donderdag, juli 27, 2006

Hoop

Een uurtje na Landi's raid kreeg ik een journalist van Het Nieuwsblad aan de lijn met de vraag of ik een verklaring kon geven voor de miraculeuze wederopstanding van betrokken renner. Daar sta je dan. Je weet heel goed dat het niet kan, niet op een normale manier. Nu niet, gisteren niet, morgen niet. Maar dat kan, mag je niet zeggen. Je hoedt je voor loze verdachtmakingen, voor wat voor valse beschuldigingen zou kunnen doorgaan. Je denkt in een flits aan tien jaar geleden, toen je, jong(er) en onervaren, nogal straight je idee gaf over de dopingsproblematiek. Emmers str... over mijn nek was het gevolg. Je denkt dus even na, wikt je woorden, kauwt erop en als je tijd hebt herkauw je ze nog even. Je giet je woorden in een plausibel verhaal over dehydratatie, baxters en nog wat fraais. Enkele dagen later sta je daar dan weer. IJskoud bij de fluit gepakt door Floyd. Eén troost, je bent niet alleen. Je bent één van de miljoenen. Schrale troost toch. Zeg ik vanaf nu waar het echt op staat? Natuurlijk weet ik waarom er zo'n grote oren meerijden in het peloton. Natuurlijk weet ik waarom heel wat voeten nog groeien als de herfst in de voetengroei al lang is ingetreden. Natuurlijk weet ik dat miraculeuze opstandingen na twee weken zware rittenwedstrijden met heel iets anders te maken hebben dan met een combinatie van koolhydraten en eiwitten. Natuurlijk weet ik dat bloeddoping al veel langer bestaat. Natuurlijk ken ik namen van renners die nog op de lijst staan van Fuentes. Natuurlijk weet ik dat mensen uit het wielermilieu die Landis' geval afdoen als een geïsoleerd geval beter weten, dat ze zelfs bewust liegen dat ze zwart zien. Natuurlijk was het me al lang duidelijk waarom Jan Ulrich altijd de verdediging van Armstrong bleef opnemen, als deze beschuldigd werd van doping, waarom Leipheimer niet van de toren is beginnen blazen toen bleek dat heel het zootje renners dat vorig jaar voor hem eindigde in de Tour de kluit van a tot z had belazerd. Natuurlijk weet ik dat renners nooit geleerd hebben te leren uit de fouten uit het verleden, en dat ook nooit zullen doen. En toch zal ik niet echt wild om me heen beginnen te schoppen. Waarom? Omdat ik ook weet dat er ook eerlijke renners zijn, dat sommigen grote prestaties hebben geleverd en nog leveren, gewoonweg clean. Zij verdienen het niet om over één kam geschoren te worden met het hele zootje bedriegers. Zij verdienen wel respect, en zij houden een sprankeltje hoop levendig. En zolang er hoop is....

20 Comments:

At 7/27/2006 11:08:00 p.m., Blogger wimvdputte said...

Gewoon verder doen Paul.
Zonder jou was het mij zo'n 14 jaar geleden (en op 1 jaar tijd) nooit gelukt om de Marathon van New York te lopen.
Hoe dat gelukt is ? Gewoon. Verstandig opbouwen, HFmeter altijd om, geen zotte dingen en ook geen zotte verwachtingen scheppen.
Ik ben er je nog steeds eeuwig dankbaar voor.
Groeten, Wim

 
At 7/28/2006 01:07:00 a.m., Anonymous caramel said...

jammer dat we dat respect niet kunnen betuigen, want zeker ben je jammer genoeg nooit...

 
At 7/28/2006 09:25:00 a.m., Anonymous Paul said...

Kom, kom Karel. Als ik niet beter wist zou ik denken dat je nog nooit op een fiets hebt gezeten.
Landis, dag 1: aan de rekker, vechtend voor zijn gele trui. Niet aflaten, vergeten dat de benen op ontploffen staan. En dan toch de groep, met nummer 2 en 3 laten en zien wegrijden, noodgedwongen. Eerst meter voor meter, dan 30 sec, 1 min, 2 min... Toch maar vechten, met de moed der wanhoop. Plots geen moed meer, alleen wanhoop, wegens een onoverbrugbare kloof. Bijna 10 min, de vernieling in, leeg, uitgeput, helemaal kapot.
Landis, dag 2: fris als een hoentje, op 135 km van de meet in de aanval. Een sneltrein, de onderarmen losjes op het stuur. Grote molen, en toch souplesse. Berg op, berg af. "Doorgaan, Floyd, de favorieten zijn aan het jagen, in groep, met ploegmaats." Het oortje liegt er niet om. Geen probleem voor Floyd, de benen zijn niet goed vandaag, neen, ze zijn super. Onverdroten verder rijden, onderweg bonificaties oprapen, en tijdens de laatste col, na meer dan 100 km solowerk, nog een tandje bij. Achter hem alleen nog puin en pijn, vertrokken gezichten van geslagenen die zich enkele uren voordien nog heersers waanden.
Nog eens: kom, kom Karel. Dat is niet het verschil tussen 39 en 40 km/u, dat is geen wereld van verschil, dat is een heelal van verschil!!!

 
At 7/28/2006 09:55:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

kan ik uit je blog halen dat je beweert dat leipheimer ook pakt?

 
At 7/28/2006 10:02:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik heb niet de pretentie om jouw vakkennis en inside-informatie tegen te spreken, Paul, maar de 'raid' van Landis zat toch iets anders in elkaar: het eerste driekwart hebben 'ze' hem laten rijden, in de hoop dat de gele trui het wel zou oplossen. Niet dus. Dan is het niet zooo moeilijk om een paar minuten bijeen te fietsen. Daarna volgt een korte ploegentijdrit van Voight, Gonchar en consorten, waar Landis inderdaad een minuut of 3 toegeeft, maar waar tegelijk Klöden, Menchov, Evans en de hele kluit aan flarden worden gereden. En daarna is het man tegen man... Maar toegegeven, de manier waarop Floyd z'n vuistje maakte en van z'n fiets sprong, had wel een erg opgefokt trekje.

 
At 7/28/2006 10:04:00 a.m., Anonymous piet peters said...

die laatste 'anonymous' ben ik dus; weer eens op het verkeerde knopje geduwd...

 
At 7/28/2006 10:14:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Paul,
Ik wens hier wimvdputte bij te treden en je aan te moedigen om koppig, in je eigen typische stijl, atleten op een gezonde manier te blijven trainen. Ik onthou uit de periode dat ik met jouw programma's heb getraind vooral het volgende; realistisch doelen na te streven. Dankzij uw wijze raad loop ik nog steeds met zeer veel plezier wedstrijden met af en toe een behoorlijk resultaat als gevolg.Een bijkomend groot voordeel is dat ik met mijn 46jaar nog nooit blessures heb opgelopen.
Dank voor alles, Peter (Rwanda)

 
At 7/28/2006 11:49:00 a.m., Blogger pietje velo said...

Paul, ik had je interwiew in het nieuwsblad gelezen, en was een beetje teleurgesteld dat je antwoorden niet scherper waren. Blij dat we hier de reden ervan krijgen, alhoewel het soms geen kwaard kan om een emmertje str... over je heen te krijgen.
Wat me aan de Floyd ook opviel. Waarom dronk die man redbull ná de koers? Onlogisch toch als je weet dat caffeïne stimulerend en vochtafdrijvend werkt. En dat is nu niet hetgeen je nodig hebt om te recupereren. Tenzij je een vochtafdrijvende werking wil bekomen om door de controle te geraken. Soit, hij is er niet doorgeraakt en ik ben ongetwijfeld veel te ver aan het nadenken.

Ps:keep on going met je blog!

 
At 7/28/2006 11:56:00 a.m., Anonymous Paul said...

Pietje,

die red bull is niet zo abnormaal.Ik kom net terug van een intensieve fietstraining, en wat heb ik hier voor me staan, leeg? Juist een blikje RB.
RB geeft inderdaad energie na een inspanning. OOK tijdens een inspanning trouwens. IK ken heel wat atleten die het gebruiken in een triatlon over de hele afstand, soms ook wel aangelengd met water.
Dus, ik zou daar wel niks achter zoeken.

 
At 7/28/2006 11:59:00 a.m., Anonymous Paul said...

Karel,

neen, ik heb niet meer gefietst aan 36 km/u. Luc is trouwens terug naar Brugge. Wel heb ik net 58 km gefietst in 1u 41' 55". Alleen, weinig of geen wind, 50 x 17 getrapt, halve bidon water gedronken. Paul

 
At 7/28/2006 01:50:00 p.m., Anonymous Karel P. said...

Amai, da's er anders toch ook weer niet naast gefietst, Paul !
Mocht dat wel van uwen trainer, of stond er geen recup op het schema? ;-)

 
At 7/28/2006 02:00:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Amaai Paul, maar een half bidonneke in dit weer. Zouden je atleten dat ook mogen?

Joachim

 
At 7/28/2006 07:36:00 p.m., Anonymous marlon vanco said...

Beste Paul, ivm je antwoord aan wetenschapper en triatleet Karel Pardaens: waarom had je die vranke taal niet gesproken in Het Nieuwsblad? Ik snapte toen niks van je vlakke commentaar, zo kende ik coach Paul niet. Je schrijft nu daarover: " Daar sta je dan. Je weet heel goed dat het niet kan, niet op een normale manier. Nu niet, gisteren niet, morgen niet. Maar dat kan, mag je niet zeggen...". Als jij het niet gaat zeggen, wie dan wel misschien? Niet de hordes nep-journalisten hoor. Je onderschat jezelf Paul, neem de verantwoordelijkheid die je toekomt. Btw, Karel geeft toch een originele en alternatieve invalshoek aan de affaire. Moet kunnen. Leve de verrijkende controverse, het woord is aan de jongens van de wetenschap. Ik hou nu mijn bakkes.

 
At 7/28/2006 10:07:00 p.m., Blogger Jack Barrows said...

Met alle respect,
Dingen blijven zoals ze zijn,
als de mensen die het weten en het kunnen veranderen,
zwijgen en zich terugtrekken in een weblog,
zo de doofpot in de hand gewerkt wordt en de grote klok achteruit draait,
als de mensen die de kennis bezitten de ballen niet meer hebben,
schrik voor stront,
maar die hangt toch al lang aan de knikker.

 
At 7/29/2006 05:32:00 p.m., Anonymous rudi said...

Het beste vind ik de commentaar van Lefevre die hardop uit de borst schreeuwt : Het krapuul moet eruit!! Hij die als PR-man Museeuw aanstelde die ook niet verlegen zat om een gesneden brood, wespen e.d. Dit bewijst gewoon dat iedereen weet dat bijna iedereen doping neemt. Het is enkel een sport om niet gepakt te worden en zoveel mogelijk net onder de grens te blijven. Zou ik de avond voor de 1/2 marathon van bxl ook maar een halve fles whisky drinken??

 
At 7/30/2006 10:10:00 a.m., Anonymous Geert said...

dag Paul,

Waarom vergelijken de onderzoekers bij een dopingtest niet sowieso een oud(er) bloedstaal ?
Zeker na de zaak Rutger Beke ?
Dienen ploegrenners bij indienstneming trouwens geen medisch onderzoek(en bloedtest) te ondergaan.
Dan zijn die stalen of resultaten toch makkelijk beschikbaar ?

Geert

 
At 7/30/2006 08:58:00 p.m., Anonymous mdr said...

Daar sta je dan. Je weet heel goed dat het niet kan, niet op een normale manier.

Ik laat in het midden of Landis al dan niet schuldig is maar ik stel me wel de vraag hoe je dan "bergen" van verschil maakt met enkel maar testosteron???

Het is makkelijk zijn superdag te verklaren door dopinggebruik maar dan zaten de andere renners toch wel met een zéér zwakke dag...

 
At 2/05/2007 04:37:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Very nice site! gmc 3500 4x4 dually Patanol law suits Rate sexy legs Pharmacies in reston Wattage for hair dryer proactiv solution in canada Olympian renault Advocare dietary supplements Renault kangoo klub Protonix discription http://www.scholarships-2.info/Baltimore_benz_dealer_mercedes.html Muscle and fitness com Credit consultant debt settlement company http://www.waterbeds7.info/Rozrusznik_fiat_brava.html Buy detector radar uk Huge 42 piece mixed lot of maternity clothes Prozac and valium drug fiat uno turbo engine

 
At 3/03/2007 07:42:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Looking for information and found it at this great site... Yu gi oh gx toys Lamborghini diablo vt 6.0 pictures Lowest price for didrex Vitamin world inc. Diet cellulite

 
At 3/15/2007 01:35:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it film editing classes

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home