zondag, juni 25, 2006

Balen in Baal

Als coach heb ik een groot engagement ten opzichte van mijn atleten. Ik hou van hen, ik leef met hen, soms ook voor hen. "Identificatie", zo wordt dit genoemd in de sportpsychologie. Eén zijn met je atleten, meevoelen, mee winnen en mee verliezen, samen vieren en samen treuren, naast hen staan bij winst, achter hen in het verlies. Ik hou niet van een coach die zegt "wij hebben gewonnen" en "hij heeft verloren". Winnen en verliezen, je doet het samen. Een beetje als trouwen en getrouwd blijven, in goede en kwade dagen. Mee-leiden impliceert mee-lijden. Samen op wolkjes lopen is gemakkelijk, samen uit de put klauteren is al een pak moeilijker. Bouwen aan de weg opwaarts duurt dikwijls lang, de tuimelperte gebeurt in een flits, soms letterlijk. Marc Herremans kan er van meespreken. Ik heb als coach dan ook een rotweekend achter de rug. Peter Croes bleef ver onder de verwachtingen tijdens het Europese kampioenschap triatlon, Luc Van Lierde maakte een lelijke smak tijdens zijn fietstraining, en als klap op de vuurpijl kwam Sven Nys tijdens een niet onbelangrijke mountainbikewedstrijd in Zwitserland voor geen poot vooruit. Het ging nochtans goed met Sven. Imponerend sterk in de Ronde van België, soms bijna spelend met de tegenstand, daar in Hoei. Misschien nog indrukwekkender in de Spaanse rittenwedstrijd Circuito Montanes. Zowat iedere dag in de top-10, klimmend en spurtend met de besten. Het ging (te)goed, tot vandaag. Pap in de benen, figurant in het peloton der figuranten, lijdend ver achter de leider, onmachtig om ook maar één plaatsje op te schuiven, moeizaam harkend en ploeterend tussen hangen en wurgen. Logisch eigenlijk, na een zo zware wedstrijdperiode. Logisch, de eerste echt slechte dag na twee jaar ononderbroken hoogconjunctuur. Logisch... Maar desondanks baal ik, samen met de man uit Baal.

2 Comments:

At 6/26/2006 09:09:00 a.m., Anonymous sas said...

ook de man uit Balen baalt denk ik

 
At 6/26/2006 09:11:00 a.m., Anonymous sas said...

Is Luc Van Lierde er erg aan toe? Nergens te vinden op de site van Sporza en Sport.be

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home