dinsdag, mei 30, 2006

Japanse methode

Voor een coach is het niet altijd gemakkelijk om uit te maken hoe ernstig hij de klachten van zijn atleten moet nemen. Moet de training gewoon voortgezet, gereduceerd of helemaal onderbroken worden? Niet eenvoudig, en een verkeerde beslissing kan falikant aflopen. Sommige atleten voelen al vlug iets, anderen moeten half dood zijn voor het woord pijn over hun lippen komt. Marc Herremans is zo iemand die niet vlug klaagt. Als hij me zegt dat hij pijn heeft aan zijn elleboog, dan geloof ik hem. Ik ben er trouwens zeker van dat hij al heel dikwijls een pijnlijke schouder of elleboog heeft gehad, zonder dat ik er iets van mocht weten. De angst om de training te moeten onderbreken, weet je wel. Pijn dus, echte pijn. De raad om een ontstekingsremmer te nemen werd, gewoontegetrouw, in de wind geslagen, evenals het advies om dokter te raadplegen. "Mijn kinesist zal dit wel even bekijken", zie hij me gisteren. Vanmorgen belde hij me, opgelucht. "Niks aan de hand, het is alleen maar een ontsteking aan de aanhechting van de tricepspees." Niks aan de hand? "En nu?", vroeg ik hem. "De Japanse methode. Gewoon verder trainen op basis van het schema dat je me hebt gegeven. Binnen twee dagen voel ik niks meer." De Japanse methode? "Dat werkt al jaren bij me, alleen bij die verdomde rug is het niet gelukt. Er zouden meer sportmannen deze methode moeten toepassen. Net heb ik er nog over gesproken met Bjorn Leukemans. Hij mag toch niet stoppen met trainen omdat zijn schouder gebroken is. Peddelt hij met die schouder misschien? Trainen, Bjorn, heb ik hem gezegd. Die breuk geneest wel vanzelf. Maar ja, hij moet er wel in geloven, en dat doet hij nu net niet." Ook ik zal er nog eens diep moeten over nadenken.

12 Comments:

At 5/30/2006 08:51:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Dat Marc de Japanse methode verkiest boven de Belgische/traditionele geneeskunde lijkt mij een slechte vorm van vreemdgaan. Als ons landje op één ding trots mag zijn dan is het toch wel op zijn geneeskunde. Dus Marc misschien best effe het mietje uithangen en die tricepspees toch maar wat verzorgen(relatieve rust en eventueel ultrasono,NSAID,excentrisch oefenen,oorzaak aanpakken...), zodat ze zeker niet chronisch ontstoken geraakt. Want dan zijn we nog verder van huis...

Bjorn Leukenmans daarentegen, die kan maar beter zijn beenspieren zo goed mogelijke vorm houden, desnoods op een hometrainer voor de tv.

Pietje Velo.

 
At 5/30/2006 11:38:00 p.m., Blogger P_eter said...

Call me stupid, maar wat is eigenlijk de Japanse methode?

 
At 5/31/2006 01:56:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Wat die Japanse methode is, weet ik ook niet juist. Maar uit het verhaal leid ik af dat je bij een kwetsuur gewoon moet blijven trainen alsof er niks aan de hand is...
Klopt dit? Of doen die Japanners nog andere dingen?

Pietje Velo

 
At 5/31/2006 02:06:00 p.m., Blogger DavidL said...

ik dacht aan acupunctuur...

 
At 5/31/2006 08:22:00 p.m., Blogger bewa said...

Staat de 'Japanse methode' niet omschreven?
"Gewoon verder trainen op basis van het schema dat je me hebt gegeven."

 
At 6/02/2006 10:14:00 p.m., Anonymous Paul said...

juist, bewa, juist!

 
At 7/18/2006 09:52:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Your are Excellent. And so is your site! Keep up the good work. Bookmarked.
»

 
At 7/20/2006 03:00:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Looks nice! Awesome content. Good job guys.
»

 
At 7/21/2006 11:36:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

I find some information here.

 
At 8/09/2006 10:25:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Cool guestbook, interesting information... Keep it UP
» » »

 
At 12/09/2006 06:51:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Looking for information and found it at this great site...
» » »

 
At 3/16/2007 08:10:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Best regards from NY! »

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home