zondag, mei 28, 2006

Luc, Marc, Pieter en Sven

Ik ben een tevreden man. Vorige week in Lanzarote deden Luc Van Lierde en Marc Herremans het van goed tot uitstekend, en vandaag kreeg ik het bericht van Pieter Jacobs, één van onze meest beloftevolle amateurs en wellicht onze rondehoop in donkere dagen, dat hij vierde geworden is in de eindstand van de zo zware Ronde van Navarra. Als toetje eigende hij zich daarenboven de trui van beste jongere toe. Ook van Sven Nys kreeg ik alleen maar positieve geluiden en zag ik alleen maar het allerbeste. Vorige week zondag reed hij zijn eerste kermiskoers in Lochristi, na een competitiestop van meer dan drie maanden. Met die povere specifieke voorbereiding op de Ronde van België moest hij het dan stellen. Een beetje beangstigend toch als je je in een rittenwedstrijd moet meten met renners die ongeveer 30 koersdagen in de benen hebben, sommigen zelfs meer. Het was eigenlijk de bedoeling een beetje wedstrijdritme op te doen, en een stevige "fond" te leggen voor de mountainbikewedstrijden die er staan aan te komen. Sven's eerste grote doel is immers het Europese kampioenschap mountainbike in Italië, op het einde van de maand juli. Uiteindelijk deed de ongekroonde wereldkampioen van het veldrijden veel meer dan meerijden. Hij was sterk, ik denk voor heel wat renners imponerend sterk. Haast moeiteloos handhaafde hij zich bij stormweer in de eerste waaiers, en op de Muur van Hoei gaf hij zelfs de indruk weg te kunnen rijden van de beste renners. "Ik heb maar niet te hard doorgetrokken" grapte Sven, "of ik moet in juli nog mee naar de Ronde van Frankrijk." Ik had iedere dag een tevreden, zelfs gelukkige Sven Nys aan de lijn. Meer dan ooit is hij in evenwicht met zichzelf en met zijn omgeving. "Zegt dat iets over Sven, of over zijn tegenstanders" vroeg Marc Herremans me toen we een beetje napraatten over de achtste plaats van Sven in de eindrangschikking. Ik denk dat het in de eerste plaats veel zegt over Sven, misschien zelfs over het veldrijden in het algemeen. Hebben jullie trouwens gezien wat John Gadret, één van Frankrijks beste veldrijders allemaal uitspookte in de Giro? Top-10, zelfs top-5 in de zwaarste bergritten, nadat hij enkele weken geleden met de allerbesten meefietste tijdens de Ronde van Romandië. Misschien gaan sommigen het veldrijden nu iets meer naar waarde schatten

1 Comments:

At 2/17/2007 12:40:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Where did you find it? Interesting read » » »

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home