donderdag, mei 18, 2006

Naast het parcours

Als alles goed gaat dan sta ik zaterdagochtend samen met Marc Herremans en Luc Van Lierde aan de start van de Ironman in Lanzarote. Niet als deelnemer, maar als toeschouwer, als coach, als begeleider en vooral als "meelijder". Ook bij mij voelen de benen een beetje loom aan, alle mogelijke wedstrijdscenario's scrollen haast oncontroleerbaar door mijn hersenpan, ik begin iets prikkelbaarder te worden, mijn hart begint beduidend sneller te kloppen als ik aan de wedstrijd denk, en mijn nachtrust heeft te lijden aan prewedstrijdstress. Ik hoop dat Marc zijn verstand zal gebruiken, en binnen de limieten van het menselijke zal blijven tijdens het fietsen en het wheelen. De ervaring van zijn laatste wedstrijd in Hawaii, waar Dirk en ik hem de day after, koortsig en totaal uitgeput moesten droppen op de afdeling intensive care van een kliniek in de middle of nowhere, staat me nog haarscherp voor de geest. Ik vrees echter dat hij zichzelf nog maar eens zal willen overtreffen. Ik weet dat hij de wedstrijd van zaterdag zal willen gebruiken om af te rekenen met de zwarte kaart die hij daar trok op maandag, 28 januari 2002. Na zaterdag zal hij Lanzarote niet meer willen associëren met die val die, even toch, zijn leven in een andere richting dreigde te sturen. Integendeel, Lanzarote moet na zaterdag voor hem het eiland worden waar hij een straffe sportieve prestatie heeft neergezet. Ik hoop dat Luc Van Lierde zaterdag zichzelf terug vindt. Ik reken erop dat het dagdagelijkse contact met Marc hem de mentale kracht zal geven om door te bijten als de machine begint te stokken, als iedere spiervezel begint pijn te doen, als doorzetten het verschil zal maken tussen winst en verlies. Nooit geloofde ik meer in het oertalent van een atleet. Meer dan ooit weet ik dat één goede wedstrijd hem terug aan de absolute top zal brengen. Ik zal de avond vóór de wedstrijd een pokerface moeten opzetten, al mijn talent als motivator moeten aanwenden om de ene atleet in te houden, en de andere te pushen. En op de dag van de wedstrijd zal ik er staan, voor hen beiden, ondergaan, coachen, en hopen op een goede afloop.

7 Comments:

At 5/18/2006 09:58:00 p.m., Blogger Geert Gitaar said...

We duimen hier allemaal mee !!!

Het zal van jouw SMS afhangen of we ook daadwerkelijk meevieren, want hier in ons superland zullen alle ogen gericht zijn op dat mateloos onbelangrijk songfestival. Van Lanzarote zullen we geen beelden te zien krijgen ...

 
At 5/18/2006 10:31:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

o jawel, VRT is al daar.
Kijk maar op zondagavond

 
At 5/18/2006 10:31:00 p.m., Blogger Coach Paul said...

o jawel, VRT is al daar.
Kijk maar op zondagavond

 
At 5/19/2006 05:40:00 p.m., Anonymous Frank VDW van C said...

Succes coach ! Ik duim voor je atleten daar, maar ik ben er gerust in dat ze het goed, zeer goed, gaan doen !

FRANK

 
At 5/19/2006 07:20:00 p.m., Blogger Geert Gitaar said...

Hey Frank ! En ik die dacht dat we je F. uit S. moesten noemen ;-)

 
At 5/20/2006 01:55:00 a.m., Anonymous liesbeth said...

inderdaad, ongelofelijk veel succes straks! (trouwens, echt een leuke en boeiende blog is dit!)

 
At 2/23/2007 02:21:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

That's a great story. Waiting for more. » » »

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home