maandag, augustus 28, 2006

Imago

Nooit lees ik nog een krant terwijl ik koffie drink. De gevolgen kunnen immers haast desastreus zijn. Daarnet nog. Ik verslikte me letterlijk, en het eerste wat ik nodig had was een schotelvod. Met dank aan François Colin van De Standaard/Het Nieuwsblad. Ik citeer even uit zijn column “Spits”: “In het Italiaanse scheidsrechtersschandaal staat niet alleen de toekomst van Juventus op het spel, maar de geloofwaardigheid van heel het land. (…) Het voetbal is ontzettend belangrijk geworden voor het beeld dat van een land bestaat. Daar moeten vooral politici zich van bewust zijn.(…)” Wablieft? Is het imago van België, en bij uitbreiding van iedere Belg, dus ook van mezelf, in het buitenland in handen van de ploegen die Europees Spelen? In handen van Ferera, Vercauteren, Dury, en godbetert van Boskamp? Van een provinciale trainer die onmiddellijk de pedalen verliest als hij eens buiten de landsgrenzen mag gaan voetballen, zij het dan nog in Cyprus? Wordt dat imago bepaald door het feit of Thomas Buffel al dan niet een balletje tegen de netten kan trappen, of door het feit dat Rene Vandereycken al dan niet Olivier Deschacht opstelt in het nationale team? Zijn wij voor dat imago afhankelijk geworden van belachelijke uitspraken en beslissingen van pakweg de heer Vaessen en co? Van het gesjoemel van Paul Put met één of andere obscure Chinees? Van het wanbeheer van zoveel eigengereide voetbalbesturen die vooral puin en schulden achterlaten? Waar kan ik me laten naturaliseren tot Fransman? Of Duitser, of Braziliaan? Hou toch op. Dergelijke prietpraat gaat er niet toe bijdragen dat voetbal wordt terug gebracht tot zijn juiste proporties: soms een mooie sport, waarvoor techniek, uithouding, snelheid en tactisch inzicht vereist is. Soms een mooie sport die, zoals iedere andere sport, emoties oproept, die mensen gelukkig en ongelukkig kan maken. Soms een sport die het slechtste in de mens bovenhaalt, en een spoor van vernieling achterlaat in stadions en omgeving. Soms een sport die te veel eer doet aan overroepen pseudovedetten. Maar dat is het dan ook. Stop dus die overshooting. O ja, tussen al die kletskoek vond ik, ergens verloren aan de zijkant van een blad vijftig woorden (drie lijnen op een A4-blad) terug over een echte sportman. Kenny Belaey, een bescheiden en hardwerkende gast, een acrobaat op de fiets, werd in Nieuw-Zeeland nog maar eens wereldkampioen in zijn discipline: fietstrial. Wie Kenny al eens aan het werk gezien heeft weet wat dit betekent. Wie Kenny als een aan het werk gezien heeft weet ook dat geen 5 % van de Belgische voetballers als sportman aan de hielen van Kenny komen. Proficiat Kenny !!! Misschien dat sommigen ginder, Down Under, moeten gedacht hebben: toch knappe gasten, die Belgen. Wie weet.

16 Comments:

At 8/28/2006 08:51:00 a.m., Anonymous mathieu said...

hallo paul,

ik vind wel dat je de uitspraak van die journalist nogal uitvergroot. hij kan dat ook 'bij wijze van spreken' bedoeld hebben, of om toch duidelijk te maken dat dit nie zomaar een omkoopschandaal is dat enkel in het voetbal zijn weerslag zal vinden...
maar ja, ik snap je ergens wel hoor. er zijn mensen die denken dat sport het einde van de wereld is. dat zonder sport hun bestaan geen zin meer heeft. spijtig, want het leven is veeel meer dan dat. (al is sport wel een erg ontspannend en interessant deeltje).

opmerking over kenny vind ik wel zeeer terecht! prachtige atleet, prachtige prestatie!!

wat vind je trouwens van filip meirhaeghe? nergens op het ek (ergens rond de 35ste plaats), 7de op het wk...
als alles proper is gebeurd vind ik het wel schitterend voor filip. het zal hem zeker een positieve boost geven om zich nog 2 jaar volledig te geven tot aan peking :)
(realiseert hij dan toch nog zijn gouden olympische droom??)

groetjes

 
At 8/28/2006 01:32:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Idd, was die prestatie van Meirhaeghe nu wel proper? nuja, proper of niet. Ze is alleszins te vergelijken met zijn niveau net voor hij gepakt werd...

 
At 8/28/2006 01:39:00 p.m., Blogger bewa said...

Jammer dat er zo weinig omgekeken wordt naar de prestaties van Kenny.
Een Belg aan de wereldtop, maar helaas niet op de (koers)fiets of in het voetbal.

 
At 8/28/2006 01:56:00 p.m., Blogger PiSaNgAmBoN said...

Ik vind ook dat je die uitspraak nogal uitvergroot.
Slippery slope noemt men dit in de argumentatieleer en dit is een drogreden.
Wat François bedoelde was dat een helder signaal van bond of justitie in deze zaak belangrijk is voor het imago van het Italiaanse voetbal en bij uitbereiding ook een héél klein beetje voor het land.
Jij maakt daar dan direct van dat de sportieve prestaties belangrijk zijn en gaat dan nog verder in de overdrijving dat zelfs een goal e.d. belangrijk zijn.
Beetje te makkelijk argument vind ik.

Die Belaey is een knappe atleet en dat er zo weinig aandacht wordt aan besteed valt te betreuren.
Hij is niet alleen, het is hetzelfde met de Vansteelants, an woutersen,...
Als het geen voetbal of wielrennen is krijgt het zelden véél aandacht.
In de kranten op tv en radio.
Gisteren verheugde ik mij op een 20min WK MTB en ik kreeg er 5 ofzo.
Dat is Sporza, héél droef soms.

En Meirhaeghe is idd héél sterk, maar goud is niet meer mogelijk hoor. Dat gaat niet met mannen als Saucer en Absalon. Als het nat is en héél technisch kan een medaille wel nog.

En Paul, was Sven niet geselecteerd voor het WK of deed hij bewust niet mee en hoe zit het met de punten om 3 bikers naar Peking te sturen?

 
At 8/28/2006 02:37:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

beste Pisang,

ik stel voor om het artikel eens te lezen. Het gaat er wel degelijk om dat de politiekers (in casu Bert A.) moeten ingrijpen in het voetbalgebeuren (lees voetbalbond) omdat het beeld dat van een land gevormd wordt medebepaald wordt door de voetbalprestaties. Lees het, er staat niks minder. Op zijn minst een kleine overdrijving.
Sven deed bewust niet mee, was echt niet in te plannen in zijn voorbereiding voor het veldritseizoen. Hij doet nog wel mee in Oostenrijk, volgende week.
Wat betreft die 3 bikers is er geen probleem. Als iedere biker de norm haalt van het BOIC (2x top-8 WB, top-8 E.K. of top-16 WK), dan staat België sowieso bij de top-5 in de landenrangschikking, en dan moegen er drie gaan. Roel, Filip en Sven weten dus wat van hen verwacht wordt, en niemand zal benadeeld worden door de andere!

 
At 8/28/2006 04:50:00 p.m., Anonymous Alexander said...

Helemaal akkoord met jou Paul. Belang van topsport wordt veel te veel uitvergroot.

Ik hou van sport en kan er van genieten... maar laten we niet overdrijven he, het gaat niet belang van het land.

Het belang van "gewone sport" (in de zin van voor de ganse bevolking en niet enkel topsporters) wordt daarentegen schromelijk onderschat

 
At 8/28/2006 11:06:00 p.m., Blogger PiSaNgAmBoN said...

Goeie opmerking alexander,

sport en infastructuur voor sport voor de ganse bevolking is héél belangrijk en heeft zeker wel een grote impact en wordt idd onderschat

 
At 8/28/2006 11:50:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Mooi zo, coach Paul, je hebt het vuile werk weer opgeknapt. Ik snapte ook geen snars van nonkel Frans zijn stuk, maar dacht dat ik ergens een link of een finesse had gemist. Het gaat dus om wat simpele prietpraat, zo is dat toch? Of nee, hij ambieert nog meer, zie zijn verborgen agenda (die goed gekend is door de Hogere Instanties).

 
At 8/29/2006 01:33:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

"Het belang van "gewone sport" (in de zin van voor de ganse bevolking en niet enkel topsporters) wordt daarentegen schromelijk onderschat"

Ik moet er toch even op wijzen dat men hier in België al meer als 30jaar bezig is met een Sport-voor-Allen-beleid. Oke, toegegeven men is slechts gedeeltelijk geslaagd in het bereiken van de doelstellingen, maar men is er wel degelijk mee bezig.

Nu vind ik het ook weer typisch belgisch om te zeggen: 'we geven niet genoeg aandacht aan recreatiesport of minder bekende competitiesporten'. Maar enkele jaren geleden (na de olympische spelen) moest er nog volle gaas geïnvesteerd worden in topsport, want we maakten ons belachelijk op internationaal niveau...

Wel, zolang we in ons klein landje geen goed evenwicht gaan vinden tussen het subsidiëren (en weet ik veel wa nog allemaal) van topsport en recreatiesport (sport voor allen) zullen noch de topsport, noch de sport voor allen een stap vooruit zetten. Ze hebben elkaar nodig! Benadeel het ene en het andere gaat ook niet het gewenste resultaat geven...

 
At 8/29/2006 10:32:00 a.m., Anonymous Alexander said...

Als overheid rechtstreeks investeren in topsport is geld weg gooien. Investeren in infrastructuur kan ik nog in komen, aangezien het een spill-over effect op de gemeenschap heeft.

Maar het ganse verhaal van "nationale topsport coaches" en andere actieve inmenging door de overheden enz... is dikke zever. De hoofdreden daarvoor is dat het moeilijk voor een overheid is de allocatie van inspanningen/funds te maken op een efficiente manier. Ik bedoel, meestal draait het uit op beslissingen die verdacht worden van vriendjespolitiek, populisme, etc...

Zorg ervoor dat er een interessant kader is voor prive-investeringen in topsport en de keuze zal automatisch op een efficiente manier gebeuren.

Een goed voorbeeld is het systeem dat opgezet is voor investeringen in de audio-visuele sector. Men heeft een fonds opgericht waarin bedrijven fiscaal vriendelijk kunnen investeren in audio visuele projecten. Ze krijgen een bepaalde minimum return gegarandeerd door het fonds (doordat dit fonds succesvolle en minder successvolle project balanceert); maar elk bedrijf kiest zelf de films uit waarin het wil investeren uit de voorstellen (scenarios) die hen rechtstreeks opgestuurd worden door producenten. De vrees was dat enkel "commerciele" films funding zouden vinden, maar dat blijkt niet zo te zijn. Meer kunstzinnige films zijn even successvol en vinden ook private funding. In het zog van dit systeem heeft zich een ganse instustrie in Belgie ontwikkeld.

Waarom is dit systeem successvol? Omdat je de keuzes laat maken door een efficient markt systeem. Door spelers die op een rationele manier beslissen, terwijl ze ook rekening houden met hun interesses. De taak van de overheid is de spelregels te bepalen en scheidsrechter zijn, niet van zelf speler te worden.

Paul, ik vraag me af wat je er van denkt.

 
At 8/29/2006 01:11:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Dag Paul,
Ik werd bijna ziek van de krant van maandag en ik wijt dit fenomeen ook voor een deel aan het feit dat ik enkele weken geleden ben uw blog te verslinden. Een vol blad per belgische competitematch!...Zoals veel anderen heb ik nog niet de kracht om 's zaterdags niet naar voetbalverslagen te kijken dus ik weet ongeveer wat veel van die matchen waard zijn...(0,0)
Na heel die boek voetbal kwamen er twee bladzijden 'artikeltjes' met internationale topprestaties van belgen (mtb, duathlon, zwemmen, moto,...)...meer commentaar overbodig?

 
At 8/29/2006 01:13:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

Eén van de volgende dagen het belang dat moet gehecht worden aan sport

Coach

 
At 8/29/2006 03:35:00 p.m., Blogger wimvdputte said...

Om mij ook even in de discussie te mengen:

Iets meer dan 10 jaar terug werd er in Gent een prachtige indoor-atletiekpiste gebouwd. Een doorn in het oog van Antwerpen die zich benadeeld voelde en nu - na jaren stampvoeten en blèten - ook z'n eigen piste krijgt.
Een mooi staaltje van politieke jaloesie en kleine kinderenmentaliteit.
En zo worden er op de paar vierkante kilometer die Vlaanderen groot is opnieuw honderdduizende euro's verspild en ik kan nog zo een paar voorbeelden aanhalen.

 
At 8/31/2006 10:58:00 p.m., Blogger Jack Barrows said...

Zo met de verkiezingen voor de deur, past dit stukje wel in de sfeer en kon het uit de mond van een politicus komen, de manitous van de drogredeneringen.

Dat er een zekere haat tegenover de voetbalsport is, waarbij een zekere zwak is uitgedrukt, ligt er dik op en wordt zelfs niet tussen de regels verstopt. Dat voetballers mietjes zijn in vergelijking met triatleten kan een waarheid als een koe zijn. Ik zou het niet weten, ik ben geen van beide, maar het is vooral naast de kwestie. Dat voetbal een wereldsport is, met zoveel uitstraling, aantrekkingskracht en macht is een feit en kan je niet ontkennen. Elk land heeft zijn of haar symbolen en voetbal is er nu eenmaal eentje van. We stereotyperen landen zoals mensen en in Brazilië zullen ze dat graag horen. Vraag eender wie op straat drie woorden te geven die dat land beschrijven. Ik weet welk woord daar in 95 procent van de gevallen tussen zit. Feit is dat het een feit is, dat er nu met ons gelachen wordt, ook al is dat om een belachelijke reden, maar de vragen zijn: wil je daar wat aan veranderen, kan je daar wat aan veranderen of zullen we gwoon blijven kakken op het koningshuis?

 
At 9/01/2006 11:24:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

beste Jack,

haat tegenover de voetbalsport? Absoluut niet. Heb zelf de jeugdcategoriën doorlopen, ik ben fysical trainer geweest in 2° klasse, en ik mag graag een leuke voetbalmatch op tv meemaken. Ik ga zelfs af en toe live naar een voetbalmatch kijken. Ik heb zelfs gedurende een jaar voetbalseats gehad in Tielen, toen 2° klasse. Om maar te zeggen. Het enige wat ik wil zeggen dat het tijd wordt dat het belang van voetbal wordt gerelativeerd, en dat het onderhand voldoende is met die overshooting.

Coach

 
At 9/01/2006 03:23:00 p.m., Blogger Jack Barrows said...

Ik geef je gelijk daarin, maar nogmaals, hoe wil je dat veranderen? Die ongelooflijke economie die daarachter zit, de wetenschap bij politici en andere machthebbers die het voetbal kunnen gebruiken en misbruiken, de druk bij televisiezenders om er zoveel aandacht aan te geven omdat het gewoonweg scoort en andere, daarom zeker niet minderwaardige sporten niet. Zolang de bal rolt, zal het geld rollen en zwichten de media, al dan niet terecht. En je kan kritiek op het pad dat het Europese voetbal betreden heeft, dat al lang niets meer net de basis te maken heeft, omdat ene Blatter en diens peetvader Havelange geen bal om de basis geven. Van de andere kant, ga eens naar de sloppenwijken in Sao Paolo of gewoon al de armtierige buurten van Brussel, ze zijn verdomd blij dat ze daar een bal hebben. Er is inderdaad een overshooting, maar er moet eerder iets veranderen aan het wezen van de sport, niet aan het belang, want dat lijkt me niet te overschatten.

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home