vrijdag, juli 21, 2006

Meer vragen dan antwoorden

Ik pieker soms. "Soms" schippert op een schaal van zelden tot dikwijls, afhankelijk van wat in mijn eigen vluchtige sportuniversum, en bij uitbreiding in DE sportwereld gaande is. Ik stel mezelf, mijn trainingsschema's, mijn coaching wel eens in vraag, soms tijdig, en naar ik uit het verleden heb geleerd, soms ook te laat. Ik loop ook wel eens te denken over vragen waarop ik niet dadelijk een antwoord kan geven, soms niet durf te geven. Een grabbel in de vragenton levert bijvoorbeeld het volgende op: 1. Hoe kan iemand die volledig onderuit is gegaan, na meer dan twee weken Tour, na twee loodzware bergetappes, één dag later, na amper één nacht recuperatie, in een nog zwaardere bergetappe verrijzen uit zijn as? 2. Hoe komt het dat bij een aantal renners de voeten (en oren) nog groeien als ze al enige tijd de twintig gepasseerd zijn? 3. Waarom zijn niet alle renners die op de lijst van dokter Fuentes en bovendien op de lijst van de favorieten stonden uit de Tour geweerd? 4. Waarom hebben we geen renners meer die bergop kunnen rijden? 5. Waarom hebben we geen renners meer die in de Tour een deftige tijdrit kunnen rijden? 6. Waarom hebben we geen renners meer die in de Tour een deftig eindklassement kunnen rijden. 7. Waarom zijn voor de Belgische renners zelfs de Ardense hellingen te lang, te zwaar, te steil, te... 8. Waarom hebben we in de atletiek geen enkele loper meer die zelfs maar in aanmerking komt voor een plaats in een Olympische finale? Waarom hebben we geen opvolgers voor Roelants, Lismont, Puttemans, Van Damme, Brijdenbach, Parmentier e.d. 9. Waarom zal het in 2008 in Peking niet beter gaan dan in Athene 2004? 10. Hoe los ik het "krampprobleem" van Sven Nys op? 11. Hoe krijg ik Luc Van Lierde in optimale conditie aan de start van de Ironman? 12. Zal Peter Croes de resultaatverbintenis van BLOSO alsnog kunnen nakomen? 13. Welk probleem heeft mountainbike- en veldritcoach Rudy Debie met P.V.D.B.? 14. ...

6 Comments:

At 7/22/2006 07:37:00 p.m., Anonymous Floyd Landis said...

volgens mij is De Bie jaloers op wat je allemaal bereikt in "zijn wereldje". Zijn dat trouwens niet dezelfde polemieken als die waar ene De Vlaeminck je ook voor benijdt?

 
At 7/23/2006 09:21:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Opvolging voor Brijdenbach is er wel hoor. De 400m is in België (na Vanbranthegem) volledig gedomineerd door jongeren onder de 20!

 
At 7/23/2006 09:37:00 p.m., Anonymous Paul said...

Beste anonymous,

er is ongetwijfeld enig talent in België. En de 18-jarige Jonathan Borlee is heel zeker iemand met capaciteiten. Maar de weg om overal in Europa de 400m te winnen op de grootste meetings is nog heel ver. De weg om 2 keer top-5 te halen in een Olympische finale misschien nog verder. Zo hebben we ook Thomas Matthys. Na zijn 1'46.75 in Luik liet hij al verstaan dat hij ooit het record van Van Damme zal kloppen. Ik hoop het, en ik wens het hem toe. Maar ook voor hem is de weg nog lang. En ook hier nog langer om twee maal zilver te halen op de O.S.. Ik zie de echte opvolging nog niet direkt zitten. Ik hoop echt, heel gemeend, dat ik me vergis!

 
At 7/24/2006 12:02:00 a.m., Anonymous Karel P. said...

Ik denk dat het een hele hoop retorische vragen zijn, waarover je zit te "piekeren", Paul. Je kent zelf het antwoord op de meeste vragen allicht beter dan wie ook.

Wat de opvolging betreft van de Vlaamse vedetten van weleer, toen er nog geen Kenianen van systematisch trainen gehoord hadden en - toegegeven - de westerse jeugd nog niet zoveel chips at en videospelletjes speelde: we hebben in het wielrennen een Tom Boonen en jouw Sven Nys; we hebben nu triatlon met jouw Luc Van Lierde en Peter Croes, naast een Marino Vanhoenacker, Rutger Beke en Gerrit Schellens; duatlon met Benny en Joerie Vansteelant, Jurgen Dereere, Rob Woestenborghs, Koen Maris; tennis met Kim C. en Justine H.; atletiek met Tia H. en Kim G.;...

Enfin, voor jou is het glas misschien halfleeg, voor mij is het halfvol. Er zijn misschien iets meer Olympische medailles te winnen dan 50 jaar geleden, maar vooral exponentieel veel meer gegadigden.

Waaruit je nu ook weer niet moet concluderen dat ik het eens ben met alle maatregelen die onze sportminister afkondigt en het mijns inziens vb. ook snor zit met het activiteits- en verwengehalte van onze maatschappij. Ik sluit me echter aan bij wat de eerdervermelde Kim G. zich gisteren, na afloop van De Nacht, zich nog liet ontvallen: "Je moet focussen op jezelf, aan de concurrentie kan je toch niets doen". Vrij vertaald: "verbeter de wereld, begin met jezelf (je eigen atleten); doe wel en kijk niet om". Zoals jij als coach vermoedelijk al wel bezig bent.

 
At 7/24/2006 08:43:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Tja, Karel is een dichter, dat was reeds lang geweten door de goegemeente om hem heen. Toch mooi door hem verwoord, nietwaar Popol?

de Marlon,
fan van beide.

ps: who the fieldfuck is The Bie Boy?

ps-bis: beste coach, je weblog staat op smelten, ik blokkeerde minuten op een comment, misschien wat verse pap of water geven?

 
At 7/27/2006 05:48:00 p.m., Anonymous Hendrik said...

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=DMF27072006_023

 

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home