dinsdag, mei 30, 2006

High

Vorige zondag was ik een bijzonder aandachtig toeschouwer tijdens de 20 kilometer van Brussel. Aan het 10 kilometerpunt zag ik duizenden lopers voorbijkomen, een aantal van hen nog dartel lopend. Bij vele anderen was de tred al moeizaam, en zwetend, hijgend, puffend, haast strompelend volgden ze een punt dat ze ergens ver voor zich uit hadden gefixeerd. Het werd er niet beter op tijdens de laatste drie stijgende kilometers, langs de Tervurenlaan. De verstandige lopers liepen daar nog tientallen uitgeputte en wandelende concurrenten voorbij. "Heb jij iets gevoeld van de fameuze runners high?" hoorde ik Koen Fillet aan een andere deelnemer vragen. "Runners high" is een high gevoel dat kan ontstaan door het vrijkomen van lichaamseigen morfine-achtige stoffen in de hersenen tijdens inspanning. "Neen, niks gevoeld of gezien" was het antwoord. En toch. Gisteren nog jogde ik lang heel relax door de bossen en velden van hartje Kempen, paadje in en uit, over zachte en verharde wegen. Mijn manier van mediteren, noem ik het, één met de natuur, lopend op het ritme van een regelmatige en rustige ademhaling. Op een bepaald ogenblik verloor ik ieder besef van tijd, en het werd zelfs moeilijk om de afgelegde weg nog te reconstrueren. Eén uur en veertig minuten later stond ik terug waar ik vertrokken was, een beetje high.

9 Comments:

At 5/30/2006 12:30:00 p.m., Blogger P_eter said...

In ieder geval had ik een heel aangenaam gevoel tijdens de 20 km, misschien toch high geweest.

Na het trieste incident tijdens de 20 km loop, heeft mijn vriendin mij gevraagd een belastings EKG te laten nemen, zinvol?

 
At 5/30/2006 01:28:00 p.m., Blogger DavidL said...

Grappig, die van mij heeft dat een tijd geleden ook gevraagd. Door de wachttijd van 2 maand is het morgen zover - ben benieuwd.

 
At 5/30/2006 02:43:00 p.m., Anonymous paul said...

Een ECG bij inspanning is altijd zinvol, maar jammer genoeg kan dergelijk onderzoek mogelijk hartfalen niet of niet altijd vermijden. Belangrijk is ook rekening te houden met volgende symptomen tijdens of na inspanning: kortademigheid, duizeligheid, pijn in de borststreek, misselijkheid. Best is dan de inspanning onmiddellijk te onderbreken en een dokter op te zoeken.

 
At 5/30/2006 04:24:00 p.m., Blogger P_eter said...

Gelukkig had ik geen van die symptomen toen ik aan de aankomst kwam, maar ik heb het haar beloofd dus ik zal maar een afspraak maken.

 
At 5/31/2006 10:02:00 a.m., Blogger Haile said...

Net terug van een uurtje kalmkes aan na een week van klein blessureleed. Niet high ma toch zalig.
Haile.

 
At 6/04/2006 10:17:00 a.m., Anonymous loperman said...

Proficiat met je looporgasme. Ik zou eigenlijk niet echt goed weten waarover je het hebt, alhoewel ik me ook wel door de kadans kan laten meedrijven, maar ik ben me - gelukkig maar - altijd wel bewust van waar ik loop. Welke gewassen kweken ze daar eigenlijk in die Kempense velden?

 
At 7/18/2006 09:52:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

 
At 7/20/2006 03:00:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»

 
At 7/21/2006 11:36:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

I find some information here.

 

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home