dinsdag, juli 18, 2006

Sportkot

Morgen heb ik om 10.30 u een afspraak in de faculteit voor Bewegingswetenschappen en Revalidatie van de KULeuven, kortweg het Faber genoemd. Het is al bijna dertig jaar geleden dat ik daar ben afgestudeerd. Een eeuwigheid haast, ik word oud. En toch is er niet veel veranderd. Hier en daar werd hoop en al iets opgefrist. Er lopen zelfs nog proffen rond van in mijn tijd, minder kwiek misschien, maar meer nog dan in mijn studentenleven omgeven door een aureool van wijsheid. Eigenaardig toch. Ik kan me niet voorstellen dat ze toen een stuk jonger waren dan ik nu. Zouden die jonge studentjes die ik daar tijdens het academiejaar zo zelfzeker zie rondslenteren mij ook zien als een haast oude man? Ik ga er deze keer er niet om te studeren, ik ga er om advies in te winnen. En eigenlijk ben ik blij dat ik dat in mijn eigenste "Sportkot" kan doen. Coachen van topatleten vergt vandaag een multidisciplinaire aanpak. Alleen kan je het niet meer. Mijn aanspreekpunt is inspanningsfysioloog professor Peter Hespel. Wij overleggen samen, hij adviseert en stuurt bij. Hij kent alles van aërobe, anaërobe en vetdrempels, maximaal zuurstofopnamevermogen, melkzuurcurves, hypoxietraining en voedingssupplementen. Morgen buigen we ons over Luc Van Lierde en Sven Nys. Luc heeft er net een relatieve recuperatieperiode opzitten, en hij moet nu getuned worden voor zijn laatste aanloopfase naar de Ironman in Hawaii. Er staat een doorgedreven inspanningstest op het programma, en een ultieme test van een nieuwe set pedalen. De problematiek van Sven ligt op een heel ander vlak. Sven deed het zondag goed tijdens het Belgische kampioenschap mountainbike. Zijn grootste tegenstanders waren echter niet Paulissen of Meirhaegen, wel de hitte die bij hem voor een extreem, en voorlopig niet bij te vullen vochtverlies zorgt. Telkens weer zijn krampen het blokkerende gevolg. Sven is een winterman, hij houdt van koude, regen, wind en sneeuw. Warme weersomstandigheden zijn niet aan hem besteed. Ik vrees echter dat de weergoden daarmee volgende week geen rekening gaan houden tijdens het Europese kampioenschap in Italië. We moeten dus een oplossing vinden. Ik hoop echt dat de wetenschap ons niet in de steek zal laten.

7 Comments:

At 7/19/2006 08:22:00 a.m., Anonymous jan vda said...

beste Paul,
is het mogelijk om een eventuele oplossing ook neer te pennen voor ons want ik kamp met hetzelfde probleem tijdens het uitvoeren van mijn gewone dagelijkse werk, daardoor durf ik zelfs niet te sporten met dit weer. Ik ben dan ook net zoals Sven Nys een wintermens en ben nu heel hard aan het afzien. Net alsof ik continu bloeddrukval heb. Drinken en eten helpen echt niets.
Alvast bedankt,
Jan

 
At 7/19/2006 09:40:00 a.m., Anonymous Peter said...

Dag Paul,

Groetjes van een oude bekende.


Petr Vabroumol

 
At 7/19/2006 01:23:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Goeiemiddag Paul, waarschijnlijk klaar je vlug een klusje tussen de soep en de patatten, moet kunnen.
Met dit tropische weer komt het oogsten dichterbij, jij kan niet alle hooi op je vorken blijven torsen. Daarom deed ik ongevraagd een geste: ik schreef (zeg maar: fabuleerde) zelf het verslag over een verschroeiend Rosse Raket, opgestegen en neergestreken met een zege in de Power Triathlon van Aarschot: zijn naam is Kareltje (van de clan) Pardaens. Uiteraard vermeldde ik mijn verhelderende bronnen, lees en corrigeer mij aub.

 
At 7/20/2006 09:01:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Een koffielepeltje zout opnemen s morgens zoals de Touaregs in de Sahara. Niet echt wetenschappelijk of lekker maar het zorgt er wel voor dat vocht in je lichaam blijft.

Mvg
Hailé

 
At 7/20/2006 08:04:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Mooie prestatie, Paul, mooi stukje ook, maar terzake Karel Pardaens in mijn comment op je vorige item + mijn referentie naar jou op mijn blog, vond je dat maar niets? Sorry als het grapje niet werkte.

vrijpostig,
Marlon.

ps: eigenlijk wou ik jullie beide in de kijker zetten (terechte publiciteit, tweemaal dik verdiend!)

 
At 7/20/2006 09:13:00 p.m., Anonymous Paul said...

Toch wel Marlon, toch wel. Mijn antwoord komt nog, op jouw weblog. Ondertussen wil ik al wel melden dat ik me uitzonderlijk vereerd voel om in één adem genoemd te worden met Xaviera Hollander.

Paul

 
At 2/01/2007 12:05:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Enjoyed a lot! home insurance owner quote uk Sony handycam hc14 Space tv + listings Weight loss with no pills Tyla 1000 tv lamp recall Berk county tv station Interior design law office

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home