maandag, augustus 21, 2006

Mentaal kwetsbaar?

Sven Nys ging tijdens de voorbije winter van start in 48 veldritten. Daarvan won hij er 28. Zijn laatste cross reed hij op het einde van de maand februari, en minder dan drie maanden later was hij al terug klaar om tijdens de Ronde van België een meer dan gave prestatie af te leveren. Hij reed nadien nog het Circuito Montanes, een behoorlijk zware Spaanse rittenwedstrijd, en nog een aantal wegwedstrijden. “En passant” won hij nog een mountainbikewedstrijd in Ronse, en werd hij tweede op het Belgisch kampioenschap in deze discipline. Morgen gaat Sven van start in een Franse rittenwedstrijd, nadien rijdt hij de Grote Prijs Rik Van Steenbergen en de wereldbekerwedstrijd mountainbike in Oostenrijk. Zes dagen later begint hij dan aan een nieuwe serie van ongeveer 40 veldritten, minder dan vorig jaar omwille van zijn Olympische ambities. Zijn trainingsschema van de voorbije week? • Maandag:  Bostraining, zeer intensief. Gemiddelde hartslag 150, maximale hartslag 190  Wegtraining. 3 u souplesse Dinsdag: Looptraining: 64 min, gemiddelde hartslag 122  Wegtraining: 2u 47 min, souplesse. Gemiddelde hartslag 123 • Woensdag: Wegtraining: 138 km, gemiddelde snelheid 33.6 km/u, gemiddelde hartslag 121 • Donderdag:  Looptraining: 50 min loslopen, gemiddelde hartslag 106 • Vrijdag: Krachttraining op rollen: 60 min, gemiddelde hartslag 131, maximale hartslag 167  Wegtraining: 90 km achter de moto, gemiddelde snelheid 40.9 km/u, gemiddelde hartslag 136, maximale hartslag 176 • Zaterdag:  Wegtraining: 162 km, gemiddelde snelheid 33.7 km/u, gemiddelde hartslag 131 • Zondag:  Looptraining: 60 min zeer rustig  Wegtraining: 60 min losfietsen. Wordt er dan nooit een rustperiode ingelast? Niet echt, afgezien van een viertal weken na het veldritseizoen. In april wordt er stevig getraind, met o.a. dan al specifieke bostrainingen. Pas na het Europese kampioenschap mountainbike op het einde van de maand juli heeft Sven een week relatieve rust genomen, hoewel hij moeilijk in te tomen was. Is dit allemaal te veel? Dat zal pas blijken tijdens het komende veldritseizoen. Als ik de tegenstand was zou ik er toch niet al te gerust op zijn. Geldt een dergelijke opbouw als HET voorbeeld? Neen. Slechts weinige renners kunnen dit aan. Sven kan dit, omdat hij het geniet van elke meter die hij traint, omdat hij een onwaarschijnlijk recuperatievermogen heeft, omdat hij leeft zoals een profsporter moet leven, omdat hij geen onnozelteiten moet verkopen voor een camera. Hij kan dit misschien vooral omdat hij mentale rust heeft, omdat hij in evenwicht is met zijn familie en heel zijn entourage, omdat hij gelooft in zijn trainer en trainingsschema’s. Hij laat zich niet (meer) uit zijn lood slaan. De week na zijn gemist wereldkampioenschap was hij meer gebeten dan ooit om terug te slaan, ondanks zijn letsel. Het geflopte Europese kampioenschap mountainbike deed echt niks af van zijn gretigheid om te trainen. Zijn er nu nog mensen die menen dat Sven mentaal kwetsbaar is?

25 Comments:

At 8/21/2006 12:26:00 p.m., Anonymous Dietrich (dieverr) said...

Paul
Fantastische blog, dit toch maar weer es opnieuw zeggen.
Dit stukje geeft ook weer een beeld dat topsport keihard is. Toppers die zeker niet alleen door talent, maar vooral door véél werk de top bereiken, en er blijven. Fantastisch, en vooral veel respect.

En toch... Rekening houdend met je vorige blog(s).

Zovelen die naar de verboden middelen grijpen. Sporten die de verbeelding tarten, ik denk dan bijv. aan een volledige triathlon. Ik steek voor niemand mijn hand in het vuur. Ik ben op en top supporter voor Sven Nijs, de beste veldrijder van zijn generatie, en misschien wel meer (hoewel dat moeilijk te vergelijken valt). Veldrijden is een sport waarvan ik denk, dat is nu een sport die perfect mogelijk is zonder doping (tot De Clerck en Berden). Als ik Nijs dan zie schitteren in de ronde van België, dan denk ik 'Waauw' en even later schieten er twijfels binnen. Kan dit wel? Want ook ik heb (onterecht?) een zeker sceptisme tov het wegwielrennen.
Van een aantal sportmensen ben ik vrij zeker dat ze 'clean' (= geen verboden middelen, wel toegestane middelen) zijn, onder anderen: Sven Nijs, Kim Gevaert, Meirhaeghe (ik geloof zijn verhaal, naief?), en er zijn er nog wel enkelen...
Paul, steek jij voor jou atleten de hand in het vuur? Kan je een onderscheid maken tussen sporters die zeker 'clean' zijn, en anderen...?

Tot slot: Nijs die iets minder gaat koersen in het veld, volgens mij zal dat eind januari een positief effect hebben op die ene wedstijd die hij bij de profs nog "maar" 1 keer won. Nijs for World Champion? Hopelijk wel!
Greetz!

 
At 8/21/2006 01:25:00 p.m., Anonymous Dietrich said...

Sorry voor de vergissing: Nys natuurlijk... ;-)

 
At 8/21/2006 02:08:00 p.m., Anonymous Karel P. said...

Beste Paul,

Dank u voor de opheldering. Ik denk wel dat het "geriskeerd" is, maar veel/alles hangt er natuurlijk vanaf hoe belangrijk de ene en de andere wedstrijd(periode) is. Naar mijn minder ervaring mening denk ik immers dat een dergelijke 10-maanden durende competitieperiode slechts aan zeer weinig individuele atleten (we spreken hier uiteraard niet over voetbal) gegeven is, maar Sven kan natuurlijk de spreekwoordelijke uitzondering zijn die de regel bevestigt. Hij is overigens één van de grootste sportmannen op onze aardkorst, en waarschijnlijk niet voor niks. Ik ben hoedanook meer dan ooit nieuwsgierig naar wat komen gaat; je achtergrond geeft een extra dimensie aan het sportgebeuren!

Een intrigerend antwoord roept echter weer andere vragen op. We weten onderhand zo wel wat voor bergen trainingsarbeid de grootste sportlui kunnen verzetten: jij vertelt erover, de vedetten scheppen er soms al zelf eens over op, journalisten houden van de heroïek en doen er nog graag een schepje bovenop. Bij gelegenheid mag je altijd eens vertellen hoe hard ze ook wel kunnen rusten. Ook daar kijk ik reikhalzend naar uit!

Tot later,
Karel

 
At 8/21/2006 03:22:00 p.m., Blogger your said...

earn money - tramadol cool blog :)

 
At 8/21/2006 04:34:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Paul,

Het is misschien naast de kwestie van de collum maar moet jij als coach achter een atleet de atleet ook niet aanmoedigen tot bijvoorbeeld het gebruik van een helm? Is dit niet minstens even belangrijk als het niet-gebruiken van doping, hij is immers het voorbeeld voor veel jongeren. Als hij geen doping gebruikt, waarom zouden jongeren het dan doen, als hij een helm draagt omdat dat veiliger is dan ben ik er heilig van overtuigd dat jongeren dat ook gaan doen. Het is misschien niet een eerlijke vergelijking tussen doping en het dragen van een helm, maar het is er wel een waarover nagedacht kan worden.

Wat vind jij hiervan???

 
At 8/21/2006 04:52:00 p.m., Anonymous Paul said...

Karel,

uiteraard heb je gelijk. Rust is voor een atleet minstens even belangrijk als trainen. Er wordt heus wel ingespeeld op het gevoel van Sven en op zijn test-/trainingsresultaten. Als hij vermoeid is wordt een extra rustdag ingeschakeld. Alleen blijkt het zo te zijn dat hij een enorm recuperatievermogen heeft. Anders is het ook niet te verklaren hoe hij een hele winter quasi volledig op topniveau kan blijven afwerken.

Paul

 
At 8/21/2006 04:53:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste anonymous,

groot gelijk van die helm! Ik probeer het mijn renners in te peperen, maar dikwijls zijn het verloren woorden. Jammer!

Paul

 
At 8/21/2006 05:01:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste Dietrich,

mijn hand in het vuur steken? Dat lijkt me net iets te warm. Toch ben ik er quasi 100% zeker van dat Sven clean is. Ik heb zoveel contact met hem, ik ken zijn visie, ik weet hoeveel schrik hij heeft bij het nemen van nieuwe voedingssupplementen... Bovendien vertoont Sven's prestatiecurve geen abnormale sprongen. Bij hem heb ik nog nooit gezien dat hij de ene week niks kan, en de volgende week de rest op een hoopje fietst. Trouwens, de dag dat ik zou vermoeden dat er iets mis is, eindigt de samenwerking!

 
At 8/21/2006 06:06:00 p.m., Blogger PiSaNgAmBoN said...

Beste Paul,
en als er een atleet van jou toch eens betrapt wordt, kan je die dan echt zomaar laten vallen?
Iedereen heeft mss wel recht op een tweede kans? Zijn oud-dopingzondaars echt uitgesloten als klanten van jou? Of bedoelde je het anders.

Trouwens wind jij je ook niet op in het veldritwereldje als je hoort dat Mario De Clercq sportleider wordt van Team Mettepeningen?
Heeft er dan niemand de ballen om gewoon nee te zeggen, dit kan niet, sponsors,managers,rijders,bond,...?
Is Mario zijn roman trouwens al verschenen of was het nu toch een biografie ;)

 
At 8/21/2006 06:40:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

sven bakte er op het laatste wk niets van, maar de week erop won ie in het weekend wel twee wedstrijden terwijl ie de rest op een hoopje reed!

ik zeg zeker niet dat sven doping neemt, integendeel, ik ben er van overtuigd dat hij clean rijdt. maar je reactie naar dietrich paul, vond ik toch niet echt correct

 
At 8/21/2006 06:49:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste anonymous,

voor zover ik me iets van het w.k. herinner reed Sven tot op een halve ronde van het einde mee in de kopgroep, en hoewel zijn kansen klein waren, was hij zeker nog niet geklopt. Er niks van bakken is dus, op zijn zachtst gezegd, nogal sterk uitgedrukt.
Ik vraag me af of Sven op dat wk echt slechter was dan de andere dagen...
Vreemd ook dat je de indruk hebt dat ik reageerde naar Dietrich. Ik bedoelde gewoon een antwoord te geven.

Paul

 
At 8/21/2006 06:59:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Beste Pisangambon,

mocht een atleet betrapt zijn zou ik hem steunen tot zolang hij mij ervan zou kunnen overtuigen dat hij niks mispeuterd heeft, of zolang duidelijk is dat het om een niet-bedoeld dopinggebruik gaat, zoals inname van medicatie met één of ander verboden bestanddeel. Een foute test kan (zie Beke), hoewel dit zeer grote uitzonderingen zijn.
Met oud-dopingzondaars zou ik het moeilijk hebben, hoewel alles en iedereen individueel moet bekeken en geïnterpreteerd worden. En wat betreft Mario Declerq, ik betwijfel dit het imago van het veldrijden ten goed zal komen, maar goed, ze doen maar.

Paul

 
At 8/21/2006 09:59:00 p.m., Blogger Etienne Devillage said...

Ik ben verslaafd. Ik moet dagelijks mijn portie doping hebben. Ik MOET dagelijks naar dit blog komen om te lezen, te vloeken, te lachen, te ...

 
At 8/21/2006 10:00:00 p.m., Blogger Etienne Devillage said...

Ik wou afsluiten met : schitterend blog, maar in al mijn enthousiasme was hij al vertrokken!

 
At 8/21/2006 10:08:00 p.m., Anonymous piet p. said...

Sluit me volmondig aan bij Etienne...

 
At 8/22/2006 12:23:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

te veel en te hard willen trainen kan een teken zijn van mentale zwakte, ja. trouwens loslopen met een gemiddelde hartslag van 106 heeft geen enkele zin.

 
At 8/22/2006 08:14:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

klopt, te veel en te hard te willen trainen heeft geen enkele zin. Ooit iets anders beweerd? Te weinig trouwens ook niet.
Alleen heeft Sven de laatste jaren bewezen dat hij net intensief genoeg traint, niet te veel, en niet te hard. We zitten dus helemaal op dezelfde golflengte.
De mentale sterkte slaat trouwens niet op de trainingsarbeid. Het gaat er gewoon om dat Sven, die al zo dikwijls mentale zwakte is aangewreven, na het gemiste E.K MB en het gemiste W.K. veldrijden absoluut niet in de put zat of kniesde over de gemiste kansen. Hij nam onmiddellijk weer de draad op.
En wat die gemiddelde hartslag betreft: is er niet eens iemand verdronken in een beek die gemiddeld 0.5m diep was?

 
At 8/22/2006 08:27:00 a.m., Anonymous Dietrich said...

Paul
Bedankt voor je reply.
Hierbij enkele vragen, misschien een blogje waard, misschien een gewoon antwoord, misschien niets...

Uitschieters is dus inderdaad een mogelijk kenmerk van doping? Zijn er nog andere kenmerken? En wat moet ik me voorstellen bij relatieve rust(periode)?
Grtjs

 
At 8/22/2006 11:24:00 a.m., Anonymous Fred Guldentops said...

verdronken in een beek van 0,5m, daarmee wil je zeggen dat hij stukken gelopen heeft een onder hartslag 106, dat heeft al helemaal al geen zin.

Mijn naam is er bij die vorige post niet doorgekomen, 't is niet dat ik anoniem wil blijven.

 
At 8/22/2006 11:57:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

Fred,

ik onderneem toch nog eens een poging.
Als Sven bij mij een test doet, en hij fietst 200 watt, dan heeft hij een hartslag van minder dan 110. Ik heb renners (goed getraind, categorie beloften), die dan al hartslag 140 hebben. Een hartslag op zich zegt niks over tempo of wat dan ook. Info daarover in mijn boek "Beter trainen met de hartslagmeter". Gelukkig ben ik het die bij Sven mag oordelen over het nut en het effect van een hartslag tijdens training. Misschien krijg ik binnenkort het deksel op mijn neus (de geslepen messen liggen ongetwijfeld al klaar), dat kan, maar tot nogtoe is die interpretatie nog niet zo slecht geweest.
Tot slot, dat loslopen met een gemiddelde hartslag van 106, dat is echt niet zo belangrijk in heel de trainingsopbouw van Sven. Ik ga er van u af ook over zwijgen. Toch dank voor uw reactie(s).

 
At 8/22/2006 12:05:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik bezondig me ook wel eens aan trainen, doelen stellen, deze proberen te halen en ik weet dat dit redelijk verslavend kan werken. Natuurlijk is een mens nieuwsgierig en is het interessant te lezen wat de ‘betere’ atleten zoal doen als training.

Wat me wel stoort aan de algemene teneur van deze blog, als in het algeheel aan de benadering van goede sporters, is de ophemeling van deze mensen en hun ‘onmenselijke prestaties’.

Persoonlijk vind ik het feit dat mensen zo eenzijdig met 1 ding bezig zijn (sport dus),niet op een verhoog moet geplaatst worden.Topsporters zijn toch alleen bezig met het ‘eigen lichaam, de eigen trainingen, hun eigen prestaties’ – zeer individualistisch allemaal.

Deze blog bevestigt de eenzijdige levenswijze van de sporters toch alleen maar.

Ik hoop toch dat er in sommige atleten wat meer engagement schuilt, en dat een coach dat wat aanmoedigt. Ik moet echt zuchten als ik lees hoeveel uren een fietser op zijn fiets kan zitten, hoe goed zijn lichaam wel niet recupereert, hoeveel training hij wel niet aankan, hoeveel hij wel niet rust tussendoor, … en hoe geweldig het is dat de atleet zich alleen daarop kan focussen, want enkel zo word je een waardige kampioen!

 
At 8/22/2006 12:32:00 p.m., Anonymous sas said...

anonymous,
als je je stoort aan iets in dit blog, kijk er dan gewoon niet naar, Paul wil ons gewoon een beetje laten meekijken achter de schermen, en uiteraard laat hij het respect tegenover zijn en andere athleten zien, mag toch?
Verder denk ik dat Sven op het wk heel sterk was, ik vond het alleen bizar dat plots nog meerdere renners zijn tempo aankonden.

 
At 8/22/2006 01:14:00 p.m., Anonymous Fred said...

Paul, je moet geen pogingen ondernemen om mij te overtuigen, je moet iets proberen te leren uit de reacties van bloggers (bvb. over training), anders verlies je je tijd. Tenzij je er enkel op uit bent om lof te krijgen over je schrijfstijl of deskundigheid, maar dat zal je op den duur ook beginnen te vervelen, dus daar doe ik niet aan mee.

Bewegingstechnisch gezien heeft heel traag lopen meer negatieve effecten dan bvb. heel traag fietsen of zwemmen. En natuurlijk weet ik ook dat "heel traag" verschilt van atleet tot atleet, maar hartslag 106 is zelfs voor een heel goeie atleet (beter dan Sven Nijs) gewoon wandelen. In dat geval is een andere training, waarschijnlijk als recuperatie bedoeld, meer zinvol.

Sas, voor jou hetzelfde. De reactie van anonymous trekt het onderwerp toch meer open, dat is interessant. In plaats van alles wat niet in uw manier van denken past zo snel mogelijk proberen te weren ("dan moet je er maar niet naar kijken") kan je er ook iets van leren. Dus ik hoop dat deze en andere anoniemen zich niet laten afschrikken

Ik leer hier ook dingen uit, bijvoorbeeld over het maatschappijbeeld of mentaliteit van sportliefhebbers, of over hoe iemand op een reactie reageert, welke toon of argument wel of niet aanslaat. Maar als je een discussie wil aangaan, moet je kunnen verwachten dat het van 2 kanten komt. "Leer iets van uw tegenstander" (of beter: gebruik de kracht van uw tegenstander) is trouwens de basisgedachte van een sporttak die hier nog niet aan bod gekomen is, maar dat terzijde.

 
At 8/22/2006 01:31:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Fred:

volledig akkoord. Ik ben tevreden dat mijn blogs reacties uitlokken, nu eens positief, dan weer negatief. Dat mag en moet. Alleen heb ik dan ook de neiging om een wederwoord te geven. De aard van het beestje.
Ik ben verder echt niet uit op lof, hoewel ik tevreden ben als mijn blogs in de smaak vallen. Het tegengestelde zou een beetje absurd zijn.

Anonymous die zich stoort aan de ophemeling van sporters:
ook volledig akkoord. De vraag is inderdaad op sportmannen op een dergelijke manier moeten opgehemeld worden. Ik dacht dat ik toch al in die richting heb gerefereerd bij mijn blog "relativeren". Ik kom eer trouwens morgen op terug in een nieuwe blog.

Allen: thanks for the comments. Doorgaan ermee!

Coach

 
At 8/23/2006 10:42:00 a.m., Anonymous sas said...

je hebt gelijk Fred, was misschien wat kortaf, en hoezeer Paul het leuk vindt die discussies, in zijn profiel staat dat hij ons wil laten meekijken achter de schermen, dat wilde ik gewoon benadrukken, en dat het dan logisch is dat hij zijn athleten af en toe promoot en zijn stellingen verdedigt.
En geloof het of niet, ik leer elke seconde uit deze blog

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home