vrijdag, augustus 11, 2006

Mosselen met wijn

Ach, ik ga niet meer reageren op de uitlatingen van Ivan Sonck, die ondanks alles volhardt in de boosheid. Ik lok nu even geen polemieken meer uit, en ik laat al wat te fel reilt en zeilt in de sportwereld overwaaien tussen de te veel neerplensende regenbuien die me beletten op mijn fiets te kruipen. Ik moet me trouwens concentreren op mijn schrijfwerk. Ik werk op dit ogenblik aan twee boeken. Het nieuwe boek van Marc Herremans, de opvolger van “Ironman, op zoek naar een nieuwe uitdaging”, moet op het einde van de maand november persklaar afgeleverd worden bij de uitgeverij. Ik haal het wel, Marc en ikzelf zijn trouwens al een heel eind opgeschoten. Het andere boek is een ander paar mouwen. Hierin beschrijf ik het wel en wee van de zes lopers die, vertrekkend van niveau nul of iets daaronder, voor het Canvasprogramma “over Leven” in twaalf maanden tijd moeten klaargestoomd worden voor de marathon van New York. Heel dit project is bijzonder boeiend, zowel de training als het geschrijf. Ik heb er immers geen flauw benul van wie aan de start zal komen, laat staan wie zal finishen. Wie vandaag topfit is, ligt morgen misschien (definitief) in de lappenmand, en wie enkele weken geleden defintief “out” leek te zijn wordt over 12 weken misschien wel de sterkste finisher. Het wordt hoe dan ook een verhaal van vallen en opstaan. In mijn ergste nachtmerries sta ik alleen aan de start…Zo dadelijk werk ik hier rustig aan verder. Niet te lang echter. Straks ga ik kijken van de halve en hele finale van Kim. Welke medaille zij ook haalt, het wordt genieten, 22 seconden vol spankracht, topsport van de bovenste plank, het resultaat van dagen-, maanden-, jarenlange trainingsarbeid. En daarna wachten mosselen met een glas wijn. Het kunnen ook meerdere glazen zijn. Goud moet gevierd worden, minder dan weer doorgespoeld. Een vrijdagavond kan toch mooi zijn, zelfs voor een bevlogen coach.

10 Comments:

At 8/11/2006 04:46:00 p.m., Blogger Bloekie said...

U hebt waarschijnlijk de meest interessante weblog ooit!

 
At 8/11/2006 05:03:00 p.m., Anonymous patrick said...

"Heel dit project is bijzonder boeiend"... jazeker, maar - en dat vraag ik me al af vanaf de eerste keer dat ik het spotje op TV zag - is het ook verantwoord? Ik begrijp dat deze mensen de best mogelijke medische & trainingstechnische begeleiding krijgen, maar dan nog zie ik niet in hoe je een notoir zetelliefhebber op één jaar, blessurevrij een marathon kan laten lopen... Er zullen uiteraard steeds uitzonderingen zijn, maar ik hou mijn hart vast als 'jan met de pet' hier een voorbeeld aan neemt. Edoch, ik vermoed dat "start-to-run, minstens 3 jaar geleidelijkaan opbouwen & een marathon als orgepunt" minder spectaculaire televisie oplevert... of zie ik dat allemaal veel te negatief?

 
At 8/11/2006 05:13:00 p.m., Anonymous TomT said...

@Patrick: liever dit soort van project, dan een vlaanderen-sportland project, waarbij jan-met-de-pet elke week 1 kilometer verder moet lopen, en waarvan de presentatrice dan zelf uitvalt met een blessure ... Maar u hebt natuurlijk wel een punt :-)

 
At 8/11/2006 05:25:00 p.m., Anonymous Paul said...

Dag Patrick,

bij de uitzendingen zal duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is om mensen aan te zetten om in 1 jaar tijd een marathon te lopen. Het gaat om een soort van experiment, waarbij niet alleen de mogelijke slaagkansen, maar zeker ook de risico's ruim aan bod zullen komen. Hoe dan ook zal het boeiend zijn, en vooral leerrijk.
Wat betreft het Vlaanderen-sportland project: dit was inderdaad een verkeerd signaal, omdat echt gevraagd werd dat iedereen mee deed, en inderdaad iedere week een kilometer meer zou lopen. Maar wat betreft de blessure van Evy Gruyaert: deze is niet veroorzaakt door de loopbelasting. Zij had dat letsel al vooraleer zij één meter gelopen had. Een beetje tegen beter weten in heeft ze getracht om haar conditie op te krikken via alternatieve training, in de hoop dat haar letsel ondertussen kon genezen. maar zoals je gemerkt hebt is dit jammer genoeg niet gelukt.

 
At 8/11/2006 05:29:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Een notoir zetelliefhebber kan zelfs meer dan een marathon lopen op een jaar. In augustus '97 begon ik te trainen en te dieeten en in augustus '98 finishte ik een volledige triathlon in 9u34 met in de winter nog een apendix operatie. Waar een wil is is een weg, met karakter kom je heel ver.

 
At 8/11/2006 07:05:00 p.m., Blogger Hans said...

Een volledig nutteloze commentaar, maar wij eten vanavond ook mosselen, met wijn erin en wijn erbij. :)

En hoewel ik weinig bezig ben met sport (zeker de atletiek niet) vind ik het toch een zeer boeiende blog, slijm slijm.

 
At 8/11/2006 09:13:00 p.m., Anonymous patrick said...

@ anon: Tja, dan ben jij één van die uitzonderingen hè... Ik weet echter uit ervaring dat dit voor de meesten niet aangewezen is. Met 'veel karakter' kom je in dat geval vooral in de wachtzaal van de dokter en kiné terecht.
Maar, begrijp me niet verkeerd, elk doordacht initiatief om mensen tot sporten aan te zetten, draag ik een warm hart toe.
@ Paul: fijne weblog!

 
At 8/11/2006 11:25:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Paul, kat in bakkie. Jij kon de klus niet klaren, deed ik het maar. Heb nonkel Sonck te kakken gezet, sans rancune wat mij betreft. Maar d'erover is d'erover.

tot zover de controverse,
je copywriter in crime MV.

 
At 8/12/2006 12:28:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Paul,

Eerst vond ik je stukjes leuk maar na je uitlatingen over I.S. sta ik een stukje sceptischer.

Het is bedenkelijk dat er in dit minilandje geen (terechte) opmerkingen mogen worden gegeven in de sport of het komt bij de verblinde supporter al meteen over als slaande kritiek.

In werkelijkheid zijn de rollen eerder omgekeerd. Om het met de woorden van I.S. te zeggen: 'ik ben geschrokken dat de mensen zo boosaardig kunnen zijn'.

eerlijk, ik dacht dat u wijzer was en atletiekprestaties beter kon inschatten. anders had u zulke opmerkingen niet gemaakt. En mét u uw volgelingen hierboven. In dit kleine bekrompen sportwereldje.

Vriendelijke groeten

 
At 8/12/2006 01:04:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

@anonymous (who?): wij zijn ook geschrokken van de "revanchistische" boosaardigheid van Yvan Sonck.

sportieve groeten,
Marlon Vanco (solo!)

 

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home