zaterdag, mei 27, 2006

Deal

Gesprek tussen twee renners, vrijdagnamiddag, ergens tegen de flanken van de Dolomieten: "Jens, ik zou graag winnen vandaag. Het is voor onze ploeg nog niet al te vet geweest. Bettini won wel een ritje, maar dat is toch het minste wat hij kon doen met zo'n contract" Geen antwoord. "Vooruit Jens, 'k heb ook nog niet veel gewonnen. Wij Spanjaarden staan bovendien al in een slecht daglicht door heel die bloeddoping affaire, en wat meer is, mijn contractbesprekingen komen eraan. Over enkele maanden word ik vader. Er moet brood op de plank komen. Komaan Jens, ik heb toch goed gereden vandaag, veel kop gedaan enzo. Nooit gehoord van "leven en laten leven"? Ik geef je er bovendien 10.000 euro voor." Jens Voigt, die de laatste vijf kilometers al zegezeker was, en tijdens de voorbije dagen met een begerig oog gekeken had naar de bloemenmeisjes, twijfelt. Jens staat gekend als een kerel met een goede inborst, een gouden hart zeg maar. Toch maar even overleggen met ploegleider Bjarne Riis. Beter dan wie ook kent Riis het klappen van de zweep. Bjarne is niet dom. Wat zakgeld voor zijn renners is altijd welkom, de roze trui is al binnen, en over enkele weken in de Tour zou een coalitie met Quick Step Basso misschien wel een stap dichter bij het de begeerde gele trui kunnen brengen. "Voor mij is het OK, Jens," zegt Riis, " onder twee voorwaarden. Ten eerste, 10.000 euro is wat minnetjes. Je vraagt 25.000 euro, te nemen of te laten. En ten tweede, je laat wel duidelijk zien dat jij de beste was, en niet die kleine Spanjaard. Een renner van mijn ploeg wordt niet zomaar geklopt." De deal is vlug beklonken, en met een bemoedigend schouderklopje stuurt Voigt Garate onbedreigd naar de finish. Zou ik de enige gefrustreerde toeschouwer geweest zijn?

6 Comments:

At 5/27/2006 11:57:00 a.m., Anonymous Geert said...

Mooi neergeschreven, Paul.

"Ik verdiende de zege niet." Dat zou de uitleg van Voigt zijn, die ik vandaag in de krant lees. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Uiteindelijk heeft hij ook zelf naar boven moeten rijden op al die cols. Bovendien sleept hij daarbij toch wel wat meer kilootjes mee dan zijn Spaanse metgezel.

Een sprint had ik liever gezien. Als Garate dan gewonnen had, zou de zege toch dubbel zo mooi zijn ook?

By the way, een koers zonder oortjes, kan je je dat nog inbeelden?

 
At 5/27/2006 06:07:00 p.m., Anonymous Ken said...

Je was zeker niet de enige die gefrustreerd was. Met spanning een rit volgen op tv en op het tipje van je zetel zitten als ze de laatste kilometer in gaan en dan ineens 'paf' alle spanning weg, vanaf dat ze begonnen te praten wist ik dat het niets ging worden. Als supporter van Jens Voigt had ik het ook graag anders gezien, maar zelfs in de kermiskoersen worden er meer koersen verkocht dan dat ze er voor strijden...

 
At 5/27/2006 11:57:00 p.m., Anonymous an said...

je zal zeker niet de enige geweest zijn!

zelf heb ik de beelden niet live gezien omdat ik in slaap gevallen was... de zin om nadien de video te bekijken ontbrak :-( waarom ik dat hier neerschrijf? wel omdat ik sliep nadat ik vrijdagvoormiddag genoten heb van de tijdrit van Sven Nys, ik had het geluk hem te mogen volgen tijdens zijn tijdrit en ben alleen maar nog meer onder de indruk geraakt van de atleet die hij is!

oh ja... ik moest in de auto even aan uw stukje over Sven, het WK en uw snelheidsovertreding denken... het fotootje dat vandaag mijn blog siert is misschien wel toepasselijk ;-)

 
At 5/28/2006 10:31:00 a.m., Anonymous boisie said...

Ik denk dat Voigt eerlijk gezegd wel gelijk had toen hij zij dat hij de zege niet verdiende. Toen iedereen duchtig op kop lag te sleuren zat meneer Voigt relaxed rond te pedellen en te genieten van het uitzicht op de Gavia en andere prachtbeklimmingen. Team CSC krijgt er dan nog eens een vriendje bij (na Saunier-Duval) dus al bij al is dat geen slechte keuze. Garate bewees dat hij de sterkste bergop was door de schitterende jump naar de kop van de groep die toen nog bestond uit Voigt en Valjavec. Mijn conclussie: Garate verdiende de zege en dat wist Voigt ook.

 
At 8/04/2006 10:14:00 a.m., Anonymous Fred said...

Gekonkelfoes achter de schermen maakt de sport aantrekkelijker. Altijd maar "de beste wint" en voor de rest niks, dat is doodsaai.

 
At 3/07/2007 10:29:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

What a great site Moving companies in orlando fl

 

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home