige) talenten kapot gemaakt worden door overtraining. Bij veel toppers op jeugdkampioenschappen (meisjes en jongens van 16jaar) hoor ik praten van trainingsweken met 12(?) trainingen en dit tijdens het schooljaar. Hier zijn krachttrainingen dan nog niet inbegrepen. Als men dan hoort zeggen dat er nog ruimte is om trainingsvolume op te bouwen, vraag ik me af wanneer dat moet gebeuren ('s nachts). Heb altijd begrepen dat rust ook heel belangrijk is, ook mentaal. En dan is men verbaast dat deze jongeren afhaken...Gelukkig weet ik uit ervaring dat het ook anders kan. Het podium kan ook gehaald worden met 6 trainingen/week, zonder krachttraining, door stages specifiek in functie van deze wedstrijden en tijdens schoolvakanties (betekent rust tijdens trainingen). Prettig voor deze jongens is tevens dat ze rustig progressie maken en op het ogenblik dat het echt begint te tellen nog zin hebben om te zwemmen. Mochten we in Belgie erin slagen om meisjes op hun 24ste en jongens op 28ste in het water te hebben dan ben ik ervan overtuigd dat wij ook op Olympische, Wk etc zwemmers zouden hebben die behoorlijk presteerden.

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home