zondag, augustus 20, 2006

Leugen

Toen de Balco-affaire losbarstte stond sprintqueen Marion Jones meteen in het oog van de storm. Zij werd beticht van het gebruik van epo, groeihormoon, anabole steroïden en van wat er eigenlijk ook maar op de markt te koop was, boven, onder en naast de toog. Zij was des duivels, dreigde met rechtzaken, en ze vluchtte uiteindelijk in het moederschap. Niet vooraleer ze zich hautain afvroeg “who the hell is Kim Gevaert” toen die zich kritisch had uitgelaten over Jones’ verdere deelname aan grote atletiekmeetings. Ondertussen is weer eens duidelijk geworden wat we al langer wisten. Jones’ lief snoetje is een masker waarachter leugen en bedrog nog sneller rondrazen dan Florence Griffith toen ze haar fabuleuze 10.49 neerpootte. De prijs voor dit “record” is jammer genoeg ontzettend hoog geweest. Marion Jones, Justin Gatlin, Tim Montgommery, Carl Lewis, Lindford Christie, … het dopinggebruik van de Amerikaanse en andere sprinters neemt velocipedische proporties aan. Er werd me de vraag gesteld wat het nut van epo voor een sprinter wel kan zijn. Laat het op de eerste plaats heel duidelijk zijn deze atleten zeer hard trainen, niet alleen op de piste, maar ook en misschien vooral in de powerzaal. Het gevolg is dat zonder voldoende hersteltijd het lichaam wordt "afgebroken". Epo zorgt ervoor dat het hemoglobine en het aantal rode bloedcellen op peil blijft (of toeneemt) waardoor het herstel na de training fel bevorderd wordt. Epo laat een sprinter dus niet rechtstreeks sneller lopen, maar zorgt er wel voor dat hij/zij harder en langer kan trainen. Het zijn dan weer de anabole steroïden die zorgen voor meer (explosieve) kracht. We kunnen er dus voor haast 100 % zeker van zijn dat Jones zich niet alleen bezondigd heeft aan het gebruik van epo. Ik ben wel benieuwd met welke verklaringen ze voor de dag gaat komen. Ze kan misschien eens te raden gaan bij haar landgenoot Landis. Eerder deze week verscheen trouwens een open brief van deze praatjesmaker in de pers. Ik gun jullie nog even de meest hilarische passage. Het kan een mens alleen maar vrolijk maken en voor even toch de dreigende regenwolken naar de achtergrond verdringen. “(.....) Ondanks dit zet ik mijn jacht op de waarheid verder. Ik schrik voor dit gevecht niet terug. Bovenal besef ik heel goed dat deze situatie veel families en vrienden treft. Dit heeft zijn weerslag op de business en de sponsors die het wielrennen ondersteunen, en op de sport zelf. Om die reden ben ik vastbesloten om te bewijzen dat ik de regels volgde en fair en clean de Tour won. Hier staat méér op het spel dan mijn eigen integriteit. Ik dank u voor alle steun en geduld. Ik wil mijn eigen naam en die van het team zuiveren, en het imago van het wielrennen in ere herstellen. Dank, Floyd Landis, Tour de France Champion 2006”. Leugenaars.

11 Comments:

At 8/20/2006 12:59:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Paul,

wederom, straf artikel ...

2 vragen aan u :

- hoe kunnen we die sporten weer geloofwaardig maken ?

- las in Het Nieuwsblad deze morgen, dat dr. Roelandt opteerde weer van 0 te herbeginnen door bv. "doping"-records eruit te halen, wat vind jij hiervan ?

 
At 8/20/2006 02:26:00 p.m., Anonymous Paul said...

vraag 1:
a. massaal veel controles buiten competitie. De betrapte atleten draaien dik op voor de kosten.
b. als de bliksem verder op punt zetten van de groeihormoontest
c. artsen die betrokken zijn bij toediening van doping strafrechterlijk vervolgen, zoals de atleten, een beroepsverbod opleggen voor 2 jaar bij eerste vergrijp, levenslang bij een volgende.

vraag 2: OK, maar moeilijk te realiseren. Mocht dit lukken, dan vermoed ik dat Kim Gevaert zich dicht bij de absolute top zou bevinden.

 
At 8/20/2006 07:56:00 p.m., Anonymous fan said...

Paul,

Je zal ook wellicht een gevoel van welbehagen krijgen als je dit leest op site van Anciaux : "Vlaanderen moet ook méér investeren in andere sporten. In atletiek bijvoorbeeld. "
Wat denk je, gaat het er van komen of is het weer de zoveelste loze belofte...

 
At 8/20/2006 08:31:00 p.m., Anonymous Bart said...

Beste Paul,
'stukjes' als deze veroordelen mensen zonder eerlijk proces. Landis heeft positief getest op een test die schijnbaar testosteron aanwijst. Als je de wetenschappelijke literatuur over bv de zo veel besproken epo-test op na leest, dan blijkt dat die test (die zo belangrijke test) zeer zwak ontwikkeld werd. Wetenschappelijk gezien is deze epo-test voor verbetering vatbaar. Als zo'n test door het WADA gebruikt wordt wat belet mij dan om andere testen die het WADA laat uitvoeren te wantrouwen. Bv een testosteron-test.
Er zijn zoveel mensen die roepen zonder veel achtergrond te kennen. Ik noem maar sportjournalisten die plots moeten berichten over over zware wetenschappelijke materie. Loop zelf niet in de val. Ieder zijn vakgebied. Een groot man is niet te arrogant om soms gewoon te zeggen dat hij niet kan oordelen wegens niet genoeg kennis.

 
At 8/20/2006 09:06:00 p.m., Anonymous Paul said...

Beste Bart,

Dank voor uw reactie, waarvoor waardering. Ik ben echter een andere mening toegedaan. Landis testte tweemaal (A+B-staal) positief op testosteron. Het blijkt dat niet alleen de verhouding testosteron - epistosteron fel verstoord was, maar dat bovendien synthetisch testosteron werd aangetroffen. Voor mij volstaat dat. Ruimschoots zelf. Trouwens nog iets. Heel die dopingproblematiek behoort jammer genoeg tot mijn vakgebied. Ik heb al te veel vuiligheids gezien in de sport, te veel sjoemelaars rondom mij. Toevallig ben ik wel redelijk op de hoogte van de achtergronden. Sta me toe om daar (hard) tegen te reageren. Er glippen er trouwens nog altijd (veel) te veel door de mazen van het net. Wat is het alternatief? De tests in de prullenbak gooien? Of deze tests minstens per definitie te wantrouwen? Terug naar af dus?

Paul

 
At 8/20/2006 09:08:00 p.m., Anonymous Paul said...

sorry voor de fout: epitestosteron natuurlijk

 
At 8/20/2006 09:40:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Bart,

zeggen de namen Fuentes, Festina, Heras, Ullrich, Beloki, Mancebo, Basso, Bruylants, Virenque, Berden, Virenque, Zulle, Hamilton, Musseeuw, .... (de lijst is haast eindeloos) u iets? Krijgt Landis nog altijd het voordeel van de twijfel? Echt? Is het de WADA die in de fout is gegaan?

 
At 8/20/2006 09:47:00 p.m., Anonymous Bart said...

Dat is wat het WADA ook denkt. De fouten op onze testen niet toegeven. Anders is het hek van de dam. Eventuele onschuldigen die 'betrapt' worden nemen we erbij, het doel heiligt de middelen. Kan natuurlijk niet. Iedere eerlijke atleet kan zo die onschuldige worden. Stel u voor dat Luc Van Lierde dit meemaakt.
Zeggen dat een positief A-en B-staal genoeg bewijs is, is naïef. Als de test fouten bevat dan is het resultaat fout. Van triatleet Rutger Beke is ook zowel A-als B-staal positief bevonden. Hij is vrijgesproken zonder veel tegengesputter van het WADA. Zij kennen de fouten. In april dit jaar werd een wetenschappelijk artikel gepubliceert dat vertelt wat er fout loopt bij de epo-test. Waarom zouden de andere testen beter zijn? Ik blijf erbij, bv een Landis kan even goed hetzelfde meemaken. En dus kan ik geen rechter spelen en zeggen dat hij liegt. U ook niet. U kan alleen zeggen dat u denkt dat hij liegt.

Over de ontwikkeling van de epo-test: de epo-test zoals ze nu gebruikt wordt is ontwikkeld als labotest voor de behandeling van nierpatiënten. Daarna is deze test (zonder enige verandering) in de sport opgedoken. De fysiologie van een nier-patiënt is helemaal anders dan de fysiologie van een topsporter. Zeker na een heel zware wedstrijd. Het is totaal onwetenschappelijk om een test uit zijn context te halen en deze in een heel andere context te gebruiken. De epo-test is al vaak ge-evalueerd geweest door het WADA zelf en nogmaals de fouten zijn gekend.

Dus mijn stelling blijft: als het WADA zo amateuristisch is om een onaangepaste test te gebruiken om epo op te sporen, waarom zou ik dan denken dat ze wel proffesioneel zijn op het gebied van testosteron.

Wetenschap gaat niet over woorden, niet over namen van hormonen. Wetenschap gaat over falsifiëren van vooropgestelde theoriën.
Een wetenschappelijk opgebouwd experiment houdt alle factoren onder controleom het juiste antwoord te krijgen op de vraag. Indien een ongekende factor opduikt wordt het experiment aangepast.

 
At 8/20/2006 09:50:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Bart,

op de website van Het Nieuwsblad staat het volgende te lezen:

"De Amerikaan Tyler Hamilton heeft zich in het wielerseizoen 2003 tijdens 114 van de pakweg 200 dagen gedopeerd met EPO, groeihormonen, testosteron en insuline. Dat schrijft de Deense krant "Politiken", die enkele fragmenten uit het dopingdagboek van de renner publiceerde. Het dagboek werd door de Spaanse politie in beslag genomen in het kader van het onderzoek naar de Spaanse dopingarts Eufemiano Fuentes."
Wat doen we? Nemen we dit "verhaal" ernstig, of geloven we Hamilton die op het hoofd van zijn net gestorven hondje huilend uitriep dat hij nooit of nooit doping had gebruikt?

 
At 8/20/2006 09:53:00 p.m., Anonymous Paul said...

Beste Bart,

ik denk dat Landis liegt. Ik denk daarom ook dat ze hem best schorsen, liefst heel lang.

Paul

 
At 8/20/2006 09:58:00 p.m., Anonymous Bart said...

En dat vind ik een ok mening.

 

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home