dinsdag, augustus 08, 2006

meer dan 100%

Gisteren hadden Sven Nys en ikzelf een vergadering met bondscoach Rudy De Bie. Samen namen we de mountain-bikeplanning van Sven door. Het debacle van het Europese kampioenschap heeft niks veranderd. Op 9 september neemt Sven deel aan een wereldbekerwedstrijd in Oostenrijk, en mogelijk later nog aan een kleinere wedstrijd. Voor volgend jaar zijn er dan, naast het Belgische, het Europese en het wereldkampioenschap nog drie wereldbekerwedstrijden gepland. Dan zal duidelijk worden of Sven de selectienormen heeft gehaald, en of hij met enige gewettigde ambitie richting Peking kan en mag vertrekken. Het (broodnodige) vertrouwen is alleszins nog ongeschonden, zeker van onze kant uit. Na een weekje recuperatie begon gisteren ook de ultieme voorbereiding op het veldritseizoen, voorlopig nog altijd het hoofdobjectief van Sven. Om alle waarden nog eens op punt te zetten begonnen we met een melkzuurtest. Even checken hoe het, na een zwaar “voorseizoen” met enkele rittenwedstrijden, gesteld was met de uithoudingsgrens, het maximale prestatievermogen, de maximale hartslag en het maximale melkzuurgehalte. Ik zag dat het goed zat, meer dan goed. Nooit voorheen trapte Sven een hoger wattage, en ook voor alle andere waarden scoorde hij van zeer goed tot uitstekend. Vandaag trainde hij dan in totaal vijf uur: een fietstraining (rustig) van 4 u en 30 min, gevolgd door een ontspannen duurloop van 30 min. Morgen staat er een bostraining met als doel het verhogen van de explosiviteit op het programma, en nadien volgt dan nog een souplessetraining van 2 u. Sven leeft voor meer dan 100 procent voor zijn vak. Ik denk dat hij er begin oktober weer zal staan…

11 Comments:

At 8/08/2006 11:00:00 p.m., Anonymous fan said...

vandaag 10km in goteborg met maar liefst 3 belgen. Ze hadden 3e, 5e en 8e tijd, maar bakten er in wedstrijd niets van... Paul, kan jij hier zinnige uitleg aan geven ? Die Duitser die won liep zijn pr (had slechter pr dan onze belgen), hoe komt dat de Belgen niet kunnen wat die Duitser wel kan ...?

 
At 8/09/2006 07:25:00 a.m., Anonymous andere fan said...

Paul,

ik volg al van in 't begin jouw blog, maar nog altijd kan ik niet inschatten hoe jij constant al die atleten kan volgen op hun trainingen, in verschillende sporten, op verschillende tijdstippen, en tussendoor nog schrijven, dan nog naar vergaderingen met bondscoachen, alles wat er in de sportwereld gebeurt op de voet volgen en als de beste analyseren, enz..........
Wanneer slaap jij?

 
At 8/09/2006 10:36:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

hallo paul,
minden september trek ik met de fiets naar de alpen en vervolgens de mont ventoux.
wat zijn de grootste gevaren bij zo'n beklimming? ik ben goed in conditie door wekelijks ong 70km te lopen, en ga af en toe wel eens een kort fietstochtje doen.
voor de vlakke ritten heb ik niet echt schrik, maar ik plan ook een cinglé du mont ventoux (3x op één dag, zoals marc herremans) en daar had ik toch zo wat twijfel over de gevaren mbt het enorme hoogteverschil dat je op één dag overbrugt...
's morgens zal ik wle vroeg genoeg beginnen, zodat ik zeker tussendoor genoeg kan rusten.. en ik zal me ook niet te goed voelen om af en toe tijdens de beklimming te stoppen vr een mueslireep.

mn overslagpols is bepaald door een lactaattest (lopen) en ligt op H186. op welke hartslag raad je dan aan om nr boven te fietsen?
veel vragen, hopelijk ook veel antwoorden..
alvast bedankt :)
groetjes

 
At 8/09/2006 11:28:00 a.m., Anonymous marlon vanco said...

Ja Paul, slaap jij en zo ja: zeg ons waarom, wanneer en met wie? Hopelijk niet met Rudy De Bie!

bezorgd,
Marlon.

 
At 8/09/2006 01:10:00 p.m., Anonymous Calimero said...

Wat is Sven zijn VO2Max tegenwoordig? Wat is zijn beste VO2Max ooit geweest?

bedankt

 
At 8/09/2006 01:39:00 p.m., Anonymous Paul said...

Beste anonymous,

belangrijkste punten om 3x de MV te beklimmen:
1. rijd met een klein verzet. De kanten langs Bedoin en Malaucène zijn zeer steil. Ik zou voorstellen om met een triple te rijden (30 binnenblad), en op de steilste stukken 30x28 te gebruiken.
2. drink voldoende: minstens 1 liter dorstlesser of dorstlesser in combinatie met energiedrank per beklimming (ongeveer 2u per beklimming). Als het echt warm is mag je gaan tot 750 ml/uur.
3. neem ongeveer 40-60 gr suiker per uur op (hoeveelheid suiker staat op de verpakking). Houd hierbij rekening met de hoeveelheid suiker in dorstlesser, energiedrank, gels en energiebars.
4. wat betreft hartslag: ik heb te weinig gegevens, maar 186 lijkt me zeer hoog. Ik zou proberen te rijden aan max. 80-85% van je maximale hartslag. Belangrijk is je goed te voelen tijdens de beklimming, en eventueel nog te kunnen praten. Kortademigheid wordt afgestraft.
5. overbruggen van hoogteverschil is geen probleem.
6. ik zou de beklimming langs Sault voor het laatst houden. Is veel gemakkelijker dan de andere 2

Succes.

 
At 8/09/2006 01:54:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

gegevens na mn laatste lactaattest (max pols is 204)

recuperatie extensief intensief dr tempo dr ext. interval weerstand
< 140 140 - 155 155 - 170 170 - 183 181 - 191 > 186
< 7,6 7,6 - 9,6 9,6 - 11,5 11,5 - 13,2 12,9 - 14,4 > 13,6
gevoelsintensiteit
2 4 5 6 6 8

voor zover dit duidelijk is :)

in ieder geval heeeel erg bedankt voor de andere tips paul!!!!!

:D let's do it

 
At 8/10/2006 06:46:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Paul,

Trainen al je atleten met een hartslagmeter of zijn er die ook trainen zonder? Is het echt nodig om met een hartslagmeter te trainen?

 
At 2/16/2007 02:54:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

What a great site boatus insurance Caribbean cruise lines canada ltd

 
At 3/02/2007 10:57:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Best regards from NY! »

 
At 3/16/2007 11:46:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

This is very interesting site... »

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home