donderdag, juni 01, 2006

Roep en tier

"... einde aan het Parijse sprookje van Kirsten Flipkens". "Kirsten Flipkens dondert van haar wolk." "En toch ben ik fier op mijn eerste Grand Slam."...De kranten schreven het, Kirsten zei het. Echt waar, ik verzin niets. Onderuit in de laatste kwalificatieronde, opgevist als lucky loser. Winst in de eerste ronde tegen een kwalificatiespeelster, droog 1-6, 0-6 verlies in de tweede ronde, tegen de eerste echte moeilijke tegenstandster. "En toch ben ik fier ....." Hebben we het hier over iemand die blij is dat ze erbij hoort, of over een sportvrouw die echt ambitie heeft om aan de top te komen, om waar te maken wat ze al enkele jaren geleden beloofde door wereldkampioene bij de juniores te worden? Een sportman/sportvrouw die tevreden is na een nederlaag, een zware zelfs, of een atleet die juicht als hij als tweede over de eindstreep komt, redt het niet. Nooit. De juiste winnaarsspirit vertaalt zich in tandengeknars bij verlies, in een verbeten trek, in een binnenmondse of luid uitgesproken godverdomme. Doe maar Kirsten, vloek en vervloek, stamp en schoffel, bries en blaas. Echte winnaars begrijpen ontgoocheling en frustratie. Enkele jaren geleden zag ik tijdens de Olympische Spelen "onze" estafettezwemploeg van de dames opkomen, met een brede smile, en allen met een belachelijk hoge hoed in de Belgische kleuren op het hoofd. Breed zwaaiend naar het publiek en naar oma, zo huppelden ze naar de startblok, duidelijk blij dat ze dit konden, ja, mochten meemaken. Het werd niks, nada. Lachend op, lachend af. Nooit hebben we er nog iets van gehoord. Laat het nooit zover komen, Kirsten, schreeuw, roep, en tier! Spreek van een teleurstelling, onthoud de goede punten en leer uit de slechte. Laat tranen zien, zweer dat je het volgende keer beter zult doen. Anders red je het niet!

11 Comments:

At 6/02/2006 11:03:00 a.m., Anonymous an said...

"ik kan me nu zeker niet permitteren van niet tevreden te zijn" zegde ze geloof ik

hoezo niet?
vroeg ik me toen al af...

weinig juniores wereldkampioenen, en grand-slam winnaars/winnaressen in de jeugdcategorie (kirsten won wimbledon en us open geloof ik) worden ook groot bij de profs...

enig idee hoe dat zo komt?

 
At 6/02/2006 11:56:00 a.m., Anonymous piet peters said...

"juiste winnaarsspirit"??? Wat is dat voor zever.

 
At 6/02/2006 03:52:00 p.m., Blogger Wim said...

Kirsten Flipkens houdt aan haar avontuur op Roland Garros toch nog de mooie som over van 20.950,00 euro.

Waarschijnlijk verklaart dat al een deel van haar 'tevredenheid'.

 
At 6/28/2006 05:21:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hallo I absolutely adore your site. You have beautiful graphics I have ever seen.
»

 
At 7/18/2006 09:52:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Nice! Where you get this guestbook? I want the same script.. Awesome content. thankyou.
»

 
At 7/20/2006 03:00:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

What a great site, how do you build such a cool site, its excellent.
»

 
At 7/21/2006 11:36:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

I find some information here.

 
At 2/16/2007 04:21:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Best regards from NY! Diazepam+lethal+dose az automobile insurance laws Allegra technologies logo wedding stationery non scrolling outlook express stationery

 
At 3/06/2007 03:02:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

This is very interesting site... »

 
At 3/15/2007 06:37:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Looking for information and found it at this great site... »

 
At 4/26/2007 02:41:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Very nice site! small tits

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home