donderdag, juni 01, 2006

Werk

Een groot deel van het werk van een trainer bestaat erin om trainingen en wedstrijden te analyseren. Wat gaat er goed, en vooral, wat ging er fout? Alleen zo kunnen de trainingen en de wedstrijdresultaten bijgestuurd worden. Gisteren was het tijd om de zevende plaats van Luc Van Lierde in Lanzarote onder de loupe te nemen. Ik word daarin perfect bijgestaan door professor Peter Hespel, inspanningsfysioloog en voedingsdeskundige aan de KULeuven (Topsport ABC). Tot op de gram en de milliliter analyseerde hij de vocht- en energieopname van Luc vlak vóór de wedstrijd, en tijdens ieder wedstrijdonderdeel. Zijn conclusie was klaar en duidelijk: Luc MOEST instorten tijdens de wedstrijd. Hij zei zelfs dat sommige fouten in de wedstrijd gelijk stonden met "dood met de kogel". In totaal nam Luc 165 gr suikers te weinig op, en zijn vochtdeficiet bedroeg minimaal 2.5 liter over de volledige triatlon. Dit komt overeen met een suiker- en vochtopname voor minstens twee wedstrijduren. Eigenlijk is het een mirakel dat Luc zijn marathon nog kon uitlopen in drie uur. Nadien werd er met Luc een nieuw systeem van pedalen uitgetest. Hierdoor zou hij 5 tot 10% meer kracht kunnen ontwikkelen. En als afsluiter namen we nog een inspanningstest op de fiets af. Om 14.30u had ik met Luc al een eerste bespreking, om 15.30u kwam Peter Hespel ons vervoegen, en om 22.00u gingen we uit elkaar, slimmer, met nieuwe richtlijnen en met een versterkte motivatie. Tijd voor andere atleten. Eén ervan heeft een vrij ernstige knieblessure, een andere had tijdens het weekend onrustwekkende hartritmestoornissen. Werk aan de winkel.

15 Comments:

At 6/01/2006 11:28:00 a.m., Blogger José said...

Paul, erg interssante blog. Geniet vooral van je commentaar op "topsporters" die voor alles een excuus hebben. je technische uitleg is erg boeiend. Blijf door doen met je blog. Ik had je graag live meegemaakt als begeleider van de NY canvas lopers. Helaas, maar juist voor die proffesionele begeleiding had ik me ook ingeschreven, dit was mijn droom. Bij de laatste 15 zijn was ok, maar meemaken wat de andere 6 doen kon niet.

 
At 6/01/2006 12:10:00 p.m., Blogger pietje velo said...

Om te weten hoeveel suikers en vocht Luc Van Lierde moet opnemen tijdens een triatlon, moet je natuurlijk ook weten hoeveel hij er verliest. Hoe berekende men achteraf de hoeveelheid vocht die Van Lierde verloor tijdens zijn triatlon in Lanzarote? Men kan dat toch ni met de losse hand schatten?

Pietje Velo

 
At 6/01/2006 08:34:00 p.m., Blogger DavidL said...

Wegen voor en na; verschil in gewicht is is verloren vocht zeker?

 
At 6/01/2006 08:59:00 p.m., Blogger pietje velo said...

Ja, dat lijkt mij ook de enige manier om het te weten te komen hoeveel vocht iemand verliest. Maar heeft men dat dan effectief Van Lierde gewogen voor en na zijn triatlon in Lanzarote? Of hebben ze eerst die metingen gedaan tijdens training en daarna die waarden dan gebruikt om het vochtverlies op een wedstrijd van 9u te berekenen? Lijkt mij logischer.

 
At 6/02/2006 12:15:00 p.m., Blogger DavidL said...

Maar vochtverlies training <> vochtverlies wedstrijd; ik zou toch voor het wegen voor en na de wedstrijd opteren.

 
At 6/02/2006 06:17:00 p.m., Blogger Geert Gitaar said...

mannen, mannen, de Paul kan allang niet meer mee, hoor... zo'n moeilijke vragen !!!

(lap, 'k ben weer stout geweest, 'n onvoorstelbaar loeiharde training zal mijn deel zijn ... ;-)

 
At 6/02/2006 08:57:00 p.m., Anonymous paul said...

Vooruit, het heeft nu lang genoeg geduurd. Hier het antwoord, gebaseerd op de bevindingen van professor Hespel.
De berekening gebeurt als volgt:
Vóór de start, bij ontbijt : 3à5 gr KH per kg/lich.gewicht en 500 tot 600 ml prehydrateren + net vóór de start nog extra KH (ongeveer 50 gr)
Tijdens het fietsen: 1,2 gr KH/uur + 750 ml water per uur.
Tijdens lopen: 1.2 gr KH/uur + 750 ml water/uur.
Dit werd vergeleken met de werkelijk opgenomen hoeveelheden, en zo kon het tekort berekend worden, en ook de impact op de prestatie.
Een beetje tellen dus.

 
At 6/03/2006 12:37:00 p.m., Blogger pietje velo said...

merci voor de uitleg paul!
kan nog van pas komen bij mijn examen inspanningsfysiologie binnen twee weken bij professer Hespel.

 
At 6/04/2006 11:40:00 p.m., Anonymous Karel said...

Ik stel voor dat Peter Hespel eens een klapke gaat doen met Gerrit Schellens. Ik denk dat hij dan maar beter kan beginnen met het herschrijven van zijn cursus inspanningsfysiologie, die ik weliswaar ooit nog gretig heb gestudeerd.

 
At 6/06/2006 11:52:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

euhm... ik kan ff niet volgen

 
At 6/06/2006 04:10:00 p.m., Anonymous Karel said...

Sportprestaties zijn voor 1/5 wetenschap (inspanningsfysiologie en trainingsleer), 2/5 ervaring (training en (lichamelijke) zelfkennis), en 2/5 een psychologische kwestie (doorzettingsvermogen, motivatie,...).
Elke wedstrijd is weer anders (temperatuur, wind, vochtigheid, tegenstrevers...), vat je weer anders aan (wat er de voorgaande dagen en weken is gebeurd): de wetenschap, die dan nog uitspraken doet op basis van hoofdzakelijk experimenten met sedentaire of in het beste geval recreatieve individuen, kan dit nooit allemaal incalculeren. Kampioenen als een Gerrit Schellens bewijzen dat je vooral je eigen lichaam moet leren kennen door de jaren heen, dat je moet doen waar je je goed bij voelt, en dat je daarbij gerust wat uit "de boekskes" naast je neer kan leggen.

 
At 7/18/2006 09:52:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Hmm I love the idea behind this website, very unique.
»

 
At 7/20/2006 03:01:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
»

 
At 7/21/2006 11:36:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

I find some information here.

 
At 2/05/2007 07:04:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. accounting confrences Steven riker attorney new york and conn Zocor ingredient Who mortgages farmland history on accounting

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home