woensdag, juli 26, 2006

Pasta met zalm en scampi's

Deze morgen om half acht was ik in het zwembad van Herentals met twee atleten die de ambitie hebben om de Ironman van Hawaii te winnen. Marc Herremans voor de eerste keer, voor Luc Van Lierde zou het een hattrick betekenen. Ik weet dat de eerste betere kaarten in handen heeft dan de tweede om deze ambitie waar te maken, maar ondanks het meewarig schouderophalen van een aantal "kenners" blijf ik tot nader orde geloven in de kansen van deze laatste. Luc zit, na een bijzonder moeilijke periode die veel te lang heeft aangesleept, terug op de rails. Hij maalt niet om een ritje van Brugge naar de Kempen, hij traint zoals het hoort, hij komt alle trainingsafspraken na, en wat misschien nog het belangrijkst is, hij begint stilaan zelf te geloven in zijn kansen.
Na de zwemtraining vertrok Marc naar huis omwille van een eerder gemaakte afspraak. Voor Luc volgde een melkzuurtest op de atletiekpiste, 4 x 2000 meter. Het was al broeiheet deze voormiddag. Luc zag af, en al na de tweede 2000 meter snakte zijn oververhitte lichaam naar afkoeling. Hij ging door, tot tegen de limiet van zijn mogelijkheden. In totaal liep Luc 15 kilometer. Ik zag dat het goed was, perfect op het vooropgestelde schema.
Na een lichte lunch (pasta met zalm, scampi's en tomaatjes, bereid door de beste kokkin van de Boskant in Lichtaart) volgde dan een derde training. Zestig kilometer fietsen stond op het schema, met als specificatie "losrijden". Ik besloot mee te rijden. Losrijden met Luc moest nog wel lukken.
Al na één kilometer, en niks te vroeg, leek het me aangewezen om achter Luc te gaan rijden, afhankelijk van de windrichting nu eens links, dan weer rechts van zijn achterwiel. Met een klein verzetje maalde hij de kilometers af, op de rechte stukken continu cruisend tussen de 36 en de 40 km/u. Relax lag hij op zijn tijdritstuur, de romp bewegingsloos, de drooggetrainde dooraderde benen soepel ronddraaiend aan meer dan 100 omwentelingen per minuut. Na 1 u en 36 minuten stonden we terug aan mijn voordeur. 58 kilometer met een gemiddelde van 36 km/u. Gemiddelde hartslag bij Luc: 120 slagen/min. Pasta met zalm en scampi's voor de start van de Ironman. Misschien nog niet zo'n slecht idee.

19 Comments:

At 7/26/2006 07:13:00 p.m., Blogger koen fillet said...

En mogen we jou gemiddelde hartslag ook kennen, Paul?

 
At 7/26/2006 07:45:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Paul,

All the best met beide atleten

Greetz Peter (Rwanda)

PS; elk van je atleten is van harte welkom hier voor een of andere hoogtestage

 
At 7/26/2006 08:47:00 p.m., Anonymous Paul said...

Te hoog om nog te kunnen spreken over gezonde sportbeoefening Koen.
Ken je de uitdrukking "aan de rekker hangen"?

 
At 7/26/2006 08:48:00 p.m., Anonymous Paul said...

Dag Peter,

bedankt voor het aanbod. Het komt er misschien nog wel eens van.
Hoe is het trouwens met de conditie. Terug een ultraloop in het verschiet?

 
At 7/26/2006 09:11:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Een derde Hawaii overwinning voor Luc, een natte droom van mij. Als dat eens zou kunnen. Ik ga te voet van Brugge naar Scherpenheuvel en terug.

 
At 7/26/2006 09:35:00 p.m., Anonymous paul said...

ik ga mee

 
At 7/26/2006 09:37:00 p.m., Anonymous Mike Reys said...

Luc heeft het talent... op alle drie de disciplines. Talent komt altijd bovendrijven!
120 is wel heel laag voor 36km/u...

 
At 7/26/2006 09:39:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ok dat is afgesproken. Als Luc wint, te voet van Luc zijn huis tot Scherpenheuvel en terug.

 
At 7/26/2006 11:38:00 p.m., Anonymous Karel P. said...

"120 is wel heel laag voor 36km/u...", en bij 36°C !
Edoch, er worden geen prijzen gegeven aan degene met de laagste hartslag (ook al is er een statistisch significant verband "at the population level").

 
At 7/26/2006 11:53:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Een extra-sportief commentaar als variant: dit was een genadeloos mooie colum, de perfectie (van LVL) werkt blijkbaar besmettelijk naar andere domeinen. Daarom kom ik hier ook lezen, om te leren. Btw, blij met de interventie van Kareltje, erg to the point. Graag meer van dat, slimme mannen van de wetenschap.

 
At 7/27/2006 10:19:00 a.m., Blogger Coach Paul said...

Ik verbaas me ook altijd opnieuw over de lage hartslagen van Luc. Nooit voorheen had ik trouwens een atleet met een dergelijk lage maximale hartslag. Ik frisse toestand ligt die ergens tussen de 165 en 170 slagen/minuut. En ja, je hebt gelijk, er worden geen prijzen uitgedeeld op basis van hartslag. Maar die gast heeft talent, en geloof me, dat is nog niet opgebruikt!

 
At 7/27/2006 11:14:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Paul,

Ik loop-wandel eind augustus de "kleine" tour du mont blanc van Courmayeur naar chamonix 86km met 4500mtr hoogte.
Die uitnodiging om hier in Rwanda te komen trainen is geen grap hé, jullie zijn echt van harte welkom.

Greetz Peter

 
At 7/27/2006 01:35:00 p.m., Anonymous Karel P. said...

Begrijp me zeker en vast niet verkeerd:
- ik twijfel niet aan het talent (de motor) van Luc VL (het is immers ten overvloede bewezen)
- zijn leeftijd hoeft hem inderdaad nog geen parten te spelen (onder de dappere Belgen bewijzen een Koen Hoeyberghs (41 jaar jong) of, beter nog, een Gerrit Schellens (40 jaar jong) het nog elke week)
- van de Belgische toptriatleten is het degene die ik eigenlijk het minste ken, maar hij is me steeds allesbehalve "omhooggevallen" overgekomen (vind hem zelfs onwaarschijnlijk (té?) schuchter voor zijn palmares)
- een derde zege in de moeder aller triatlons is hem dan ook van harte gegund, wat mij betreft.

 
At 7/27/2006 01:44:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

ik vind wel dat een maximum pols van rond 165-170 toch een ander licht werpt op die H120...
dit staat toch gelijk aan een hartslag van 140 vr iemand met een maximum v 190bv. dit is nog steeds erg laag vr zo'n snelheden, mr maakt het toch al ix menselijker :)

 
At 7/27/2006 02:49:00 p.m., Anonymous marc said...

ook van mij alle respect en diepste waardering voor Luc. Af en toe kruis ik hem al lopend langs het Kanaal Brugge-Oostende. Hij heeft een prachtige loopstijl, hij is een prachtige atleet. Ik hoop voor hem een derde Iron Man maar voor mij is hij nu reeds één der beste atleten die België ooit gekend heeft. Hoedje af. marc

 
At 7/27/2006 02:54:00 p.m., Anonymous Marathon Frank said...

Ik ga mee te voet van Brugge naar Scherpenheuvel. Als ik daar ben zal ik bekijken of ik ook nog mee terug ga !

 
At 7/27/2006 04:55:00 p.m., Anonymous mathieu said...

hehe, da wordt een omvangrijk groepje :)

 
At 12/05/2006 08:44:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you!
» » »

 
At 3/03/2007 12:06:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Where did you find it? Interesting read » »

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home