woensdag, mei 17, 2006

Verkeerde keuze

Het blazoen van mijn schoolcarrière vertoont een vlek. Eigenlijk is het meer een spatje, maar toch, het is er, voor altijd en onuitwisbaar. Lang geleden, toen de dieren maar pas waren opgehouden met praten, en in de tijd dat de Beatles begonnen te beseffen dat zelfs het hechtste vriendenclubje niet bestand was tegen geld en roem, werd mijn vakantie grondig verpest door een herexamen wiskunde. Dit om maar te zeggen dat rekenen niet mijn sterkste kant is. Toch waag ik me, naar analogie met de berekening van Michael Ballacks inkomen per geraakte bal (2677 euro), aan een andere en deze keer volledig eigen rekenkundige "spielerei". Aangezien ik niet over alle gegevens beschik ben ik wel verplicht uit te gaan van een aantal stellingen of axioma's (zoals dat in mijn tijd in de moderne wiskunde heette) : 1. Tom Boonen verdient, contract en reclame-inkomsten inbegrepen, ongeveer 1.5 miljoen euro per jaar. 2. Hij rijdt 90 wedstrijden per jaar. 3. De gemiddelde afstand van deze wedstrijden bedraagt 200 kilometer 4. De gemiddelde snelheid tijdens al die wedstrijden bedraagt 43 km per uur. 4. Tom fietst met een gemiddeld verzet van 53 x 14. Hij legt dus, ook weer gemiddeld, 7,65 meter af per omwenteling. Het wedstrijdseizoen van Boonen bestaat dus uit 18000 wedstrijd-kilometers. Hij verdient 83.3 euro per afgelegde kilometer en 3.6 euro per wedstrijdminuut. Wat meer is, een pedaalomwenteling brengt amper 63.6 eurocent op. Bovendien wordt van hem ook nog eens verwacht dat hij na een val onmiddellijk rechtstaat, zelfs als hij met een snelheid van 50 kilometer/uur tegen het asfalt is gesmakt en pas na meters schuiven en rondtollen tot stilstand is gekomen. Wedden dat Ballack haast niet bij komt van het lachen als hij deze cijfers onder ogen krijgt? Daarmee heb ik zonder meer het wiskundig bewijs geleverd dat Tom Boonen voor de verkeerde sport heeft gekozen. Het spatje is weer wat kleiner geworden.

4 Comments:

At 5/18/2006 03:25:00 p.m., Blogger Wim said...

Hoeveel zou een doorsnee tennisser per balcontact opgestreken hebben als hij een Grand Slam-wedstrijd of de Masters wint ?

Binnenkort begint Roland Garros en een beetje later Wimbledon. Turven, maar.

Ik ben er echter nu al zeker van dat de Wimbledon-winnaar in vergelijking met de Garros-winnaar, een absolute grootverdiener zal blijken te zijn.

 
At 5/19/2006 04:23:00 p.m., Anonymous woudloper Pi said...

wat je wil zeggen is me duidelijk, en ik ben het er volledig mee eens, om maar over lopers te zwijgen...
maar de wiskunde zegt wel dat na puntje 4, puntje 5 komt en dat 83,3 euro per km aan 43 km/u betekent dat hij 59,7 euro per wedstrijdminuut verdient, niet?
Veel succes daar in Lanzarote!!!

 
At 2/23/2007 05:47:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it Dr melton liposuction chicago antispam screen saver xl 350 werkstatthandbuch honda spam filter for outlook Didrex online pharmacies same day delivery

 
At 3/06/2007 09:34:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

This is very interesting site... » »

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home